T Thomas_Blekinge skrev:
Plus att det finns riktiga reglage. Jag skulle gärna vilja köpa elbil men alla touchkontroller gör mig vansinnig.
Borde förbjudas på säkerhetsbasis, och designern skjutas in i solen.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Plus att det finns riktiga reglage. Jag skulle gärna vilja köpa elbil men alla touchkontroller gör mig vansinnig.
Letar du småbil så är det fortfarande väldigt mycket ”riktiga” reglage i Minin. Lite därför jag valde den…
 
S Styrman_jansson skrev:
Det var inte dåligt att komma ner till en tusenlapp i månaden. Gissar att ni inte kör så mycket? Bara typ 60-70 mil körning med ICE bil blir en tusenlapp med dagens bränslepriser.
Stämmer att vi inte kör så mycket, slår man ut det över 15 år blir det drygt 450 mil/år. Vilket är knappt hälften av vad genomsnittsbilen kör per år.

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2021/korstrackor-2021.pdf

Så lite, men inte abnormt lite.

Nu räknade jag ut vår månadskostnad innan bensinpriserna sköt i höjden, men å andra sidan var det också när bilen fortfarande var skattepliktig. Nu är soppan dyrare, men vi slipper skatten, så det jämnar ut sig mer eller mindre. Och så kör vi mindre nu än för typ tio år sen.

Nissens Nissens skrev:
Det låter helt osannolikt. Bara service kostar nästan det. Värdeminskningen verkar du dessutom inte ha med, den är ju ofta den största kostnaden.
Liten service kostar i runda slängar 2 000 kr, byta olja och oljefilter. Det gör vi ca vartannat år. Stor service går på kanske det dubbla, var typ fem år sen vi gjorde en sån. Det är ju det positiva med en gammal bil, det är (lite överdrivet) som att underhålla en gjutjärnspanna, finns inte så mycket att bråka med.

Och om nånting går sönder har det alltid varit snorbilligt att fixa, eftersom vilken bilmeck som helst kan dona med bilen.

Och som jag skrev har värdeminskningen varit minimal. Köpte en >15 år gammal bil 2007. Nu är den >30 år och ett veteranfordon, d.v.s. skattebefriad. Värd ungefär detsamma vi köpte den för.

stefancrs stefancrs skrev:
Inte på en 15 år gammal bil. Den är rätt färdigvärdeminskad.
This guy gets it (y)

S Styrman_jansson skrev:
Det går nog. Om man har tur eller är nitisk med förebyggande underhåll.

Problemet med äldre bilar är dock att en enda reparation lätt kan dubbla månadskostnaden.
Mer tur än skicklighet. ;)

Sant dock en enda reparation kan slå väldigt hårt jämfört med månadskostnaden, eller till och med bilens värde. Men om man håller liv i bilen tillräckligt länge är det ändå ofta värt det, många gånger om.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Kör 13500km per år ca i min diesel yaris, den drar 4-4.5l/100km
 
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Ska man spara får man oftast ge avkall på lite komfort ändå. Från september till maj går jag i stickade sockor utanpå de vanliga strumporna eftersom jag har kalla fötter också.
Samma för mig, fastän närvaron av golvvärme. Men som jag skrev, jag är oerhört känslig för fel temperatur (både kallt och varmt är problematiskt), så stöttar jag gärna komforten med lite sköna strumpor de kalla dagarna.
Jag har också ställt VP-kurvan så det blir lite snålt med värme när det blir kallare, för att pusha på oss att komma ihåg att elda lite i braskaminen då och då.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kör 13500km per år ca i min diesel yaris, den drar 4-4.5l/100km
Intressant!
 
  • Haha
Zlatje
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Det var inte dåligt att komma ner till en tusenlapp i månaden. Gissar att ni inte kör så mycket? Bara typ 60-70 mil körning med ICE bil blir en tusenlapp med dagens bränslepriser.
Ja precis, det måste handla om typ 20 mil körning i månaden här, typ 200 mil om året.
Man kan nästan börja räkna på ifall taxi inte blir billigare.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Kilrain Kilrain skrev:
Stämmer att vi inte kör så mycket, slår man ut det över 15 år blir det drygt 450 mil/år. Vilket är knappt hälften av vad genomsnittsbilen kör per år.

[länk]

Så lite, men inte abnormt lite.

Nu räknade jag ut vår månadskostnad innan bensinpriserna sköt i höjden, men å andra sidan var det också när bilen fortfarande var skattepliktig. Nu är soppan dyrare, men vi slipper skatten, så det jämnar ut sig mer eller mindre. Och så kör vi mindre nu än för typ tio år sen.



Liten service kostar i runda slängar 2 000 kr, byta olja och oljefilter. Det gör vi ca vartannat år. Stor service går på kanske det dubbla, var typ fem år sen vi gjorde en sån. Det är ju det positiva med en gammal bil, det är (lite överdrivet) som att underhålla en gjutjärnspanna, finns inte så mycket att bråka med.

Och om nånting går sönder har det alltid varit snorbilligt att fixa, eftersom vilken bilmeck som helst kan dona med bilen.

Och som jag skrev har värdeminskningen varit minimal. Köpte en >15 år gammal bil 2007. Nu är den >30 år och ett veteranfordon, d.v.s. skattebefriad. Värd ungefär detsamma vi köpte den för.



This guy gets it (y)



Mer tur än skicklighet. ;)

Sant dock en enda reparation kan slå väldigt hårt jämfört med månadskostnaden, eller till och med bilens värde. Men om man håller liv i bilen tillräckligt länge är det ändå ofta värt det, många gånger om.
Ok, missade att bilen var 15 år gammal redan när du köpte den. Så den var väl gratis redan i inköp.

Skulle aldrig sätt mig eller min famil i en så osäker bil. Min bästa vän hade en sådan bil och blev påkörd, han dog på fläcken, i en modernare bil hade han sannolikt klarat sig, eller haft en god chans att klara sig.

Sedan det hände har jag alltid haft bilar med bra säkerhetsklassning.
 
  • Haha
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Det går nog. Om man har tur eller är nitisk med förebyggande underhåll.

Problemet med äldre bilar är dock att en enda reparation lätt kan dubbla månadskostnaden.
Ja, gamla bilar kostar mer i reparationer, antingen i tid eller pengar eller både och.Nyare kostar i värdeminskning i stället. Jag föredrar det senare…
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid samma fråga: vilken typ av bilägande är mest ekonomiskt och mest hållbart? Finns inga färdiga svar. Mitt koncept (åker lite): Gamla bilar < 30k. Dom går kanske 2 år utan problem. Värdeminskning nära noll. Jag är slutanvändare och undviker att ny bil behöver tillverkas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vedeldning även för varmvatten. Bilar Max 110.000 i inköp, som gått Max ca 12000 mil och jag kör dem +10 år samt servar själv och lagar enbart det dom BB slår ned på.
Gärna diesel, kamkedja etc.
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är alltid samma fråga: vilken typ av bilägande är mest ekonomiskt och mest hållbart? Finns inga färdiga svar. Mitt koncept (åker lite): Gamla bilar < 30k. Dom går kanske 2 år utan problem. Värdeminskning nära noll. Jag är slutanvändare och undviker att ny bil behöver tillverkas.
Och du ignorerar säkerhetsaspekten helt?
Den är nog den enskilt viktigaste biten för min del.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
TRJBerg
Kan konstatera att jag kan spara mycket stora summor om jag stänger av värmen mellan 6 på morgonen och 10 på kvällen. Detta pga de dygnsmässiga variationerna på elpriset.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
En osäkerhet är om 8 timmars värmedrift på natten räcker till när det är riktigt kallt.

Fortsätter elpriserna att öka kan jag bli tvingad att göra så i vilket fall för att undvika konkurs.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan konstatera att jag kan spara mycket stora summor om jag stänger av värmen mellan 6 på morgonen och 10 på kvällen. Detta pga de dygnsmässiga variationerna på elpriset.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
En osäkerhet är om 8 timmars värmedrift på natten räcker till när det är riktigt kallt.

Fortsätter elpriserna att öka kan jag bli tvingad att göra så i vilket fall för att undvika konkurs.
Hur stora summor kan du spara menar du?
”Mycket stora summor” har man ju svårt att tro att det blir. Möjligen om du har några miljoner watt i förbrukning just de tiderna….

Att stänga av värmen hela dagen sparar förstås pengar, men komforten blir ju kass. Varför inte stänga av värmen helt och bylta på dig ordentligt?
 
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Hur stora summor kan du spara menar du?
”Mycket stora summor” har man ju svårt att tro att det blir. Möjligen om du har några miljoner watt i förbrukning just de tiderna….

Att stänga av värmen hela dagen sparar förstås pengar, men komforten blir ju kass. Varför inte stänga av värmen helt och bylta på dig ordentligt?
"Stora summor" är tydligen väldigt personligt. För mig är varje sparad tusenlapp mycket pengar. F ö är min årsförbrukning enligt nätbolaget 87000 kWh.

Stänga av värmen helt... Något extrem ståndpunkt. Lär i stället bli mycket dyrt när sedan ledningar och värmepump frusit.
Men du kanske skämtar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.