G GA Anderson skrev:
Om priset i SE3-4 kommer att ligga på 5-10 kr. Hur många företag kommer då att ha öppet och producera?
Utan produktion i fabrikerna, så kommer el priserna att falla :)
De sitter oftast med fasta avtal - sen är det ex moms.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Mardrömspriser i morgon (för att vara augusti).

Och nu verkar (som väntat) eländet sprida sig längre upp i landet. Elområde 2 ligger på samma nivå som elområde 3 – snittpris på 250 öre/kWh.

Ingen är immun, alla kommer att få betala i slutändan... :(

[länk]

Galet! Såhär ser det ut med Tibber imorgon… bra betalt för ev solel iaf om man ska se något positivt. Elområde 3
Elprisdiagram i en app som visar en topp på 500 öre/kWh kl. 17:00 för imorgon i elområde 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man vill gardera sig med nån investering, dvs att om elpriset går upp stiger värdet på investeringen, förblir det lågt så förblir värdet lågt, vad ska man tänka sig då? Investera i olika energibolag kanske men tänker om det finns något mer direkt kopplat till elpriset?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Galet! Såhär ser det ut med Tibber imorgon… bra betalt för ev solel iaf om man ska se något positivt. Elområde 3
[bild]
650 med skatten så lika bra att dra huvudsäkringen den timmen
 
Z Zlatje skrev:
650 med skatten så lika bra att dra huvudsäkringen den timmen
skatten är inkluderad i den grafen som väl är
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
skatten är inkluderad i den grafen som väl är
ah 630 med skatt i SE4 den timmen. Kill me now
 
  • Ledsen
Klaugust
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
ah 630 med skatt i SE4 den timmen. Kill me now
dra mig baklänges.. många industrier som drar igång idag tillsammans med mindre vind kanske? Bävar inför vintern
 
G
P Pinkmargera skrev:
Har folk verkligen kunnat binda i närtid 12 mån under 2 kr - det är ju 3,50-4kr nu i SE3?

Jag lyckades mirakulöst få till 163 öre i måndags för tre år efter att ha ringt runt till en rad kommunala bolag med egen produktion och det var verkligen i elfte timmen eftersom det erbjudandet försvann under samma dag. Vi får väl se hur det faller ut men nu vet man i alla fall att det inte blir katastrof för oss som förbrukar 25 000 kWh om året…
Vet inte om April 2022 är "närttid" men då gick det att binda för under kronan på tre år ink moms och cert i Se3.
 
I helgen hittade jag min gamla elmätare, typ en kill-a-watt, som enkelt kan mäta momentanförbrukningen på grejer som ansluts med shuko. Då jag redan gjort vad jag kan m.a.p. värme, så tänkte jag gå över och se vad som ligger och tjuvar ström hela tiden.

EU har kommit med regler hur mycket prylar för dra när de är "avstängda" eller i standby, så jag trodde inte jag skulle hitta så mycket att åtgärda. Många grejer var mycket riktigt inte så mycket att orda om, men här är överraskningarna (alla siffror är hur mycket de drar när de är avstängda):

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Pianot är extra irriterande, då det drar precis lika mycket "avstängt" som igång. Strömknappen är uppenbarligen bara för syns skull.

Miele kan uppenbarligen göra bättre, då min 8 år gamla diskmaskin bara drar 4W, men den siffran är mer osäker då jag tror elmätaren är väldigt oprecis vid låga effekter. Den registrerade bara 0W eller 4W, aldrig något däremellan.

Då vi har rätt låg beräknad årsförbrukning så står sådan här "onödan förbrukning" för lite drygt 10% av vår totala förbrukning, om jag räknar rätt. Jag ska införskaffa lite extra strömbrytare, både manuella och Zigbee kopplade till Home Assistant, för att styra upp det här.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
dra mig baklänges.. många industrier som drar igång idag tillsammans med mindre vind kanske? Bävar inför vintern
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
dra mig baklänges.. många industrier som drar igång idag tillsammans med mindre vind kanske? Bävar inför vintern
350 öre under hela natten tills imorgon nu inkl moms/avg. 395 öre snittpris. Går bra nu! Vi hade i alla fall riktigt billig el från onsdag-söndag :rolleyes:
 
I
B bakterie skrev:
I helgen hittade jag min gamla elmätare, typ en kill-a-watt, som enkelt kan mäta momentanförbrukningen på grejer som ansluts med shuko. Då jag redan gjort vad jag kan m.a.p. värme, så tänkte jag gå över och se vad som ligger och tjuvar ström hela tiden.

