Om jag inte minns skrev "Nonkan" att Automowern totallåser sig vid ytterligare felaktiga försök. Är återsställningssytemet rätt utformat har man delat på uppgiften, t.ex. att ÅF är den som kan utföra nollställningen, men endast med hjälp av koder från HQ som i sin tur inte kan utföra jobbet. En seriös ÅF kollr upp kvitton och annat. Dn oseriöse ÅF får ingen hjälp av HQ. Ridå.
 
Prins Daniel skrev:
Personligen inte så orolig
Jag skulle heller inte oroa mig om högvakten bevakade min. :p
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag skulle heller inte oroa mig om högvakten bevakade min. :p
Äsch. Dom är snygga men urusla på att skjuta...
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
På mitt jobb fick vi en huskvarna (robot) stulen i juni , enligt polisen kan dom tydligen kodas om utan problem.
Dom snodde klipparen och laddstationen någon gång på natten.
 
Micro skrev:
På mitt jobb fick vi en huskvarna (robot) stulen i juni , enligt polisen kan dom tydligen kodas om utan problem.
Dom snodde klipparen och laddstationen någon gång på natten.
Sa polisen. Försäkringsbolagen (som har järnkoll) säger tvärtom, vilket gör att man kan försäkra den. De skulle backa på fem röda om buset knäckt systemet.
 
Jag vet ej vem av dom som talar sanning...har bara pratat med polisen själv..då jag var den sista som såg klipparen.
Personligen tror jag dock att det går att koda om... Kan man sno bilar som enligt försäkringsbolaget inte går att stjäla så kan man nog fixa en gräsklippare...( Men det är bara vad jag tror):confused:
 
peternicklas
Micro skrev:
Jag vet ej vem av dom som talar sanning...har bara pratat med polisen själv..då jag var den sista som såg klipparen.
Personligen tror jag dock att det går att koda om... Kan man sno bilar som enligt försäkringsbolaget inte går att stjäla så kan man nog fixa en gräsklippare...( Men det är bara vad jag tror):confused:
Är tämligen säker på att de kan koda om klipparen. kanske inte så många som kan men de finns.
Vet t.ex. att de knäcker programvaror innan ens de har kommit ut. De lyckas generera licensfiler, FlexLM, för väldigt många programvaror. Så underskatta inte dessa personer. Notera även att de som håller på gör det för att visa sin kunskap, inte för att använda det i brottsligt syfte.
 
Läste i lokalpressen om en som blivit av med sin robotklippare häromdan, tjuvarna tog både klippare och laddstation men nöjde sig inte med det utan drog även upp all begränsningskabel!

Angående stöldlås/koder mm får man nog utgå från att buset vet hur man kommer förbi sånt, de klarar att knäcka koder till allt annat så varför inte till en enkel gräsklippare?
Håller med tidigare inlägg, här finns tydliga paralleller till bilstölder där försäkringsbolagen med en dåres envishet hävdar att bilar med stöldspärr inte går att stjäla medans polisen VET att det går för den med rätt kunskap.
 
Tror inte att man behöver vara så smart för att ta en stiga iallafall
Min fars stiga fastnade, då drog han fram den och tryckte på stopp
Sedan var alla inställningar borta språk var engelska alla körtider var borta även lösenord
Maskinen gick tillbaka till leveransläge
 
Gps tracker på ebay:

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=271025281286&cmd=VIDESC


Angående strömförsörjning funkar det ju med ett usb-cigguttag till den där. Finns dock andra trackers i samma prisklass (~300kr) som kan kopplas direkt på 12v. De har även eget batteri som räcker i 2 dygn eller nått...

De ska tydligen fungera bra de där.

Ett larm på laddstationen kan väl förresten inte vara svårt att knåpa ihop.
 
Tazzi skrev:
Tror inte att man behöver vara så smart för att ta en stiga iallafall
Min fars stiga fastnade, då drog han fram den och tryckte på stopp
Sedan var alla inställningar borta språk var engelska alla körtider var borta även lösenord
Maskinen gick tillbaka till leveransläge
Så ska det givetvis inte vara, något är tokigt med den maskinen.
 
Hej Gimbal
Jag ringde till försäljaren och talade om vad som hänt
Men dom har inte fått så att dom kan uppdatera maskinen än
Jag bad även att han skulle ta upp det när försäljarna har konferens nästa helg
 
Tror inte det hjälper med en uppdatering här, att den ska behålla inställningarna är inte direkt en ny finess. Var det en engångsgrej eller tappar den inställningarna om du stänger av den igen? Det blir ju mycket enklare att klaga om du kan upprepa felet när som helst.
 
eliasonerik skrev:
finns de inget stöldskydd? typ kod,larm. m.m
Om man bara kan plocka upp den och bära iväg den så spelar det väl ingen roll hur långa koder man måste slå? Klipparen är ju borta i alla fall.

Om du undrar hur vanligt det är att de stjäls så är det ju bara att kolla vad det kostar att försäkra den.
Dyrt = vanligt
Billigt = sällan
 
Nyfniken skrev:
...
Om du undrar hur vanligt det är att de stjäls så är det ju bara att kolla vad det kostar att försäkra den.
Dyrt = vanligt
Billigt = sällan
Min HQ ingår i den övriga hemförsäkringen hos LF. Räknades som utemöbler. Behövdes ingen extra sakförsäkring. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.