Funderar på att köpa en robbotgräsklippare, men känner mig lite orolig för stöldrisken.
 
ja har du öppet till tomtgräns och klipparen framme så finns väl en risk!?
 
  • Gilla
Dini
  • Laddar…
finns de inget stöldskydd? typ kod,larm. m.m
 
Automowern 220 som jag har är skyddad med kod. Lyfter du den eller öppnar luckan måste du slå in en kod. Dessutom är den kodad mot laddstationen så utan koden funkar den inte med en annan station.
Skulle någon stjäla både maskin och laddstation så fungerar dom bara en begränsad tid innan koden måste slås in igen.
Om det går att knäcka koden? Skulle inte förvåna mig men samtidigt har jag inte hört om någon som fått sin maskin stulen så det verkar inte vara så stor risk.
 
Hur är koden uppbyggd? Antal siffror? 0-9? ABC...?
 
vojma skrev:
Hur är koden uppbyggd? Antal siffror? 0-9? ABC...?
4 siffror 0-9
 
Bubblaren skrev:
4 siffror 0-9
Det blir ju bara 10 000 olika koder från 0000 till 9999.

Säg 3 sekunder per kod så blir det 8 timmar 20 minuter för att knappa in och prova alla 10 000 olika koder.

Eller prova 1000 koder per dag under 1 timme så har man att göra i 10 dagar framåt sen har man en robotgräsklippare.

Så frågan blir ju då: Hur länge kan man använda roboten utan att slå in rätt kod?

Ett fulladdat batteri bör väl hålla för att göra 10 000 försök att hitta rätt kod och om man inte måste slå in koden var 4:e timme eller nåt sånt så är ju chansen ganska stor att man knäcker koden.


Så jag tycker väl att stöldskyddet är ganska undermåligt då.
 
Lazyman skrev:
Det blir ju bara 10 000 olika koder från 0000 till 9999.

Säg 3 sekunder per kod så blir det 8 timmar 20 minuter för att knappa in och prova alla 10 000 olika koder.

Eller prova 1000 koder per dag under 1 timme så har man att göra i 10 dagar framåt sen har man en robotgräsklippare.

Så frågan blir ju då: Hur länge kan man använda roboten utan att slå in rätt kod?

Ett fulladdat batteri bör väl hålla för att göra 10 000 försök att hitta rätt kod och om man inte måste slå in koden var 4:e timme eller nåt sånt så är ju chansen ganska stor att man knäcker koden.


Så jag tycker väl att stöldskyddet är ganska undermåligt då.
Läste i AutoMower 220 manualen från deras hemsida, där står det följande.

"Fel PIN-kod Fel PIN-kod är angiven. Tre försök
medges, sedan blockeras
knappsatsen i fem minuter."

Så det blir runt 270h till, men visst går det om man har tålamod.
 
Och för att slå koden på en autoclip trycker du in siffrorna med hjälp av + och -. Så en 9a är 9tryck på +. Det tar en jäkla tid att knappa sig igenom alla tänkbara koder.
Larm är standard på min maskin

Jag har dessutom gpsspårning på min robot fall i fall.. Eller mest för att det är fräckt.. :p

Har inte heller råkat ut för att någon fått sin robot stulen, och då lägger jag ändå mkt tid på stulna maskiner i övrigt varje vecka med polis och försäkringsbolag. Främst åkgräsklippare, fyrhjulingar och små maskiner i övrigt så som motorsågar och röjare..
 
Redigerat:
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Vad kostar abbonemanget på GPS spårningen?
 
Inte mer än kontantkortet som sitter i. Är inte bunden på ett abonnemang även om det finns det med.
 
Jag använder en sådan här. En lite enklare modell:

http://www.gps-teknik.se/products/GPS-Tracker-Personal-AVL-P100.html

Inte köpt via den handlaren men det var väl den vettigaste sidan jag hittade med info.

Däremot behövs en monteringssats oxå för montering på tex 12v. Om man vill slippa ladda den manuellt hela tiden. Kostar väl ca 300kr till.

På jobbet använder vi ett märke som heter redknows när vi monterar på kundmaskiner. Lite dyrare men lite bättre..


Edit: Ser att Harald nyborg säljer den för 800kr.Utan monteringssats. Tror de ska ha den satsen också.
http://www.harald-nyborg.se/p56123/gps-tracker-med-sos-knapp

Edit2: Och här har ni satsen! http://www.harald-nyborg.se/p4187/monteringsset-foer-gps-tracker
 
Redigerat:
Det är ju bra att säkerheten är något bättre då genom att knappsatsen blockeras när man slår fel kod upprepade gånger.
 
Personligen inte så orolig att någon ska sno den för att sälja eller själv använda den, tror larm och PIN avskräcker. Beror kanske lite på var man bor. Tror risken är större att några fylltrattar går förbi efter discot, ser den glida runt på gräsmattan och tar den med sig som en kul grej. (Jag undviker att köra den kvällar/nätter på helgerna.)
 
Men, då går det ju inte att göra som i filmerna där de kopplar in en pryl som testar 7 biljardersmiljoner kombinationer i sekunden. Det funkar ju alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.