EU har kommit med regler hur mycket prylar för dra när de är "avstängda" eller i standby, så jag trodde inte jag skulle hitta så mycket att åtgärda. Många grejer var mycket riktigt inte så mycket att orda om, men här är överraskningarna (alla siffror är hur mycket de drar när de är avstängda):

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Pianot är extra irriterande, då det drar precis lika mycket "avstängt" som igång. Strömknappen är uppenbarligen bara för syns skull.

Miele kan uppenbarligen göra bättre, då min 8 år gamla diskmaskin bara drar 4W, men den siffran är mer osäker då jag tror elmätaren är väldigt oprecis vid låga effekter. Den registrerade bara 0W eller 4W, aldrig något däremellan.

Då vi har rätt låg beräknad årsförbrukning så står sådan här "onödan förbrukning" för lite drygt 10% av vår totala förbrukning, om jag räknar rätt. Jag ska införskaffa lite extra strömbrytare, både manuella och Zigbee kopplade till Home Assistant, för att styra upp det här.
Jag hittade också par saker som drog runt 20w i standby, funderade på om jag skulle köpa något smart strömbrytare men det kändes inte värt att lägga 300 kr för att få bort 20w. Däremot har jag en utrustnings setup med skärmar, datorer o.s.v. där drar bara 2 ultrawide skärmar 40w ihop i standby så här blev det en master/slave brytare för 300 kr.

Någon sa att man inte kunde gå helt på dessa mätare men jag kan se på IKEAS givare som läser av elskåpet att förbrukningen påverkas.
 
I Ironside skrev:
funderade på om jag skulle köpa något smart strömbrytare men det kändes inte värt att lägga 300 kr för att få bort 20w
Ja, kostnaden för brytaren bör man väl räkna på. 20W blir väl ca 170kWh på ett år. Du får väl räkna på vad det blir för återbetalningstid givet ditt elabonnemang. Jag tror man sparar in det snabbare än man tror.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I helgen hittade jag min gamla elmätare, typ en kill-a-watt, som enkelt kan mäta momentanförbrukningen på grejer som ansluts med shuko. Då jag redan gjort vad jag kan m.a.p. värme, så tänkte jag gå över och se vad som ligger och tjuvar ström hela tiden.

EU har kommit med regler hur mycket prylar för dra när de är "avstängda" eller i standby, så jag trodde inte jag skulle hitta så mycket att åtgärda. Många grejer var mycket riktigt inte så mycket att orda om, men här är överraskningarna (alla siffror är hur mycket de drar när de är avstängda):

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Pianot är extra irriterande, då det drar precis lika mycket "avstängt" som igång. Strömknappen är uppenbarligen bara för syns skull.

Miele kan uppenbarligen göra bättre, då min 8 år gamla diskmaskin bara drar 4W, men den siffran är mer osäker då jag tror elmätaren är väldigt oprecis vid låga effekter. Den registrerade bara 0W eller 4W, aldrig något däremellan.

Då vi har rätt låg beräknad årsförbrukning så står sådan här "onödan förbrukning" för lite drygt 10% av vår totala förbrukning, om jag räknar rätt. Jag ska införskaffa lite extra strömbrytare, både manuella och Zigbee kopplade till Home Assistant, för att styra upp det här.
Snyggt! :ok:
 
Alla inom energiområde 3 bör kolla upp Karlskoga Energi och deras elavtal Karlskoga klok.

Inget bolag jag haft eller tänkt skaffa , men deras upplägg verkar vettigt. Min lillebror bor i Karlskoga och berättade idag att priserna såg bra ut.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.