222 219 läst · 1 949 svar
222k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Jag tror att både fasta avtal och månadsrörliga kommer fasas ut mer och mer. Nu när det finns så bra möjligheter med smart styrning för att anpassa sig efter spotpriset och billiga timmar så kommer det nog bli mer eller mindre standard framöver.J J1jet skrev:Till er som väljer att inte binda era elavtal nu. Ser ni något typ av ljus i tunneln de närmaste åren? Tror ni att priserna kommer att sjunka efter denna vintern ? Och isåfall varför skulle priserna sjunka? Eller har ni planer på att göra er så oberoende som möjligt av inköpt el ?
Jag går själv och väger fram och tillbaka nämligen. Binda (till 180 öre i 3 år, se3) eller hålla ut denna vintern och hoppas på att priserna sjunker efter vintern.
Folk vill nog kunna påverka själv i större utsträckning istället för att bli debiterad för hur andra förbrukar sin el. Finns ju dock alltid dom som inte bryr sig ett dugg utan ska prompt basta/tvätta/duscha/ladda bil just när de känner för det så det kommer alltid finnas en viss målgrupp för fasta avtal men jag tror den är minskande men det får tiden utvisa
Stämmer bra, vill inte ruta in mitt liv efter elpriset. Finns roligare saker att göraberisen skrev:Jag tror att både fasta avtal och månadsrörliga kommer fasas ut mer och mer. Nu när det finns så bra möjligheter med smart styrning för att anpassa sig efter spotpriset och billiga timmar så kommer det nog bli mer eller mindre standard framöver.
Folk vill nog kunna påverka själv i större utsträckning istället för att bli debiterad för hur andra förbrukar sin el. Finns ju dock alltid dom som inte bryr sig ett dugg utan ska prompt basta/tvätta/duscha/ladda bil just när de känner för det så det kommer alltid finnas en viss målgrupp för fasta avtal men jag tror den är minskande men det får tiden utvisa
Tråkigt att bada bastu 03.00
Är ju i samma situation och finns i samma elområde som dig. Funderar på att fortsätta ett tag med rörligt, iaf fram till våren. Förhoppningsvis kan min situation förändras positivt IOM solpanelerna som monteras i höst.J J1jet skrev:Till er som väljer att inte binda era elavtal nu. Ser ni något typ av ljus i tunneln de närmaste åren? Tror ni att priserna kommer att sjunka efter denna vintern ? Och isåfall varför skulle priserna sjunka? Eller har ni planer på att göra er så oberoende som möjligt av inköpt el ?
Jag går själv och väger fram och tillbaka nämligen. Binda (till 180 öre i 3 år, se3) eller hålla ut denna vintern och hoppas på att priserna sjunker efter vintern.
Det stämmer.A AndersS skrev:Men det är ju två olika behov som ska lösas.
Bor man på landsbygd eller mindre ort så man kan köra hem från skogen är det effektivt.
När det gäller värmeverk är det ofta i större tätorter och städer där det är mera effektivt med större transporter och storskalig produktion till många bostäder samt flerfamiljshus.
I närheten av fritidshuset finns "närvärme" där en såganläggning har en värmeanläggning som producerar värme för en produktionsanläggning och ett mindre samhälle.
Fast det är tyvärr så att fjärrvärme har stora förluster per kilometer så jag tror att det blir en hel del stadsbor närmare utkanterna som får vänja sig med egen vedhantering i framtiden.
Ser vi på vår civilisations utväkling hittills så har det skett gång på gång att hela samhället eller åtminstone stora delar av det har gått hundratals år bakåt i tiden.MB77 skrev:
Om nu en enda liten samhällsfunktion som har kommit på fel spår måste backa 50 år och ta ny fart i en ny utväklingsriktning är det inte så farligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 179 inlägg
Är det några kommuner i er närhet där fjärrvärmehuvudmannen är igång med projektering för utbyggnad av nätet med hänvisning till de höga elpriserna?
Nja, när det gjorts mindre omstarter har det varit vid större krig inte annars. Utan vi har hela tiden haft utveckling bondesamhälle, industrisamhälle och om man vill kalla det "tjänstesamhälle".H heimlaga skrev:Det stämmer.
Fast det är tyvärr så att fjärrvärme har stora förluster per kilometer så jag tror att det blir en hel del stadsbor närmare utkanterna som får vänja sig med egen vedhantering i framtiden.
Ser vi på vår civilisations utväkling hittills så har det skett gång på gång att hela samhället eller åtminstone stora delar av det har gått hundratals år bakåt i tiden.
Om nu en enda liten samhällsfunktion som har kommit på fel spår måste backa 50 år och ta ny fart i en ny utväklingsriktning är det inte så farligt.
Samma gäller energiproduktion.
Och det är fakta utifrån min historie och släktforskning där jag har anfäder med släkband till bl.a. Vasa på 1500-talet.
Och jag fokuserar bara på Sverige inga andra länder.
Det håller jag med om. Fast jag tror att förnyelsen kommer att uppfattas som tillbakagång bland vissa.
På 1500-talet fanns inte Vasa som stad. Då var det en kyrkby som hette Mussor eller Mustasaari och det var nutidens Gamla Vasa. Mussor by var också marknadsplats och så fanns kungsgården och slottet där. Slottet var timrat. Tyvärr visade det sig vara svårintagligt endå.
På 1500-talet fanns inte Vasa som stad. Då var det en kyrkby som hette Mussor eller Mustasaari och det var nutidens Gamla Vasa. Mussor by var också marknadsplats och så fanns kungsgården och slottet där. Slottet var timrat. Tyvärr visade det sig vara svårintagligt endå.
Men i Sverige fanns Gustav Vasa med tre giftermål vilket jag avsåg.H heimlaga skrev:Det håller jag med om. Fast jag tror att förnyelsen kommer att uppfattas som tillbakagång bland vissa.
Amerikanerna och Qatar, tror jag det var, har lovat att sälja naturgas till Europa som motsvarar bortfallet av den ryska gasen. Problemet är att det inte finns någon hamn som kan ta emot den. Tyskarna behöver något år på sig för att bygga en, men jag räknar stenhårt med ett tyskt under. De har ju bra incitament att sätta fart och de kan när de vill. Jag tippar på att första gasbåten kan tas emot i år - är det helt orealistiskt?J J1jet skrev:Till er som väljer att inte binda era elavtal nu. Ser ni något typ av ljus i tunneln de närmaste åren? Tror ni att priserna kommer att sjunka efter denna vintern ? Och isåfall varför skulle priserna sjunka? Eller har ni planer på att göra er så oberoende som möjligt av inköpt el ?
Elpriserna for iväg när tyskarna slog på elelementen och frivilligt drog ner på gasanvändningen i hushållen, så när gasbalansen är återställd, blir nog elpriserna någorlunda normaliserade också. Men långsiktigt ska förstås fossileldningen bort och den omställningen kommer kosta pengar i form av elpriser.
https://svef.nu/svef/H Husärlivet skrev:Tja alla husägare!
Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!
tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla