8 848 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Hur stort bör pannrum vara (ved)
Ska du ha 2st 5000liters ack tankar och 90kw panna eller 2st 750L tankar o en panna på 30kw..
Svårt att säga utan att man vet vad man ska ha utrustning.
Mvh/Andreas [/quote]
Jo, men det gäller inte en fjärrvärmecentral utan 170 kvm total boyta i södra Sverige med lämpliga acctankar.
Förlåt att jag "la mig i" den ursprungliga tråden!
Svårt att säga utan att man vet vad man ska ha utrustning.
Mvh/Andreas [/quote]
Jo, men det gäller inte en fjärrvärmecentral utan 170 kvm total boyta i södra Sverige med lämpliga acctankar.
Förlåt att jag "la mig i" den ursprungliga tråden!
zeb skulle tippa på att du klarar dig med en 30 till 50 kw panna men det är svårt att säga.. Till det en tank ca 3000L
Mitt pannrum är ca 5*4 m då får jag plats med lite extra ved och en arbetsbänk.
Förlåt om jag lät "snäsig"
Mitt pannrum är ca 5*4 m då får jag plats med lite extra ved och en arbetsbänk.
Förlåt om jag lät "snäsig"
Det är skillnad på uteförvaring och uteförvaring. Dessutom hänger väldigt mycket på vad man eldar i. Veden ska naturligtvis inte vara nykluven och ligga utan tak, men det går faktiskt att ha all ved utomhus.Sophia skrev:
Jag har i princip all min ved ute. På våren och sommaren första året får den ligga luftigt travad utan tak. Då är veden så pass fuktig att den inte suger åt sig regn. Däremot torkar den mycket fort om travarna är tillräckligt luftiga och sol och vind kommer åt. Att kasta in nykluven ved i vedbod, eller ännu värre inomhus, är inte att rekommendera. Den torkar långsammare eftersom luftväxlingen runt veden är mycket sämre än ute. Fukten måste transporteras bort och i början är det stora mängder vatten som ska bort. Dessutom riskerar man att det börjar mögla och det vill man absolut inte ha inne. Framåt hösten lägger jag tak över travarna för då har veden torkat rätt mycket och luftfukigheten ökar. Daggen faller tyngre och det regnar mer.
Pannan måste klara att hålla förbränningstempen uppe om man eldar utetorkad och utelagrad ved. Min panna klarar det om man gör en ordentlig tändbrasa. Det finns säkert många fler moderna pannor som klarar det också, men Solo Innova 30 är den enda jag har erfarenhet av. Tändbrasan och tändveden är som sagt viktig och tändveden är i stort sett den enda ved jag lagrar i mitt pannrum, men den lönar det sig verkligen att ha snustorr.
Det som Sophia beskriver är exempel på hur man inte ska hantera ved eller elda och sånt ger tyvärr även andra vedeldare dåligt rykte.
Liknande trådar
-
Hur stort fall bör man ha mellan takfot och altantak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bygger jag ett stort skrivbord med Elfa och Bänkskiva? Ca 2700 x 650.
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket element? - hur stort bör det vara?
Värme allmänt -
Kan jag ta bort min branddörr till pannrum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stort bord av limmad ekstav (3000x900x270), längsgående balk i mitten?
Möbelsnickeri