100 244 läst · 1 261 svar
100k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Allvetare
· Östergötland
· 4 087 inlägg
Stämmer att vi inte kör så mycket, slår man ut det över 15 år blir det drygt 450 mil/år. Vilket är knappt hälften av vad genomsnittsbilen kör per år.S Styrman_jansson skrev:
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2021/korstrackor-2021.pdf
Så lite, men inte abnormt lite.
Nu räknade jag ut vår månadskostnad innan bensinpriserna sköt i höjden, men å andra sidan var det också när bilen fortfarande var skattepliktig. Nu är soppan dyrare, men vi slipper skatten, så det jämnar ut sig mer eller mindre. Och så kör vi mindre nu än för typ tio år sen.
Liten service kostar i runda slängar 2 000 kr, byta olja och oljefilter. Det gör vi ca vartannat år. Stor service går på kanske det dubbla, var typ fem år sen vi gjorde en sån. Det är ju det positiva med en gammal bil, det är (lite överdrivet) som att underhålla en gjutjärnspanna, finns inte så mycket att bråka med.Nissens skrev:
Och om nånting går sönder har det alltid varit snorbilligt att fixa, eftersom vilken bilmeck som helst kan dona med bilen.
Och som jag skrev har värdeminskningen varit minimal. Köpte en >15 år gammal bil 2007. Nu är den >30 år och ett veteranfordon, d.v.s. skattebefriad. Värd ungefär detsamma vi köpte den för.
This guy gets itstefancrs skrev:
Mer tur än skicklighet.S Styrman_jansson skrev:
Sant dock en enda reparation kan slå väldigt hårt jämfört med månadskostnaden, eller till och med bilens värde. Men om man håller liv i bilen tillräckligt länge är det ändå ofta värt det, många gånger om.
Samma för mig, fastän närvaron av golvvärme. Men som jag skrev, jag är oerhört känslig för fel temperatur (både kallt och varmt är problematiskt), så stöttar jag gärna komforten med lite sköna strumpor de kalla dagarna.DennisCA skrev:
Jag har också ställt VP-kurvan så det blir lite snålt med värme när det blir kallare, för att pusha på oss att komma ihåg att elda lite i braskaminen då och då.
Ja precis, det måste handla om typ 20 mil körning i månaden här, typ 200 mil om året.S Styrman_jansson skrev:
Man kan nästan börja räkna på ifall taxi inte blir billigare.
Ok, missade att bilen var 15 år gammal redan när du köpte den. Så den var väl gratis redan i inköp.Kilrain skrev:Stämmer att vi inte kör så mycket, slår man ut det över 15 år blir det drygt 450 mil/år. Vilket är knappt hälften av vad genomsnittsbilen kör per år.
[länk]
Så lite, men inte abnormt lite.
Nu räknade jag ut vår månadskostnad innan bensinpriserna sköt i höjden, men å andra sidan var det också när bilen fortfarande var skattepliktig. Nu är soppan dyrare, men vi slipper skatten, så det jämnar ut sig mer eller mindre. Och så kör vi mindre nu än för typ tio år sen.
Liten service kostar i runda slängar 2 000 kr, byta olja och oljefilter. Det gör vi ca vartannat år. Stor service går på kanske det dubbla, var typ fem år sen vi gjorde en sån. Det är ju det positiva med en gammal bil, det är (lite överdrivet) som att underhålla en gjutjärnspanna, finns inte så mycket att bråka med.
Och om nånting går sönder har det alltid varit snorbilligt att fixa, eftersom vilken bilmeck som helst kan dona med bilen.
Och som jag skrev har värdeminskningen varit minimal. Köpte en >15 år gammal bil 2007. Nu är den >30 år och ett veteranfordon, d.v.s. skattebefriad. Värd ungefär detsamma vi köpte den för.
This guy gets it
Mer tur än skicklighet.
Sant dock en enda reparation kan slå väldigt hårt jämfört med månadskostnaden, eller till och med bilens värde. Men om man håller liv i bilen tillräckligt länge är det ändå ofta värt det, många gånger om.
Skulle aldrig sätt mig eller min famil i en så osäker bil. Min bästa vän hade en sådan bil och blev påkörd, han dog på fläcken, i en modernare bil hade han sannolikt klarat sig, eller haft en god chans att klara sig.
Sedan det hände har jag alltid haft bilar med bra säkerhetsklassning.
Ja, gamla bilar kostar mer i reparationer, antingen i tid eller pengar eller både och.Nyare kostar i värdeminskning i stället. Jag föredrar det senare…S Styrman_jansson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 402 inlägg
Det är alltid samma fråga: vilken typ av bilägande är mest ekonomiskt och mest hållbart? Finns inga färdiga svar. Mitt koncept (åker lite): Gamla bilar < 30k. Dom går kanske 2 år utan problem. Värdeminskning nära noll. Jag är slutanvändare och undviker att ny bil behöver tillverkas.
Och du ignorerar säkerhetsaspekten helt?T Thomas_Blekinge skrev:
Den är nog den enskilt viktigaste biten för min del.
Kan konstatera att jag kan spara mycket stora summor om jag stänger av värmen mellan 6 på morgonen och 10 på kvällen. Detta pga de dygnsmässiga variationerna på elpriset.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
En osäkerhet är om 8 timmars värmedrift på natten räcker till när det är riktigt kallt.
Fortsätter elpriserna att öka kan jag bli tvingad att göra så i vilket fall för att undvika konkurs.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
En osäkerhet är om 8 timmars värmedrift på natten räcker till när det är riktigt kallt.
Fortsätter elpriserna att öka kan jag bli tvingad att göra så i vilket fall för att undvika konkurs.
Hur stora summor kan du spara menar du?TRJBerg skrev:Kan konstatera att jag kan spara mycket stora summor om jag stänger av värmen mellan 6 på morgonen och 10 på kvällen. Detta pga de dygnsmässiga variationerna på elpriset.
Nackdelarna är temperaturvariationerna inomhus då. Även medräknat temperaturtrögheten. Annan nackdel är att jag måste manuellt varje dag stänga av värmen 6 på morgonen och sätta på den 10 på kvällen i pannrummet som är i en annan byggnad. (Varmvattnet är en annan komplikation.)
En osäkerhet är om 8 timmars värmedrift på natten räcker till när det är riktigt kallt.
Fortsätter elpriserna att öka kan jag bli tvingad att göra så i vilket fall för att undvika konkurs.
”Mycket stora summor” har man ju svårt att tro att det blir. Möjligen om du har några miljoner watt i förbrukning just de tiderna….
Att stänga av värmen hela dagen sparar förstås pengar, men komforten blir ju kass. Varför inte stänga av värmen helt och bylta på dig ordentligt?
"Stora summor" är tydligen väldigt personligt. För mig är varje sparad tusenlapp mycket pengar. F ö är min årsförbrukning enligt nätbolaget 87000 kWh.Nissens skrev:Hur stora summor kan du spara menar du?
”Mycket stora summor” har man ju svårt att tro att det blir. Möjligen om du har några miljoner watt i förbrukning just de tiderna….
Att stänga av värmen hela dagen sparar förstås pengar, men komforten blir ju kass. Varför inte stänga av värmen helt och bylta på dig ordentligt?
Stänga av värmen helt... Något extrem ståndpunkt. Lär i stället bli mycket dyrt när sedan ledningar och värmepump frusit.
Men du kanske skämtar?