Smarta nät blir för krångligt. Smarta hus kan dock fungera då jag styr själv, men i praktiken är det inte så mycket mer än varmvatten och elbilsladdning som går att flytta om man inte skall anpassas sakerna efter rutiner som varierar från dag till dag.

Jag har viss värme som jag gjort smartare, men jag har ju override på denna styrningen. Samma med handdukstork, värme i garage osv. Det är jättesvårt att styra sådant här utifrån.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle aldrig köpa en "billig" VP. Främst för att jag behöver tillförlitlighet över allt annat.
Tänk t ex på om pumpen slutar fungera mitt i vintern. Bortsett från uppvärmningsproblemet och allt trassel med att ta hand om situationen blir extrakostnaden med dagens elpriser enorm.
(Det är ju inte särskilt troligt du kan få den reparerad eller ersatt ens samma vecka.)
En luftvärmepump sägs vara ett komplement till en primär värmekälla men mina två pumpar får i år agera huvudvärmekälla tillsammans med täljstenskaminen. Den billiga pumpen sitter i källaren och har som uppgift att stötta elpannan till golvvärmen. Vi får se hur det funkar.
 
S flat7 skrev:
En luftvärmepump sägs vara ett komplement till en primär värmekälla men mina två pumpar får i år agera huvudvärmekälla tillsammans med täljstenskaminen. Den billiga pumpen sitter i källaren och har som uppgift att stötta elpannan till golvvärmen. Vi får se hur det funkar.
Det kommer troligen att fungera fint.
Farsan (bor i norra Norrland) har stoppat in en LuftLuft vp och den tar huvuddelen av värmebehovet. Pelletsen körs endast för att stötta el om vp går sönder.
Eller gjorde det förra vintern iaf.
Det beror ju på både elpris o pelletspris.
Dock är ju elen där uppe billig så gissningsvis blir det samma upplägg i vinter
 
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Det är jättesvårt att styra sådant här utifrån.
Nej, det är jättelätt, bara att slå av. Det svåra inträffar om du förväntar dig bibehållen komfort eller att få bestämma hur du vill leva ditt liv.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är jättelätt, bara att slå av. Det svåra inträffar om du förväntar dig bibehållen komfort eller att få bestämma hur du vill leva ditt liv.
Ja, alltså är det svårt. Den politiker som föreslår detta kan räkna med att vara i ett litet parti efteråt. Se vad som hände med MP.
 
Har ni sett vad MP går på val på ang energipolitik?
De vill visst inte sitta i riskdagen öht.
  • fasa ut all fossil olja, kol, gas och kärnkraft
  • Vi vill göra Sverige världsledande med hundra procent förnybar energi från sol-, vind-, vatten- och bioenergi.
Mao lägga ned nuvarande kärnkraft och stänga Karlshamnsverket.
Det blir på mycket bättre, stabilare och billigare då.....
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har ni sett vad MP går på val på ang energipolitik?
De vill visst inte sitta i riskdagen öht.
  • fasa ut all fossil olja, kol, gas och kärnkraft
  • Vi vill göra Sverige världsledande med hundra procent förnybar energi från sol-, vind-, vatten- och bioenergi.
Mao lägga ned nuvarande kärnkraft och stänga Karlshamnsverket.
Det blir på mycket bättre, stabilare och billigare då.....
Någon industri lär vi inte kunna ha i alla fall.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D
För de som gått på sagan om att mer produktion i söder skulle påverka priserna nedåt: https://www.sydsvenskan.se/2022-08-18/regeringen-kan-bana-vag-for-dubblad-elexport-till-tyskland

"Om en ny sjökabel läggs på plats kopplas Skånes elpris ännu mer till tyska nivåer."
"Ökningen motsvarar en utbyggnad från ett till två kärnkraftverk."

Skulle vi sen bygga mer produktion så är kabel till redan färdigplanerad och går snabbt att rulla ut. Känns inte attraktivt att bli Tysklands industriområde.
 
