Peter2400 skrev:
Jag satte en sån här i min och mina föräldrars klippare, har funkat bra.
Ingen av dom har blivit stulen än men det känns tryggare.

[länk]
Har själv en sådan gps och kan tänka mig den fungerar kanon till klipparen:)
Hur har du monterat den?
 
JonasiGbg skrev:
Vore ju intressant att veta vilka märken det rör sig om!
I det här fallet är det nog de vanligaste märkena då tjuvarna inte verkar ha gjort någon urskiljning utan plockat alla i ett område. Skene Järn som är den största handlaren i området säljer Husqvarna och även de har fått sina robotar stulna. De som var ute och klippte alltså, inte från lagret.
 
Husqvarna går ju uppenbarligen att knäcka, det var någon här på forumet som hade GPS i sin när den blev stulen och som via SMS hade fått en position i Baltikum. Koden/stöldskyddet torde inte vara så svår att knäcka för någon kunnig. Särskilt med tanke på att siffrorna i koden lätt avläses från ytan på tangentbordet med rätt utrustning...
 
pacman42 skrev:
Husqvarna går ju uppenbarligen att knäcka, det var någon här på forumet som hade GPS i sin när den blev stulen och som via SMS hade fått en position i Baltikum. Koden/stöldskyddet torde inte vara så svår att knäcka för någon kunnig. Särskilt med tanke på att siffrorna i koden lätt avläses från ytan på tangentbordet med rätt utrustning...
Nu svamlar du fritt. Hur har det visats att HQ et al kan knäckas i praktiken och inte bara i populärvetenskaplig teori? Tre misslyckade försök och den är låst. Hur vet man att den i Baltikum funna klipparen är i drift? Vem som helst inkl. grannen kan ju stjäla roboten. Det är bara att lyfta bort den.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Nu svamlar du fritt. Hur har det visats att HQ et al kan knäckas i praktiken och inte bara i populärvetenskaplig teori? Tre misslyckade försök och den är låst. Hur vet man att den i Baltikum funna klipparen är i drift? Vem som helst inkl. grannen kan ju stjäla roboten. Det är bara att lyfta bort den.
Knäcka koder till bl.a. robotgräsklippare är inga problem. De som kan detta gör det på mindre än 30 minuter. Titta bara på programvaror, de knäcker licensieringsskyddet och genererar egna licensfiler utan problem.
Förstår inte varför robotklippare skulle vara så annorlunda!
En GPS dolt monterad på klipparen är nästa pryl på listan.
 
Redigerat:
peternicklas
Peter2400 skrev:
Jag satte en sån här i min och mina föräldrars klippare, har funkat bra.
Ingen av dom har blivit stulen än men det känns tryggare.

[länk]
Hur gör du med strömförsörjningen?
 
Satt precis och bläddra i tidningen och läser, Robotgräsklippare hett byte i sommar
 
peternicklas skrev:
Knäcka koder till bl.a. robotgräsklippare är inga problem. De som kan detta gör det på mindre än 30 minuter. Titta bara på programvaror, de knäcker licensieringsskyddet och genererar egna licensfiler utan problem.
Förstår inte varför robotklippare skulle vara så annorlunda!
...
Men har det gjorts?
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Men har det gjorts?
Som puda skrev så är de ett hett byte i år. Tror inte de stjäls bara för skojs skull. Räcker t.ex. att en ÅF har "tappat" bort sina saker. Om jag inte missminner mig så var det en notis förra året just om detta där de hade saker för just detta.
 
peternicklas skrev:
Som puda skrev så är de ett hett byte i år. Tror inte de stjäls bara för skojs skull. Räcker t.ex. att en ÅF har "tappat" bort sina saker. Om jag inte missminner mig så var det en notis förra året just om detta där de hade saker för just detta.
Men ingen har kunnat visa att det har gjorts. "Hett byte" betyder inget även om värden gått förlorade. Inte att bytet fått ett nytt värde.
Jag har personligen svårt för argumentet "allt går att knäcka" som om allt redan är kört och ingen går säker för något. Ett simpelt, osmidigt system kan vara tillräckligt säkert om man har ett smart upplägg.
 
Jag har svårt att se att någon skulle sno gräsklippare om det inte fanns ett värde av det.
För att försätta tidningsartikeln står det att 15 anmälningar har gjorts på en månad.
 
peternicklas
puda skrev:
Jag har svårt att se att någon skulle sno gräsklippare om det inte fanns ett värde av det.
För att försätta tidningsartikeln står det att 15 anmälningar har gjorts på en månad.
Ja, det är ju tyvärr så att de som kan detta ligger hela tiden ett steg före. Om vi t.ex. tar nyare bilar så vägrade försäkringsbolagen att betala ut för vissa stölder då de sa att de går inte att själa en modern bil utan att ha nycklen. Bara några veckor sedan som detta motbevisades. de stjäl en modern bil på under 5 minuter, UTAN nyckel. Olika typer av koder eller stöldskydd gör der bara lite svårare för de som stjäler. Lite naivt tro att HQ är de enda som inte går att öppna utan pinkod.
 
peternicklas skrev:
... Lite naivt tro att HQ är de enda som inte går att öppna utan pinkod.
Inte alls. Det har inte motbevisats.
 
peternicklas skrev:
Hur gör du med strömförsörjningen?
På min 220Ac klippte jag batterikablarna kopplade ihop med ändhylsor och krympslang och klammade fast gps:en i batteriet, ingen åverkan på själva maskinen behövdes.

På mina föräldrars 305:a kopplade jag direkt på inkommande batteripoler med krokodilklammor.

Noggrannheten är på 10-15 m ungefär
Använder man sig av Geofence så ser man att den ibland får för sig att den är 100- 200 m bort, men den rättar sig ganska snabbt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.