5 565 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Hur tänka kring för mycket marksten på tomten?
Sida 1 av 2
Vi har flyttat in i hus där en tredjedel av framsidan av tomten tas upp av en stenlagd garageinfart. Resten av framsidan tas också upp till nästan hälften av stenläggning. Allt är ordentligt gjort och det syns att det funnits ett helhetstänk när det gjordes, men det finns ju nästan ingen trädgård kvar! Vi kommer aldrig använda garaget till bilen, däremot saknar vi plats för studsmatta, växthus, berså och allt annat härligt man vill ha en trädgård till.
Helst skulle jag bara vilja ha kvar plats för en eller två bilar närmast gatan, en uteplats och gång upp till huset, men det är ett enormt arbete, och att lägga marksten är ju inget man gör i en handvändning, så jag drar mig för att riva upp den. Jag lyfte några stenar och det är flera decimeter tjockt grus under. Vi kan se att grannarna som har identiska hus och samma tomtstorlek men utan omfattande stenläggning och garageuppfart ser ut att ha mycket störtre trädgårdar med plats för träd, buskar, studsmatta, odlingsbäddar, flera sittplatser. Ska vi riva upp, eller jobba med det som är, eller kan man riva upp delar utan att det blir fult månne?
Tankar kring detta från andra som föredrar växtlighet framför lättskött stenläggning?
Helst skulle jag bara vilja ha kvar plats för en eller två bilar närmast gatan, en uteplats och gång upp till huset, men det är ett enormt arbete, och att lägga marksten är ju inget man gör i en handvändning, så jag drar mig för att riva upp den. Jag lyfte några stenar och det är flera decimeter tjockt grus under. Vi kan se att grannarna som har identiska hus och samma tomtstorlek men utan omfattande stenläggning och garageuppfart ser ut att ha mycket störtre trädgårdar med plats för träd, buskar, studsmatta, odlingsbäddar, flera sittplatser. Ska vi riva upp, eller jobba med det som är, eller kan man riva upp delar utan att det blir fult månne?
Tankar kring detta från andra som föredrar växtlighet framför lättskött stenläggning?
Gör en önskad plan med struktur. Ta successivt upp stensättning där det är mest akut - tex för studsmatta och någon odlingsbädd. Fixa lite årligen så att ni inte förtar er samtidigt som ni hinner njuta av hus och trädgård.
Det är ju en slags kapitalförstöring egentligen, ni har köpt ett hus med dyr stenläggning som ni inte vill ha. Ni har ju då säkert bjudit över personer som tagit in stenläggningen i sina bud så att säga medan ni inte gjort det.
Hur som helst, jag hade först provat med t.ex. blomlådor på ben och sådant. Man hade också kunnat ta upp små "öar" och göra planteringar där. T.ex. 1x1 m i något fint mönster.
🤔👍
Hur som helst, jag hade först provat med t.ex. blomlådor på ben och sådant. Man hade också kunnat ta upp små "öar" och göra planteringar där. T.ex. 1x1 m i något fint mönster.
🤔👍
Ställ växthuset ovanpå stenläggningen!
Och odla i lådorna. Jorden blir varm tidigare på våren och det växer bättre.
Ta bort den sten ni inte behöver.
De som gillade all betongsten(?) gillade säkert inte något annat som ni gillar.
Det finns inga perfekta begagnade hus, det är alltid något man inte är nöjd med.
Och odla i lådorna. Jorden blir varm tidigare på våren och det växer bättre.
Ta bort den sten ni inte behöver.
De som gillade all betongsten(?) gillade säkert inte något annat som ni gillar.
Det finns inga perfekta begagnade hus, det är alltid något man inte är nöjd med.
Redigerat:
Generella tipset brukar ju vara att "bo in sig" ett år innan man börjar göra större arbeten i trädgården. Så får man lite bättre känsla för vad man vill göra. Det kanske kan bli en riktigt ombonad trädgård med mycket krukor och träd planterade i nyupptagna hål i stenläggningen?
Om det är gräs som ni hade tänkt ersätta stenläggningen med så har det nackdelen att en gräsmatta behöver vara relativt sammanhängande och öppen för att fungera väl. Med stenläggning som "golv" kan man göra smalare gångar och få plats med mer växter. Vi har under senaste åren tagit bort ganska mycket gräsmatta och ersatt med rabatter och odlingar inringade av grus och täckbark. Det blev liksom för tunna remsor av gräs kvar för att det skulle bli snyggt och praktiskt att klippa.
Om det är gräs som ni hade tänkt ersätta stenläggningen med så har det nackdelen att en gräsmatta behöver vara relativt sammanhängande och öppen för att fungera väl. Med stenläggning som "golv" kan man göra smalare gångar och få plats med mer växter. Vi har under senaste åren tagit bort ganska mycket gräsmatta och ersatt med rabatter och odlingar inringade av grus och täckbark. Det blev liksom för tunna remsor av gräs kvar för att det skulle bli snyggt och praktiskt att klippa.
Medlem
· Blekinge
· 10 721 inlägg
Vänta några år. Då vill barnen inte hoppa i studsmatta (det går över efter 3 år) utan meka med moppar på en stenlagd yta.
