5 363 läst · 45 svar
5k läst
45 svar
Hur talar jag om för datorn att jag har bytt till större internminne?
Canuto>Om du kör XP...
Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster
Börja där
Kan säga att jag har 25 processer igång på min XP och den är rätt ren. Ingen msn, ingen icq, inga extraprogram förutom antivirus.
Din fråga om vad du kan ha igång beror på rätt mycket och är rätt svårt att svara på över ett forum. Har du en massa program installerade som du inte använder så börja med att avinstallera dem.
Eller ännu hellre, rensa allt och lägg endast in det du verkligen behöver, windows blir inte direkt snabbare efter en massa installationer och avinstallationer.
Reder du inte ut detta själv så be en bekant om hjälp eller gå till nåt företag som kan fixa till sådant.
Se till att du har alla installationskoder och diskar tillhanda bara om du bestämmer dig för att börja om från början.
/Kent
Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster
Börja där
Kan säga att jag har 25 processer igång på min XP och den är rätt ren. Ingen msn, ingen icq, inga extraprogram förutom antivirus.
Din fråga om vad du kan ha igång beror på rätt mycket och är rätt svårt att svara på över ett forum. Har du en massa program installerade som du inte använder så börja med att avinstallera dem.
Eller ännu hellre, rensa allt och lägg endast in det du verkligen behöver, windows blir inte direkt snabbare efter en massa installationer och avinstallationer.
Reder du inte ut detta själv så be en bekant om hjälp eller gå till nåt företag som kan fixa till sådant.
Se till att du har alla installationskoder och diskar tillhanda bara om du bestämmer dig för att börja om från början.
/Kent
sommartorparen>Tipset om CCleaner må vara välmenat men om man söker efter det på Goggle så kommer det även upp sidor som sen blockeras av t ex Avast Antivirus. En länk till den seriösa sidan om CCleaner kanske hade varit lämplig...
/Kent
/Kent
Oj, det problemet har jag aldrig haft.snickarboden skrev:
Den finns på en massa sajter som har detta program, detta är deras egen hemsida:
http://www.ccleaner.com/
(jag tror man under installationsprocessen kan välja att få den på svenska)
Hojta till om länken inte funkar för dig, för i så fall lägger jag ut fler länkar.
Skulle du inte få hem ccleaner testa Malwarebyte, fixade bort ett skräpprogram på min lilla burk.
http://malwarebytes.org/
http://malwarebytes.org/
Jo, men det är en annan typ av program. Båda programmen har sitt berättigande! Ccleaner städar onödiga filer, Malwarebyte avinstallerar elaka reklamprogram och spionprogram som också bidrar till att slöa ner din dator.FrittDrag_II skrev:
Ad-Aware är ett annat program av typen som tar bort spionprogram och annat, men den senaste versionen tar väldigt mycket kraft (inte det bästa om datorn redan är slö).
Finns anledning att göra en ordentlig virus-scanning också. Slö dator kan också vara tecken på virus.
OK, du har Vista.
Det har jag inte så mycket erfarenhet av, annat än att jag har svurit över den Vista dator vi har hemma, eftersom allt har blivit så mycket krångligare jämfört med XP.
Vår Vista dator har mindre prestanda än din både vad gäller processor och Ramminne och den upplever vi inte som hopplöst seg. Så hårdvaran borde vara tillräcklig (även om Vista är betydligt resurskrävande än tidigare Windows-system...)
Då är nästa fråga, vad gör du med datorn vanligtvis, och i vilka skeden upplevs den som seg?
Har du gjort Windows update på senaste tiden? (Det kom en stor uppdatering en gång som inte installerade sig själv men som gjorde datorn seg genom att den låg och blockerade.)
Har du scannat diskarna?
Har du defragmenterat?
Vad gäller dina bilder från "programhanteraren" så är jag inte bekant med den funktionen, så där passar jag.
Det har jag inte så mycket erfarenhet av, annat än att jag har svurit över den Vista dator vi har hemma, eftersom allt har blivit så mycket krångligare jämfört med XP.
Vår Vista dator har mindre prestanda än din både vad gäller processor och Ramminne och den upplever vi inte som hopplöst seg. Så hårdvaran borde vara tillräcklig (även om Vista är betydligt resurskrävande än tidigare Windows-system...)
Då är nästa fråga, vad gör du med datorn vanligtvis, och i vilka skeden upplevs den som seg?
Har du gjort Windows update på senaste tiden? (Det kom en stor uppdatering en gång som inte installerade sig själv men som gjorde datorn seg genom att den låg och blockerade.)
Har du scannat diskarna?
Har du defragmenterat?
Vad gäller dina bilder från "programhanteraren" så är jag inte bekant med den funktionen, så där passar jag.