Nej, lägg ner all exportindustri. Vad ska den vara bra till. *ironi*
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Man tycker ju det måste finnas nåt annat än export och tillväxt som motiverar ett samhälle. Kanske inte allting behöver hårddras.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, lägg ner all exportindustri. Vad ska den vara bra till. *ironi*
Tja, för (s) är den väl billigare än så kallade "AMSjobb"
 
F fribygg skrev:
Tja, för (s) är den väl billigare än så kallade "AMSjobb"
Tror inte vi har några "AMSjobb" kvar, arbetsmarknadsstyrelserna lades ner 2007...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte vi har några "AMSjobb" kvar, arbetsmarknadsstyrelserna lades ner 2007...
Nänä, men vi har ju faktiskt exportindustri kvar (är väl bara enstaka pappersbruk som stängt hitills pga energipriserna)
 
E
Saxar in ett klipp från SvD.
I mitten av juni lämnade Svenska kraftnät, Svk, in en utredning till Farmanbars departement. I den redovisar Svk det uppdrag man fick av regeringen under hösten 2021, att föreslå hur det så kallade transmissionsnätet ska byggas ut till områden inom Sveriges sjöterritorium. Vilket är ett måste om energin från vindsnurror till havs ska ta sig in till elanvändarna på land.

Enligt utredningen är Svk:s ”målsättning” att den första anslutningspunkten blir klar ”under tidsperioden 2029-32”.

Här kan nämnas att Svk hade som målsättning att den så kallade Sydvästlänken mellan Hallsberg och Hörby skulle vara färdigbyggd 2014. Den togs i drift först 2021. Och förseningen berodde inte på långsamma tillståndsprocesser, utan på att det är tekniskt komplicerat att bygga stamnätsförbindelser.

Det kan också nämnas att Vattenfalls vindkraftspark på Kriegers flak söder om Trelleborg, som är tänkt att använda just den första anslutningspunkten, planeras att tas i bruk 2028.

”Det är ganska få infrastrukturprojekt som håller tidplanen”, säger Johnny Ståhlberg, Vattenfalls projektledare för Kriegers flak, lite lakoniskt när vi talas vid.

Anslutningspunkten utanför Göteborg, där Northvolt och Volvo Cars ska bygga en batterifabrik som drivs med vind-el från havet, tror Svk kan vara klar tidigast 2032.

Enligt Northvolt och Volvo ska batterifabriken vara i drift 2025.

Utanför Norrbotten, där SSAB:s ståltillverkning ska vara helt fossilfri till 2030, blir anslutningspunkten klar 2035.

Dessutom, skriver Svk, är omfattande förstärkningar av elnätet på land en ”nödvändig förutsättning” för att kunna ta emot de stora energier som kommer alstras i vindkraftsparkerna. Liksom ”kompletterande stödtjänster för att upprätthålla en tillfredsställande stabilitet i kraftsystemet". På svenska betyder det ny, planerbar kraftproduktion som kan kliva in när det inte blåser.

För att inte bryta mot EU:s statsstödsregler är det också nödvändigt att flera vindkraftsoperatörer kan använda samma anslutningspunkt. Annars blir Svk:s byggen i praktiken riktade stöd till enskilda företag.

Detta ställer också till det. Enligt Svk har överföringskapaciteten i anslutningspunkterna rent tekniskt ”en praktiskt acceptabel övre gräns” på 1 800-2 000 megawatt. Om denna ska delas mellan mer än en aktör innebär det ”i bästa fall” en tilldelad kapacitet på knappt 1000 MW per anläggning.

Men de flesta anläggningar som projekteras till havs är enligt Svk betydligt större än så. Och dessa vindkraftsparker blir med stor sannolikhet olönsamma om de bara kan köra på halvfart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag vågar inte på timpris i vinter... vad gör man de dagar i vinter som hamnar på 1000 öre? 2000? Dra huvudsäkringen? De dagar kommer äta upp de "billiga" dagar man haft innan.. lika bra att bunkra upp pengar inför vintern och hoppas på att vi i SE4 blir hjälpta med bidrag eller skattereduktion (lol tjena).

Jag hatar tyskarna och att jag ska betala för tyskarnas idiotiska politik och styre!! Med ett snittpris om 250öre inkl moms kommer jag gå från ca 10.000 kr om året till minst 50.000. Skiter I inflationen, räntor och drivmedel. Det är ju elen som dödar en! 40% skatt på skiten också och inget prat om hur regeringen ska lösa denna vintern för det är valår och ingen vill lova något
Det som är så sjukt! Hur mycket vi skattar på elen beroende på hur dyr elen är..... och sen avgifter och mer skatt på elen staten får in bra med pengar som de ger tillbaka i bidrag istället för att sänka skatten.... eller faktiskt göra något åt saken.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.