Sant, vet inte om der ansvariga för fläkten, Men deras num står vid jfb
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du att båda dina två JFBer i centralen löser samtidigt där du slår till dvärg nr 7?
Alltså, jag fattar ingenting.. nu när jag förde upp nr 7, så hände ingenting! Igår slog jfb till varje gång..och jag har inte ändrat något på det som var inkopplat på nr 7.. dvs allt är urkopplat, men det var det igår också. Och jfb utlöste ändå..
 
Vågar dock inte koppla in sakerna, då det bara tog några dagar innan jfb utlöste, och eftersom kyl o frys sitter på samma jfb vill jag inte riskera att de blir utan ström..
Men det är bara jfb 1 som löser ut och strömmen försvinner för de säkringarna som tillhör den
 
bluewingawl bluewingawl skrev:
Jfb löser ut, och all ström slås av, både på den jfb, men även den andra
bluewingawl bluewingawl skrev:
Vågar dock inte koppla in sakerna, då det bara tog några dagar innan jfb utlöste, och eftersom kyl o frys sitter på samma jfb vill jag inte riskera att de blir utan ström..
Men det är bara jfb 1 som löser ut och strömmen försvinner för de säkringarna som tillhör den
Har båda jfb utlöst när du slagit på säkring #7 eller är det hela tiden bara den översta som utlöst?

Har det hänt att all el i huset försvunnit, alltså både sådant som sitter bredvid den övre och undre jfb? Vad hade utlöst då i så fall? Övre, undre jfb eller säkring #7?🤔🤔🤔🤔
 
Fairlane
bluewingawl bluewingawl skrev:
Sant, vet inte om der ansvariga för fläkten, Men deras num står vid jfb
Om huset är 12 år gammalt och ni enda ägarna genom åren så är ju både jfb och annat installerat innan och det skulle förvåna mig om man anlitat olika elfirmor.

En sak som gör det lite knepigt att hitta felet är att det kan vara en kombination av fel. Varje fel i sig räcker inte för att lösa jordfelsbrytare, men tillsammans kan de göra det. Fläkten kanske bara är en del i problemet.

En jordfelsbrytare ska lösa om felströmmen är över 30 mA (i verkligheten mindre, men för förståelsen kan vi tänka 30mA). Säg att fläkten ger en felström på 20 mA, så räcker inte det. Kanske har du också en liten felström i tvättmaskinen eller diskmaskinen och körs de samtidigt så kommer du över 30mA.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har båda jfb utlöst när du slagit på säkring #7 eller är det hela tiden bara den översta som utlöst?

Har det hänt att all el i huset försvunnit, alltså både sådant som sitter bredvid den övre och undre jfb? Vad hade utlöst då i så fall? Övre, undre jfb eller säkring #7?🤔🤔🤔🤔
Bara övre jfb utlöste. När jag försöker använda säkring 7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.