Tommty
om det skiljer så mycket och det andra är mer renoverat med tunga poster så är det något som är lurt.
 
N Nyatag skrev:
Tack alla för era svar! Hjälpte verkligen att lugna ned mig vilket nog behövdes haha

Tänkte att jag skulle ge en liten uppdatering på läget. Säljaren har kommit ned en del i pris enl. mäklaren (inte uppdaterat på hemnet dock), mäklaren insisterar även på att det finns en annan intressent men so far inga andra bud. Frågan står väl nu om jag vill höja mitt bud, eller avvakta i hoppen på att säljaren kommer ned en bit till

För att öka svårigheten mentalt för mig är att det finns ett annat hus med dom flesta större renoveringarna gjorda, bergvärme, etc. som på kuppen är 500.000kr billigare. Föredrar tomten på huset jag budat på och själva huset är lite större men mentalt är det svårt att göra avvägningen

Funderar även på om man ska lägga ett högre bud men med kravet att något enklare som målning görs (tänkte att det blir billigare för ägaren att fixa iochmed rot avdrag)
Låter som bullshit att det finns en annan intressent. Är man intresserad lägger man ett bud. Ha is i magen, tycker jag.
 
Tommty Tommty skrev:
om det skiljer så mycket och det andra är mer renoverat med tunga poster så är det något som är lurt.
Snarare att hus 1 (som jag budat på) ligger för högt i pris. Ägaren var nog inställd på priserna sedan innan nedgången och tycker väl att hans lite ehhhh speciella smak fortfarande är modern. Insidan av huset är seriöst 50 shades of brown haha, tror inte att han inser att folk nu for tiden ogärna har gulnad furupanel över hela taken och flera väggar kombinerat med allehanda sorters andra trä och laminat slag, beige struktur tapet, brunt och beige kök och badrum.
 
BirgitS
N Nyatag skrev:
Funderar även på om man ska lägga ett högre bud men med kravet att något enklare som målning görs (tänkte att det blir billigare för ägaren att fixa iochmed rot avdrag)
Risken är ju att det blir dåligt målat så att du vill göra om det i alla fall.
Det som kan vara framgångsrikt är sånt som att stryka flyttstädningen och vara synnerligen flexibel med tillträdesdatum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Risken är ju att det blir dåligt målat så att du vill göra om det i alla fall.
Det som kan vara framgångsrikt är sånt som att stryka flyttstädningen och vara synnerligen flexibel med tillträdesdatum.
Var nog lite min oro med att be om målning, samtidigt tänkte jag hur illa kan det bli i jämförelse med furupanelen :)

Gör flyttstädning verkligen skillnad? Är ju inte så stor summa att leja ut det. Om det hjälper lägger jag gladeligen till det i budet
 
BirgitS
Okej, kanske inte själva städningen utan att tömma bostaden på sånt som inte ska med till nästa bostad (särskilt om det gäller en äldre person som flyttar till en liten lägenhet). Det går ju att leja bort men det var inte billigt när flyttfirman fick låta några personer hålla på i två dagar med att tömma efter ett par gamla släktingar och det kostar när företag ska lämna saker på återvinningscentralen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, kanske inte själva städningen utan att tömma bostaden på sånt som inte ska med till nästa bostad (särskilt om det gäller en äldre person som flyttar till en liten lägenhet). Det går ju att leja bort men det var inte billigt när flyttfirman fick låta några personer hålla på i två dagar med att tömma efter ett par gamla släktingar och det kostar när företag ska lämna saker på återvinningscentralen.
Kan bekräfta att det är dyrt att tömma en kåk. Hade en bekant där det absolut inte var uppgjort att säljaren fick lämna kvar grejer. Min bekanta anlitade firma och det blev flera dagar och två containrar. Hon fick inte igen alla pengarna för detta.
 
N Nyatag skrev:
Var nog lite min oro med att be om målning, samtidigt tänkte jag hur illa kan det bli i jämförelse med furupanelen :)

Gör flyttstädning verkligen skillnad? Är ju inte så stor summa att leja ut det. Om det hjälper lägger jag gladeligen till det i budet
Mäklaren som förmedlade huset vi köpte avrådde BESTÄMT från att villkora sådana saker som recovering. För om säljaren inte fixar det kan hela affären plötsligt vara i fara. Det bästa är att köpa i befintligt skick och betala för det och inte för något hypotetiskt.

Du skriver att säljaren gått ner i pris, vet du vilken siffra och hur mycket det skiljer från ditt bud?
 
  • Gilla
JoLi81 och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare skribenter skrivit, köp inte "grisen i säcken" att någon annan ska göra renoveringar åt dig. Du kommer vilja ha det på ditt sätt och med din kvalitet, de kommer försöka göra det billigast möjligt. Även se till att de tar med _ALLT_ som inte hör hemma i huset när de flyttat. Vi fick "erbjudande" att få en del saker när tant och farbror 90+ skulle lämna huset. Det vi tyckte var intressant och som vi kom överens om tog deras barn hand om så det var borta, och skräpet som vi inte ville ha var kvar, dessutom kollade gubben upp varje pinal vad de hade för listpris på blocket och förväntade sig få det i betalning. Vi sa nej så fick dom komma och plocka upp det om de ville, men slutade med att vi gav någon slant i good will och lät det vara. Vi dras med en del av skräpet än mer än ett decennium senare...

Vad gäller de två eller möjligen fler tomter, tänk på att hus i sig är föränderliga och utbytbara om man vill. Läget är där det är, mao LOCATION LOCATION LOCATION : D Det kan vara värt en extra slant i sig, det är upp till dig att känna att platsen stämmer för behoven och önskemålen.
 
Tid for en glad uppdatering! Skrev idag på kontraktet och har officiellt köpt huset! Utgångspriset var 4.9M och mitt ursprungliga bud var 4.5M, mötes tillslut på 4.6M med min efterfrågade tillträde så det känns bra

Tack för alla's hjälp!!! Väldigt uppskattat med alla eras synpunkter och råd. Nu kommer det nog bli hundra trådar med alla renoveringar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare och 23 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Tid for en glad uppdatering! Skrev idag på kontraktet och har officiellt köpt huset! Utgångspriset var 4.9M och mitt ursprungliga bud var 4.5M, mötes tillslut på 4.6M med min efterfrågade tillträde så det känns bra

Tack för alla's hjälp!!! Väldigt uppskattat med alla eras synpunkter och råd. Nu kommer det nog bli hundra trådar med alla renoveringar :)
Grattis!
 
N Nyatag skrev:
Tid for en glad uppdatering! Skrev idag på kontraktet och har officiellt köpt huset! Utgångspriset var 4.9M och mitt ursprungliga bud var 4.5M, mötes tillslut på 4.6M med min efterfrågade tillträde så det känns bra

Tack för alla's hjälp!!! Väldigt uppskattat med alla eras synpunkter och råd. Nu kommer det nog bli hundra trådar med alla renoveringar :)
Kul, grattis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.