Det tar tid att etablera en gräsmatta.
Det tar tid att etablera en gräsmatta.
Spar minst två platser för bilarna, gärna tre och helst utan att behöva flytta en för att få ut nästa. Från det att cykelhjorden dyker upp tills tredje/fjärde bilen ska parkeras är det skönt med yta. Bara att kunna flytta snön på betongunderlag kan vara värt det.
Tänk på att en uuteplats i söderläge på betong blir snabbt varm på våren och behåller värmen på kvällen. Ännu bättre med en mur som värmemagasin och sten har ni redan.
Gräs/grönyta är lätt att få till så det är inget som hindrar någon förändring.
Innan ni säljer av någon sten kolla på ovan nämnda mur samt blomlådor, avgrönsare för rabatter, grill, grund till växthus, gångar etc. Samma mängd betong går att använda på "betongiga" eller gröna sätt. Bara att ta bort en kvadrat sten och sätta en busk kan förändra intrycket rejält.
Tänk på att en uuteplats i söderläge på betong blir snabbt varm på våren och behåller värmen på kvällen. Ännu bättre med en mur som värmemagasin och sten har ni redan.
Gräs/grönyta är lätt att få till så det är inget som hindrar någon förändring.
Innan ni säljer av någon sten kolla på ovan nämnda mur samt blomlådor, avgrönsare för rabatter, grill, grund till växthus, gångar etc. Samma mängd betong går att använda på "betongiga" eller gröna sätt. Bara att ta bort en kvadrat sten och sätta en busk kan förändra intrycket rejält.
Javisst är det så. Tyvärr är det väl ofta så att man inte kan hitta ett hus där allt stämmer och vissa saker måste man kompromissa med medan annat är svårare. Vi hade letat i tre år.Farstatjej90 skrev:
Det är ju en slags kapitalförstöring egentligen, ni har köpt ett hus med dyr stenläggning som ni inte vill ha. Ni har ju då säkert bjudit över personer som tagit in stenläggningen i sina bud så att säga medan ni inte gjort det.
🤔👍
Överväger också öar och att klä husfasaden, horisontell grönska gör mycket för känslan av frodighet. Men vad händer med stenläggningen om man tar bort bitar, flyttar sig resten av plattorna då?
Bra tanke där, har ingen dröm om stor gräsmatta utan vill ändå hellre ha mycket buskar, träd och planteringar. En trädgård där man inte sett allt vid första blicken utan det ska finns något att upptäcka.S Staffan-N skrev:Generella tipset brukar ju vara att "bo in sig" ett år innan man börjar göra större arbeten i trädgården. Så får man lite bättre känsla för vad man vill göra. Det kanske kan bli en riktigt ombonad trädgård med mycket krukor och träd planterade i nyupptagna hål i stenläggningen?
Jag håller med om att det är kapitalförstöring (och även miljöförstöring). Däremot är jag tveksam till att någon prisar in en stenlagd framsida av detta slag i sitt bud.Farstatjej90 skrev:
🤔👍
Jag bodde nära ett hus med helt stensatt framsida och det var inte vackert. Välgjort? Javisst.
Mitt råd är att inte göra något förhastat. Du har däremot ett ypperligt läge att ta upp stenen där du inte vill ha den och göra något annat där och låta den ligga där du vill ha den.
Slitsamt arbete, men inte komplicerat. Börja skriva och skissa hur du vill ha det. Lägg ut rep och annat för att markera och se om det känns bra osv. Sen kör du igång när du är helt nöjd! Se till så att du inte gräver ut bredvid stenen utan att stadga upp den. Är ju lätt hänt i kanterna annars att man underminerar så att stenen glider undan och det blir fult och ett jobb att fixa.
Vet du hur man stadgar upp stenen?tensiden skrev:
Jag håller med om att det är kapitalförstöring (och även miljöförstöring). Däremot är jag tveksam till att någon prisar in en stenlagd framsida av detta slag i sitt bud.
Jag bodde nära ett hus med helt stensatt framsida och det var inte vackert. Välgjort? Javisst.
Mitt råd är att inte göra något förhastat. Du har däremot ett ypperligt läge att ta upp stenen där du inte vill ha den och göra något annat där och låta den ligga där du vill ha den.
Slitsamt arbete, men inte komplicerat. Börja skriva och skissa hur du vill ha det. Lägg ut rep och annat för att markera och se om det känns bra osv. Sen kör du igång när du är helt nöjd! Se till så att du inte gräver ut bredvid stenen utan att stadga upp den. Är ju lätt hänt i kanterna annars att man underminerar så att stenen glider undan och det blir fult och ett jobb att fixa.
Nej inte om du förhindrar att gruset "rinner" ned. Det säkraste är nog att gjuta en ram med lite armering men det går säkert hyfsat med nån stabil rabattkant också......M muys skrev:Javisst är det så. Tyvärr är det väl ofta så att man inte kan hitta ett hus där allt stämmer och vissa saker måste man kompromissa med medan annat är svårare. Vi hade letat i tre år.
Överväger också öar och att klä husfasaden, horisontell grönska gör mycket för känslan av frodighet. Men vad händer med stenläggningen om man tar bort bitar, flyttar sig resten av plattorna då?