hej!

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

En bild bjussar jag även på.

2EDjxnP.jpg

• Gilla
  • Wow
MrXman och 3 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
hej!

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

En bild bjussar jag även på.

[bild]
Vi hade en del parkslide i vår trädgård när vi flyttade in. Vi grävde bort de största rötterna ner till ca 1.5 meter djupt, där var rötterna 5-7 cm i diameter. Efter det tar vi skotten varannan dag under sommar/vår och det blir mindre och mindre skott som kommer för varje år som går. Jag tror helt enkelt att det bästa är att ta skotten så fort de kommer upp.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Vi hade en del parkslide i vår trädgård när vi flyttade in. Vi grävde bort de största rötterna ner till ca 1.5 meter djupt, där var rötterna 5-7 cm i diameter. Efter det tar vi skotten varannan dag under sommar/vår och det blir mindre och mindre skott som kommer för varje år som går. Jag tror helt enkelt att det bästa är att ta skotten så fort de kommer upp.
major_tom major_tom skrev:
finns en lång tråd med massa matnyttig läsning, tips, och erfarenheter här: [länk]
Tack för svaren. ja jag vet att det kommer bli en låndragen kamp men att få bort alla stora knölar är prio ett och dedan är det nog bara som du säger rycka alla små skott som kommer upp tills den inte orkar mer. läst att det kan ta år men är nog inte så jobbigt att hålla efter om man rycker skott några gånger i veckan.

ska läsa igenom den där tråden och se vad jag hittar, annars testar jag nog med lite allt möjligt att spika, spruta in och borra i rötterna.

Läst lite i tråden och kommit fram till att det helt enkelt är bäst om man är på den hela tiden så den inte hinner/kan hämta näring från solen. gräva upp alla bulor och lägga det i plast säckar, sedan hålla efter alla små skott som kommer. blir flera gånger i veckan men gör man lite varje dag behöver det inte kännas så jobbigt. när alla "bulor" är borta är det bara hitta och noppa skott.

rötterna kommer jag experimentera på, dom vid knölarna är stora och där kan jag spika in lite olika spikar, vet att träd inte gillar koppar så jag får nog testa med det. den kommer nog inte dö av det men den blir nog inte speciellt glad av det heller. rötterna kan förhoppningsvis sprida den giftiga kopparen ut i hela växten och göra det lättare för mig som marktrupp.
roundup verkar fungera om man försöker få ned det i plantan på hösten när den suger åt sig vätska och samlar energi inför vintern.

måste även hålla koll på hallon buskarna och det där konstiga gröna skiten som verkar lika stark som parksliden. parksliden har skjuit in ett skott mitt i smeten av den en gång efter det gjorde den inte om det, vet inte varför. den kanske fick spö? sedan dess växer den istället runt den...eller försöker iallafall.

kanske dom där 3 lever i balans...hallonen är svaga så jag rensar upp lite parkslide då kanske dom där gröna marklöven börjar dominera allt...hmm

• Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Hur kom du fram till det?
Alla växter tappar mer om man klipper ner dem när de är lite större. Tar man dem direkt hinner de inte göra av med energi.
Jag är riktigt nyfiken på hur du kom fram till motsatsen.

D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till det?
Alla växter tappar mer om man klipper ner dem när de är lite större. Tar man dem direkt hinner de inte göra av med energi.
Jag är riktigt nyfiken på hur du kom fram till motsatsen.
Det är tvärt om. Man ska ta skotten innan de hinner börja skicka ner näring till roten, dvs när de är små. Då lägger roten energi på att skicka upp skott, men får aldrig något tillbaka. Till slut dör roten.

• Gilla
Viklundsträdgård och 13 till
  • Laddar…
Källa på det?

Visst stämmer det att roten inte får energi och till slut dör. Men för parkslid som har mycket energi tar det väldigt lång tid. Jag förutsätter dessutom att det tenderar att trigga en spridning till nya ytor. Om man släpper upp den lite längre gör den av med mer energi, och sprider sig sannolikt inte lika mycket. Dessutom är det mycket mindre jobb.

Men har du någon källa som visar motsatsen byter jag gärna åsikt.

• Gilla
BGA
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Källa på det?
Ingen källa på parkslide, jag reagerade på att du skrev _alla_ växter. Kunde ha svarat tydligare inser jag.

• Gilla
stoffes
  • Laddar…
Har du en källa för någon annan växt?

EvaMLin
D Daniel 109 skrev:
Har du en källa för någon annan växt?

Jag har lyckats utrota kirskål från min rabatt med Mathildatiger’s metod. Så fort jag såg ett skott så nöp jag av det. Tog några år och och är fortfarande, 10 år senare, borta!

• Gilla
kebab och 3 till
  • Laddar…
Jag säger inte att det inte går. Men finns det något som säger att det är bättre att ta den snabbt?

EvaMLin
Jag tänker så här;
Roten skjuter skott som i sin tur genererar energi till roten att skjuta fler skott. Om man tar bort små skott hela tiden får roten ingen näring utan måste hela tiden producera nya skott med mindre och mindre energi. Till slut har roten gjort slut på lagrad energi och dör.
Om man släpper skotten längre hinner energin lagras i roten igen som då får mer kraft att skjuta nya skott.

Men det är bara mina tankar ☺️
Trevlig helg
/Eva

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Så tänker många, och det stämmer. Men den här typen av växter som har mycket energi i roten lägger mer energi än den får tillbaka till skottet är ganska stort. När det blivit lite större växer det mer i massa och kräver mer energi. Det blir tydligt i och med att det växer väldigt mycket fortare än växter utan de näringslagren.

Så om man tar skotten med ett par veckors intervall blir effekten större och arbetsinsatsen lägre.

• Gilla
R00bban
  • Laddar…
EvaMLin
D Daniel 109 skrev:
Så tänker många, och det stämmer. Men den här typen av växter som har mycket energi i roten lägger mer energi än den får tillbaka till skottet är ganska stort. När det blivit lite större växer det mer i massa och kräver mer energi. Det blir tydligt i och med att det växer väldigt mycket fortare än växter utan de näringslagren.

Så om man tar skotten med ett par veckors intervall blir effekten större och arbetsinsatsen lägre.
Ett litet missförstånd av mig! :oops: Svarade på ’andra växter’. Parkslide har jag, tack o lov, inga erfarenheter av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.