Finns ju alltid en risk, tror dock att en åkgräsklippare än sålänge är mer stöldbegärlig, Men om man däremot bor där folk brukar gå hem på fyllan skulle jag vara orolig o inte låta min klippare gå på helgkvällar/nätter
 
Johan Gunverth skrev:
Min HQ ingår i den övriga hemförsäkringen hos LF. Räknades som utemöbler.
Vilket innebär att man ersätts till 50% eftersom dom räknas som "obevakade" (om dom befinner sig utomhus, vilket ju utemöbler brukar göra)?

Edit: Obs att det var en fråga alltså.
 
Johan Gunverth skrev:
Sa polisen. Försäkringsbolagen (som har järnkoll) säger tvärtom, vilket gör att man kan försäkra den. De skulle backa på fem röda om buset knäckt systemet.
Det är väl fullt möjligt att stjäla dem även om man inte sedan kan använda dem. Försäkringsbolagen skulle ju få betala ersättning även om tjyven inte lyckas knäcka koden.

Tror inte försäkringsbolagen ersätter dessa. Om de skulle göra det måste de väl anses som stöldbegärlig egendom och ska då förvaras inlåst i ett utrymme som endast disponeras av en själv.
 
MagnusSt skrev:
Finns ju alltid en risk, tror dock att en åkgräsklippare än sålänge är mer stöldbegärlig, Men om man däremot bor där folk brukar gå hem på fyllan skulle jag vara orolig o inte låta min klippare gå på helgkvällar/nätter
Lite svårare att bära iväg en åkgräsklippare bara, och normalt får man ju inte igång den utan nyckel. Klart att "riktiga" tjuvar klarar säkert att tjuvkoppla den men vem utsätter sig för att fly på en åkgräsklippare.
 
MBygga skrev:
Lite svårare att bära iväg en åkgräsklippare bara, och normalt får man ju inte igång den utan nyckel. Klart att "riktiga" tjuvar klarar säkert att tjuvkoppla den men vem utsätter sig för att fly på en åkgräsklippare.
Det normala om det nu skulle vara normalt att stjäla gräsklippare vore väl att ha ett tippbart täckt släp.
 
KoK skrev:
Det är väl fullt möjligt att stjäla dem även om man inte sedan kan använda dem. Försäkringsbolagen skulle ju få betala ersättning även om tjyven inte lyckas knäcka koden.

Tror inte försäkringsbolagen ersätter dessa. Om de skulle göra det måste de väl anses som stöldbegärlig egendom och ska då förvaras inlåst i ett utrymme som endast disponeras av en själv.
Pratade just med Folksam och har man deras Allriskförsäkring (ingår i Hemförsäkring mellan) så ersätter de robotklippare liksom utemöbler och Grillar mm. med upp till 40000 kr per skadetillfälle utan speciella aktsamhetskrav.
 
Ingen som har något bra tiltlarm man kan montera på en stiga. Så när man lyfter den i handtaget eller tiltar den mer än 45grader så tjuter den. Hur löste ni 25 v ner till 12 v för att kunna ladda gps pucken, om man tar från stigas batteri? Min laddstation har jag byggt in som i en liten box med tak, så för att ta den behöver de jobbat ett tag.
 
Hur resonerar försäkringsbolagen runt detta?
 
tompathepilot skrev:
Hur resonerar försäkringsbolagen runt detta?
Läs mitt inlägg #36 hur i alla fall Folksam resonerar.
 
Henke-el skrev:
Hur löste ni 25 v ner till 12 v för att kunna ladda gps pucken, om man tar från stigas batteri?
Jag har inte testat i praktiken ännu. Men min plan är att ta en vanlig USB-billaddare (en sån som klarar båder 12 och 24V) och koppla till min gamla Android (med appen "Where's my droid") som ska få bo i Stigan. Vid fulladdat batteri är ju spänningen 29V. Tycker att USB-laddaren borde klara av det utan att brinna upp. Får testa helt enkelt. Annars finns det laddare som är specade för upp till 30V på ebay. Köper man en sån borde man slippa rök.

Edit. Fast du ville ha till 12V såg jag... Borde finnas 24vdc->12vdc produkter också. T.ex. om man vill använda sin 12V gps i en lastbil istället för personbil.
 
Redigerat:
Vore ju intressant att veta vilka märken det rör sig om!


pacman42 skrev:
Stöldsäkra är tydligen inte robotgräsklipparna i alla fall:
[länk]

Citat ur artikeln: "Självgående robotgräsklippare stjäls på löpande band"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.