Nej, visst, det borde räcka! Vår Vista dator har 3,1 och är helt OK. Defragmenteringen däremot sker per automatik bara om man har gjort sådana inställningar och förutsatt att man har datorn påslagen vid den tidpunkten.....Bjurran skrev:
Min Vista dator tar lång tid att starta upp. c:a. 1,5 minuter. Även program, Explorer t.ex., startar inte alls lika snabbt som i den andra datorn jag har och som kör XP Home.
Där drar det igång i samma ögonblick jag trycker igång det. Dessutom har den datorn en processor AMD 1800+, som ju,teortiskt, skall vara slöare. Den datorn har också bara 732 internminne och mer utnyttjad hård disk. Ändå: Snabbare än min Vista dator.
Är det Vista som är så kasst egentligen??
Där drar det igång i samma ögonblick jag trycker igång det. Dessutom har den datorn en processor AMD 1800+, som ju,teortiskt, skall vara slöare. Den datorn har också bara 732 internminne och mer utnyttjad hård disk. Ändå: Snabbare än min Vista dator.
Frågar du mig så är Vista kass. Jag har en 5 år gammal laptop med XP som är snabbare i uppstart än vår 1 år gamla laptop med Vista. Båda underhålls regelbundet + onödiga program avstängda från uppstart.Canuto skrev:Min Vista dator tar lång tid att starta upp. c:a. 1,5 minuter. Även program, Explorer t.ex., startar inte alls lika snabbt som i den andra datorn jag har och som kör XP Home.
Vista har en massa inbyggda säkerhetsfunktioner som jag tror bidrar till att den är långsam i starten + att den rent generellt drar både mer processorkraft och ramminne än vad XP gör. Vista gör dessutom ibland vissa saker i bakgrunden, vilket gör att datorn liksom stannar upp och man vet inte varför och vad som händer.
Om din dator lider av vanlig Vista-slöhet är det inte mycket att göra annat än att ha tålamod.
Däremot bör du för säkerhets skulle göra allt jag har talat om tidigare. (Strunta i att datorn säger att defragmentering inte behövs. Gör det ändå.)
MS mål för tiden från påbörjad boot till explorer klar för användning ligger på 90 sek för både XP och Vista. Detta avser då Företagsvarianterna med en rimlig företagskonfig på dvs. Antivirus, brandvägg officepacket osv.
Sen håller jag med om att XP är snabbare i minst 8 fall av 10. Vistan är snabbare på laptops om man tex använder offline files funktionen osv men det är som sagt mer företagssidan än hemmabruk. Där är XP kung (ett litet tag till i alla fall).
Sen håller jag med om att XP är snabbare i minst 8 fall av 10. Vistan är snabbare på laptops om man tex använder offline files funktionen osv men det är som sagt mer företagssidan än hemmabruk. Där är XP kung (ett litet tag till i alla fall).
Haloj!
Ingen direkt erfarenhet av Vista här men väldigt mycket erfarenhet av att optimera XP för tunga applikationer. Ccleaner rekommenderar jag också, men för defragmentering finns ett "Smart Defrag" från firman IO-bit http://www.iobit.com/ Samma firma gör också "Advanced System Care", båda är gratis. Smart Defrag har s.k. Deep Optimize, den funktionen rekommenderar jag.
När det gäller olika optimerare, rensningsprogram mm, så är min erfarenhet att inget tar bort allt, men att fler täcker upp för varandras missar om man har flera olika. (Exempel: ett prog. säger att det tar bort allt, det den lämnar kvar kan man ta bort med ett annat som påstår samma sak. Det gäller att hitta vilka.) Jag kör totalt 4st dagligen innan jag slutar för dagen och min dator är som ett skållat troll!
Prova lite!
Mvh fermata
Ingen direkt erfarenhet av Vista här men väldigt mycket erfarenhet av att optimera XP för tunga applikationer. Ccleaner rekommenderar jag också, men för defragmentering finns ett "Smart Defrag" från firman IO-bit http://www.iobit.com/ Samma firma gör också "Advanced System Care", båda är gratis. Smart Defrag har s.k. Deep Optimize, den funktionen rekommenderar jag.
När det gäller olika optimerare, rensningsprogram mm, så är min erfarenhet att inget tar bort allt, men att fler täcker upp för varandras missar om man har flera olika. (Exempel: ett prog. säger att det tar bort allt, det den lämnar kvar kan man ta bort med ett annat som påstår samma sak. Det gäller att hitta vilka.) Jag kör totalt 4st dagligen innan jag slutar för dagen och min dator är som ett skållat troll!
Prova lite!
Mvh fermata
Redigerat: