Jag menar denna delen, är det en automatsäkring?
 
MultiMan
bluewingawl bluewingawl skrev:
Går det att peta bort den gamla säkringen själv lite försiktigtmed en skruvmjsel el kniv ..ser inga skruvhål, och sätta dit den nya?
Nej! Det är jobb för en elektriker.

Kan vi först klargöra om det är jordfelsbrytaren eller säkringen som löser ut?
 
bluewingawl bluewingawl skrev:
Går det att peta bort den gamla säkringen själv lite försiktigtmed en skruvmjsel el kniv ..ser inga skruvhål, och sätta dit den nya?
Är detta en automatsäkring? Nr 7
 
  • Automatsäkring nummer 7 i en serie CHINT NB1-63H C10 automatsäkringar monterade i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den från bauhaus har skruvhål..det finns det inte här..
 
MultiMan
De sitter skyddade bakom en kåpa pga livsfarliga strömförande detaljer bakom. Inget en amatör utan kunskap i ämnet ska greja med.

Nr 7 är en vanlig automatsäkring. Det är alltså den som löser och inte jordfelsbrytaren (den stora till vänster)?
 
bluewingawl bluewingawl skrev:
Är detta en automatsäkring? Nr 7
Jag säger detta i all välmening , försök inte byta den här säkringen själv. Om du vill börja knåpa hemma med el så läs på, köp mätinstrument och var noggrann. Detta är inte ett förstajobb för en hemmapulare. Du kan bli allvarligt skadad om du petar i centralen utan tillräcklig kunskap.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Detta är en 1 st automatsäkring, markerat med rött, en del elektriker kallar dem dvärgsäkring.
Nej för fasiken ni ska inte själva byta elgrejer i elcentralen.
 
  • Automatsäkring i en elcentral markerad med orange rektangel och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Automatsäkringen kan vara utsliten och behöva bytas om det löst ut många gånger tidigare, men det är inget du kan göra själv utan du ska anlita en elektriker. Denne mäter upp allt och fastställer om det finns ett elektriskt fel någonstans samtidigt.

Varför är det omöjligt att få reda på vad det är som löser ut?

bluewingawl bluewingawl skrev:
Jordfelsbrytare har löst ut på ett område i köket, där jag har en lampa med 12 glödlampor, en lampa med 4 glödlampor, en köksfläkt med 2 glödlampor (led) och två lampor med en glödlampa i vardera. Hur ska jag felsöka vilken lampa som inte funkar? El kan det vara ett annat fel?

Jag har återställt jordfelsbrytare på resterande saker i hemmet, men varje gång jag för upp reglaget för nr 7, där alla ovanstående lampor ingår, plus några eluttag slår jordfelsbrytare till igen
Dock funkar kyl, frys , spis då det är på en annan säkring, tack o lov
Tacksam för alla råd och tips
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför är det omöjligt att få reda på vad det är som löser ut?
Det undrar jag också men det beror nog på TS totala okunskap om elkomponenter.
Så frågan är, vad händer när man slår till säkringen #7, löser jordfelsbrytaren ut eller säkringen #7?

Bild av en elcentral med en jordfelsbrytare markerad till vänster och en automatsäkring "dvärgbrytare" markerad med siffran 7 till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det undrar jag också men det beror nog på TS totala okunskap om elkomponenter.
Så frågan är, vad händer när man slår till säkringen #7, löser jordfelsbrytaren ut eller säkringen #7?

[bild]
Jfb löser ut, och all ström slås av, både på den jfb, men även den andra
 
Då har du ett rejält fel, en kortslutning fas till jord.
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Jag ska ringa ea installationer, det är nog de som har installerat jfb ursprungligen
 
bluewingawl bluewingawl skrev:
Jfb löser ut, och all ström slås av, både på den jfb, men även den andra
Menar du att båda dina två JFBer i centralen löser samtidigt där du slår till dvärg nr 7?
 
Fairlane
bluewingawl bluewingawl skrev:
Jag ska ringa ea installationer, det är nog de som har installerat jfb ursprungligen
Om det är de som installerat allt för 12 år sen kanske de inte bör vara första företaget man ringer med tanke på kontakten till fläkten.
Iofs efter 12 år kanske det är lite ny personal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.