Testar vad? Det enda man med säkerhet kan säga är att ingen av de där två sladdarna är neutral.

Du behöver som sagt inte kontrollera någonting. Om du har en fungerande dimmer där idag som är inkopplad med två trådar så kan du byta till en ny dimmer som inte kräver neutralledare och koppa in likadant.

Om du ändå vill ta reda på funktionen hos de två ledarna, så försök inte mäta om du inte har vana. Titta efter i angränsande dosor och skaffa dig en bild av kretslösningen. Därefter kan du ev mäta för att bekräfta vad du se.

De två trådar du har där (med en fungerande dimmer) är antingen fas och tändtråd eller tändtråd och neutralledare. Det kan även finns fler felaktiga lösningar. Det är väldigt svårt att dra slutsatser av en mätning.

För att koppla in den brytare du tänkt köpa måste du veta vilken kabel som är fas/Live (L) och vilken som är tändtråd/Load (L1).

Diagram som visar anslutning av elbrytare med kablar märkta "Live (L)" och "Load (L1)".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Testar vad? Det enda man med säkerhet kan säga är att ingen av de där två sladdarna är neutral.
Vilke som alltid har spenning som du skrev

D Dilato skrev:
För att koppla in den brytare du tänkt köpa måste du veta vilken kabel som är fas/Live (L) och vilken som är tändtråd/Load (L1).

[bild]
Då gör jag som Useless sa och testar vilken som är strömförande när lampan är släckt, eller hur?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:

[bild]
Nej

Som både jag och Bo har sagt så kvittar det.

D Daniel 109 skrev:
Nej

OK, kan du bara förtydliga. Jag ska testa vilken som är strömförande när ljuset är släckt och vilken som inte är det, den levande går i det strömförande hålet och den till själva lampan går i det andra hålet?

Ingen är strömförande när lampan är släkt.
En är spänningsförande. Det kan man testa med en elmejsel med glimlampa eller en spänningsdetektor. Men i praktiken kvittar det vilken som är vilken i ditt fall.

D Daniel 109 skrev:
Ingen är strömförande när lampan är släkt.
En är spänningsförande. Det kan man testa med en elmejsel med glimlampa eller en spänningsdetektor. Men i praktiken kvittar det vilken som är vilken i ditt fall.
Då är det bara att koppla vilken som helst? och hur kan du se det för framtida referens?

D Daniel 109 skrev:
Nej

Ni har säkert rätt, det handlar ju i botten om ett AC-anslutet relä.

Som jag förstår det är det enda som behövs en minimilast på ~3W så det kan flyta en liten ström för försörjning av elektroniken.

Men ska man följa installationsanvisningen så... :geek:

Use screwdriver to loosen the screws of the terminals on the back of the switch, connect the firing wire to the L hole and connect the load (light) line to the L1 or L2 hole (L2 hole for DoubleRockerversion only), and then tighten the screws on the terminals after confirming that the wires are properly connected;

D Dilato skrev:
Ni har säkert rätt, det handlar ju i botten om ett AC-anslutet relä.

Som jag förstår det är det enda som behövs en minimilast på ~3W så det kan flyta en liten ström för försörjning av elektroniken.

Men ska man följa installationsanvisningen så... :geek:

Use screwdriver to loosen the screws of the terminals on the back of the switch, connect the firing wire to the L hole and connect the load (light) line to the L1 or L2 hole (L2 hole for DoubleRockerversion only), and then tighten the screws on the terminals after confirming that the wires are properly connected;
Hur menar du att jag går vidare då? hitta vem som är strömförande när lampan är släckt, eller hur?

Det skadar ju inte att veta men spelar egentligen ingen roll.

Det jag kan bli lite fundersam över är minimilasten den kräver (3W), om man kopplar på en LED-lampa så kommer den kanske att lysa/blinka även i avstängt läge?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.