222 230 läst · 1 949 svar
222k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Så blir det ju inte alls, hade tex inte hjälpt se4 ett duggD Dayangel skrev:
Ska den delen av Sverige släcka ner?
Årets kommentar! Funderat länge på den? Vad har laddning av elbilar med saken att göra? Laddningen står för Max 1% av årsförbrukningen i Hela landet. Hedersmedlem i Bensinupproret?D Dayangel skrev:
Lite skämtsam var den allt men någon får säkert chansen att förklara varför Sverige inte längre är lika självförsörjande på el som vi var förr. Behovet till elfordon var så klart lite lågt att sparka på får jag medge.Jonatan79 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 179 inlägg
Ursäkta?? "Inte är lika självförsörjande på el"??D Dayangel skrev:
I skrivande stund produceras cirka 18 000 MW i Sverige. Eftersom vi inte förbrukar mer än knappt 12 000 MW, exporterar vi alltså 6 000 MW, en tredjedel av produktionen!
Källa: Svenska kraftnäts utmärkta sajt Kontrollrummet.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Yes box. Men det finns förespråkare på detta forum, inga namn nämnda, som hyllar marknaden och menar på att Sverige inte längre skulle klara sig utan ev. import på svåra dagar när vår egna produktion inte räcker till. Ett av argumenten som används mot att "klippa kablarna".SågspånPappspikEternit skrev:
Effektiva tvättmaskiner och torktumlare.
Om man behöver byta, kan man överväga att köpa effektiva grejer. Kostar som sjutton, men saken har ju kommit i ett annat läge nu.
Här är lite grafer från min senaste tvätt, som bestod av en trekvartsfylld maskin med bomullshanddukar som kördes i programmet ECO60 (lika effektivt SOM 60 grader bla bla...). Maskinen har varmvattenanslutning (OCKSÅ - någon trodde att jag kopplat en vanlig maskin till varmvattnet...).
0,6kWh drog alltså den tvätten PLUS varmvattnet som bergvärmepumpen producerade.
Nu är inte hela vattenförbrukningen varmvatten. Svårt att veta hur mycket...
Värmepumpstumlaren drog runt 0,04 kWh.
Husets effektkurva visar två värmepumpskörningar till varmvatten under tvättiden (inte hela är med här - resten hände ingenting...). De är 75s långa och är 4500W över husets övriga förbrukning. Det blir 94 Wh (75*4500/3600) vardera, dvs 0,188 kWh.
Jag får det till att tvätt + tork drog 0,828 kWh och förbrukade 45L vatten. Nu skedde tvätten + tork när nordpoolpriset var 2 öre/kWh + påslag och moms, men vattnet blir runt 1.35kr. Överföringsavgiften här (SE3, Ellevio) är runt 91 öre/kWh.
Kul med lite matte - eller hur!
/Fumble
Om man behöver byta, kan man överväga att köpa effektiva grejer. Kostar som sjutton, men saken har ju kommit i ett annat läge nu.
Här är lite grafer från min senaste tvätt, som bestod av en trekvartsfylld maskin med bomullshanddukar som kördes i programmet ECO60 (lika effektivt SOM 60 grader bla bla...). Maskinen har varmvattenanslutning (OCKSÅ - någon trodde att jag kopplat en vanlig maskin till varmvattnet...).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
0,6kWh drog alltså den tvätten PLUS varmvattnet som bergvärmepumpen producerade.
Logga in
Skapa konto
Nu är inte hela vattenförbrukningen varmvatten. Svårt att veta hur mycket...
Logga in
Skapa konto
Värmepumpstumlaren drog runt 0,04 kWh.
Logga in
Skapa konto
Husets effektkurva visar två värmepumpskörningar till varmvatten under tvättiden (inte hela är med här - resten hände ingenting...). De är 75s långa och är 4500W över husets övriga förbrukning. Det blir 94 Wh (75*4500/3600) vardera, dvs 0,188 kWh.
Jag får det till att tvätt + tork drog 0,828 kWh och förbrukade 45L vatten. Nu skedde tvätten + tork när nordpoolpriset var 2 öre/kWh + påslag och moms, men vattnet blir runt 1.35kr. Överföringsavgiften här (SE3, Ellevio) är runt 91 öre/kWh.
Kul med lite matte - eller hur!
/Fumble
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Nä nä, behöver inte tagga ner. Inte upprörd på ngt sätt alls.Mattias_Jo1 skrev:
Men det spelar ingen roll hur man röstar - kommer inte bli ngn skillnad på elpriserna oavsett om tex SD skulle få egen majoritet i kommande val.
Helt riktigtSågspånPappspikEternit skrev:
Men finns ingen överföringsmöjlighet till söder, samt som sagt, enligt EU avtal ska den inte väg till viss del också.
Om man släpper det privatekonomiska, så kommer slaget, vilket redan är en realitet, vara enormt för industrin i södra Sverige.
Vilket såklart leder till effekter privat också, både för folk i syd som blir arbetslösa.
Ge det ett par år så har vi det som Italien, dvs en levande del av landet, och en som går på ångorna.
Jag kommer aldrig bli av med mitt jobb, men kostnaderna kommer jag inte undan.
Och som också nämnts, kvittar helt vem som "styr" landet, för de styr inte inte energin