En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
 
  • Gilla
lonanders och 3 till
  • Laddar…
Det som är baslast kan du inte göra någonting åt. Är golvvärmen på hela tiden så får den vara det.
Elbilen har jag begränsat till 3 kWh per timme via lastbalansering. Beroende på var du hamnar kan du öka på den gränsen när du laddar elbil 22-06 (mitt nätbolag tar fullt pris hela dygnet). Alltså begränsa till 3 kWh per timme 06-22 och 7 kWh per timme 22-06 och kanske landa på 4 kW toppar.

Det som drar mer för mig än att ladda elbil (som automatiskt begränsas via Home Assistant) är då sambon lagar mat och startar disk+tvätt samtidigt. Det är ett beteende man behöver ändra på.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Men du kan ju stänga av golvvärmen (automatiskt) de två timmarna du får maten lagad och tvätten tvättad.

En bra sak vore en lampa som tändes när effekten är över 80% av förra månadens effekttopp.
 
  • Gilla
CrilleE och 7 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det som är baslast kan du inte göra någonting åt. Är golvvärmen på hela tiden så får den vara det.
Elbilen har jag begränsat till 3 kWh per timme via lastbalansering. Beroende på var du hamnar kan du öka på den gränsen när du laddar elbil 22-06 (mitt nätbolag tar fullt pris hela dygnet). Alltså begränsa till 3 kWh per timme 06-22 och 7 kWh per timme 22-06 och kanske landa på 4 kW toppar.

Det som drar mer för mig än att ladda elbil (som automatiskt begränsas via Home Assistant) är då sambon lagar mat och startar disk+tvätt samtidigt. Det är ett beteende man behöver ändra på.
3 och 7kw då måste man verkligen köra mycket per dygn.

Säg att man startar laddningen kl 21 på 3kw. Kl 22 går den över till 7kw.
Fram till kl 06.00 då jag antar att bilen pluggas ur.
Då har man hunnit ladda i 59kwh
Det ger en körsträcka på ca 30-40mil varje dag....


För dem som kör genomsnittet på 5mil om dagen så skulle 1kw räcka hur bra som helst.

Baslaster som just golvvärme och vvb är klassiska laster som ingen vet när de faktiskt går. Och ingen skulle märka om de pausas när maten lagas heller.
Inte ens värmepumpen är så gnällig när det kommer till att pausa.
Energi tillförs ändå huset när man lagar mat. När maten är färdig startar alla system igen och ingen märker något.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Det känns inte bråttom längre att sluta använda gas som uppvärmningsmedel.

Det är helt galet alltihopa.
 
  • Gilla
  • Älska
Leif So och 42 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Baslaster som just golvvärme och vvb är klassiska laster som ingen vet när de faktiskt går. Och ingen skulle märka om de pausas när maten lagas heller.
Kanske. Men om de stängs av automatiskt finns det risk att det strular med logiken och du har ett kallt hus när du kommer hem. Eller att den kör på dubbel effekt timmen efter den slås på igen och så hände det ett par gånger på en månad så att man inte tjänade någonting på det.

Jag har nu legat lite under 4 kW och det är svårt att komma ner under det för tvättmaskinen drar på 1.2-2 kWh under en timme beroende på när den slås på (oftast hamnar den omkring 1.5 kW)

Edit: matlagning är inte något problem. Visst har jag toppar där vissa dagar. Men det är dagar då jag inte tvättar, diskar eller laddar bilen. Månadstopparna ligger då bil eller tvätt körs.
 
  • Gilla
Honkan
  • Laddar…
Härligt när vi har kommit till en tid där man "straffas" för att någon vill ha middag samtidigt som kläder behöver tvättas och en tredje person tar en dusch.

Sverige är numera som ett race mot botten när det gäller sådanahär saker :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Ahlsells-listpriser och 105 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kanske. Men om de stängs av automatiskt finns det risk att det strular med logiken och du har ett kallt hus när du kommer hem. Eller att den kör på dubbel effekt timmen efter den slås på igen och så hände det ett par gånger på en månad så att man inte tjänade någonting på det.

Jag har nu legat lite under 4 kW och det är svårt att komma ner under det för tvättmaskinen drar på 1.2-2 kWh under en timme beroende på när den slås på (oftast hamnar den omkring 1.5 kW)

Edit: matlagning är inte något problem. Visst har jag toppar där vissa dagar. Men det är dagar då jag inte tvättar, diskar eller laddar bilen. Månadstopparna ligger då bil eller tvätt körs.
Det blir jobbigt att förklara för övriga familjen att vi endast använder en spisplatta per timme och aldrig startar ugnen samma timme som en spisplatta är på.

Slå på kaffebryggaren på morgonen 10 minuter före övergång heltimme och duscha direkt efter övergång heltimme?

Golvvärmen avstängd dessa två heltimmar?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
4774 och 11 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Man får väl slanta upp eller leva som i tredje världen antar jag, men det är tråkigt att det ska behövas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Harald Boye och 28 till
  • Laddar…
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
 
  • Gilla
jocke31 och 12 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det blir jobbigt att förklara för övriga familjen att vi endast använder en spisplatta per timme och aldrig startar ugnen samma timme som en spisplatta är på.

Slå på kaffebryggaren på morgonen 10 minuter före övergång heltimme och duscha direkt efter övergång heltimme?

Golvvärmen avstängd dessa två heltimmar?
Som sagt. Det har aldrig varit vid matlagning som jag nått min högsta förbrukning. Visst, det är hög effekt ett tag, men när vattnet kokar eller ugnen är varm så är det inte mycket efter det.

Samma med kaffebryggaren. Den drar typ 0.15 kWh. Så om det skulle vara så att du alltid slår i ditt tak på grund av kaffebryggaren kostar det nog inte mer än 12 kr i månaden för den lyxen.

Duscha gör ju jag på fjärrvärme, så jag vet inte hur det skulle slå. Men vi duschar på kvällen och då har vi ändå inte mycket förbrukning.

Jag skulle låta golvvärmen vara på. Tänk på den som en fast avgift...
 
  • Gilla
Joakim Lindbom
  • Laddar…
Det där var värre än jag trodde. Jag hade hoppats på kanske 21:00 eller att de räknade lägre på helger. Blir det att basta på nätterna nu? Och helt skippa bastu på vintern.
 
  • Gilla
Nordman1971 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
 
  • Gilla
Leif So och 39 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Som sagt. Det har aldrig varit vid matlagning som jag nått min högsta förbrukning. Visst, det är hög effekt ett tag, men när vattnet kokar eller ugnen är varm så är det inte mycket efter det.

Samma med kaffebryggaren. Den drar typ 0.15 kWh. Så om det skulle vara så att du alltid slår i ditt tak på grund av kaffebryggaren kostar det nog inte mer än 12 kr i månaden för den lyxen.

Duscha gör ju jag på fjärrvärme, så jag vet inte hur det skulle slå. Men vi duschar på kvällen och då har vi ändå inte mycket förbrukning.

Jag skulle låta golvvärmen vara på. Tänk på den som en fast avgift...
Mäter inte elnätsbolaget effekttoppen, dvs att kaffebryggarens 1500W under några få minuter räknas som 1,5 kW för den timmen?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Mäter inte elnätsbolaget effekttoppen, dvs att kaffebryggarens 1500W under några få minuter räknas som 1,5 kW för den timmen?
Nej.
 
  • Gilla
245 Lux och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.