Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej inte om du förhindrar att gruset "rinner" ned. Det säkraste är nog att gjuta en ram med lite armering men det går säkert hyfsat med nån stabil rabattkant också......
Om det är stora fyrkantiga plattor kan man ställa dem på högkant och bygga en sarg av dem.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En studsmatta mår ju bra av att stå på ett plant underlag. Det är oftast ett elände att få den riktigt bra på gräsmatta och även en något sne matta gör att det blir dålig balans i studsen = tråkig hoppning. Oavsett om man har robot eller handdragen gräsklippare blir man trött på studsmattan som hela tiden är i vägen.

Jag har lite svårt att föreställa mig hur tomten ser ut. Men om du vill skapa mer grönyta så skulle jag nog försöka att nyttja plattorna till sådant som växthus och studsmattan, sedan ta bort för att skapa oaser med grönt och bygga vidare i etapper.

• Gilla
muys och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
M muys skrev:
Vi har flyttat in i hus där en tredjedel av framsidan av tomten tas upp av en stenlagd garageinfart. Resten av framsidan tas också upp till nästan hälften av stenläggning. Allt är ordentligt gjort och det syns att det funnits ett helhetstänk när det gjordes, men det finns ju nästan ingen trädgård kvar! Vi kommer aldrig använda garaget till bilen, däremot saknar vi plats för studsmatta, växthus, berså och allt annat härligt man vill ha en trädgård till.

Helst skulle jag bara vilja ha kvar plats för en eller två bilar närmast gatan, en uteplats och gång upp till huset, men det är ett enormt arbete, och att lägga marksten är ju inget man gör i en handvändning, så jag drar mig för att riva upp den. Jag lyfte några stenar och det är flera decimeter tjockt grus under. Vi kan se att grannarna som har identiska hus och samma tomtstorlek men utan omfattande stenläggning och garageuppfart ser ut att ha mycket störtre trädgårdar med plats för träd, buskar, studsmatta, odlingsbäddar, flera sittplatser. Ska vi riva upp, eller jobba med det som är, eller kan man riva upp delar utan att det blir fult månne?

Tankar kring detta från andra som föredrar växtlighet framför lättskött stenläggning?
Min erfarenhet av studsmatta är att de flesta används en sommar och sedan är det inte kul längre.

Personligen skulle jag aldrig ta bort en välgjord stenläggning utan att tänka efter både en och två gånger.

• Gilla
muys och 2 till
  • Laddar…
Det går väl att göra någon övergång med blomlådor, utemöbler mm.
Är man rädd för att ramla av studsmattan och slå sig kan man väl hämta inspiration från McDonalds lekparker.
Lägg grön fallskyddsplatta över betongen.
Eller platta med konstgräs?

Sälj stenen på "rot".
Typ kom å plocka upp själv.

I samband med att du tar bort sten fyller du ju på med något annat, som kommer att hålla emot och därmed stabilisera. Men någon sorts åtgärd kan ju behöva göras om det är ett väldigt tjockt gruslager, annars kommer det att ge sig av med tiden.

Håller med den som sade att växthuset är bra att ha på sten.

• Gilla
muys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.