Hej alla smarta,

Några tips eller råd på hur det funkar att köpa hus med få intressenter, särskilt i denna lite udda tid?

Situationen är den att jag lagt ett bud under det efterfrågade priset motiverat av nödvändiga åtgärder som säljarens egna överlåtelse besiktning påvisade (i annonsen var sagt att huset var i got skick, med nyare LVVP, ny tvättstuga, etc. och upptäckte sedan att det var elpanna som står för det mesta, med en ynka LL i vardagsrummet, tvättstugan är inte korrekt gjord varken när det gäller ventilation eller tätskikt och brunn, fasaden har ruttna brädor, etc.).

La budet igår kväll och ingen annan har lagt något, ägaren har inte sagt heller om han accepterar budet, etc. så stora frågan är hur ser jag till att denna process inte drar ut på tiden? Mäklaren säger att det finns en annan intressent men inga bevis på att det är en seriös sådan

Har tidigare bara köpt och sålt lägenheter vart det går väldigt snabbt, ofta innan officiell visning och kontrakt skrivs så fort budgivning är "klar" så detta med att sitta och vänta stressar mig rejält

Det korta svaret är: Absolut ingenting du kan göra.

Säljaren kanske inte har bråttom att bli av med huset och sitter således i förarsätet

• Gilla
Kashew och 15 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det korta svaret är: Absolut ingenting du kan göra.

Säljaren kanske inte har bråttom att bli av med huset och sitter således i förarsätet
Haha var nog det jag anade men hoppades på annat e.g. om någon kört med att sätta tidsfrist på sitt bud eller bet om förhandling

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Du la ett underbud igårkväll och undrar varför du inte fått svar?

Ta det lugnt. Ditt underbud kanske är högst rimligt, men i säljarens huvud finns det högre priset kvar. Ett hus i gott skick (enligt annons) betyder inte nödvändigtvis ett felfritt hus. Däremot är de väldig skillnad på LVVP och LLVP/Elpanna. Vad säger mäklaren om felet i annonsen gällande uppvärmning?

Tänk dig in i säljarens situation. Du tänker att du ska få X kronor. På kvällen ramlar det in ett bud <X kronor. Skulle du då känna att du akut måste agera?

• Gilla
GlennB och 11 till
  • Laddar…
Enda tipset är väl att höja budet. Självklart vill säljaren försöka invänta bättre bud om du ligger för lågt.

Det kan vara bra att "forska lite" om säljaren. Varför säljer man? Vart skall de flytta, när? Kan man med diskreta efterforskningar (lite småprat med mäklaren kanske) få veta lite mer om säljaren. Då kan man inse om säljaren borde vara desperat på att sälja, eller om säljaren lika gärna kan behålla huset ifall priset blir för dåligt. Man kan kanske locka med "perfekt" rätt tid för tillträde.

I en affär i släkten nyligen visade det sig att släktingarna som skulle köpa var gamla kolleger med säljarna, fast på var sitt jobb. Men säljarna hade pensionerat sig för 15 år sedan. Där strulade mäklaren, så att parterna till slut bara meddelade mäklaren att nu har vi kommit överens om köp o tillträdesdag.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju fullt möjligt att lägga sitt bud med tidskrav, även om du redan lagt bud så kan du ju lägga till ett tidskrav, ingen garanti att säljaren tar det, men blir du nekad kan du leta vidare

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du la ett underbud igårkväll och undrar varför du inte fått svar?

Ta det lugnt. Ditt underbud kanske är högst rimligt, men i säljarens huvud finns det högre priset kvar. Ett hus i gott skick (enligt annons) betyder inte nödvändigtvis ett felfritt hus. Däremot är de väldig skillnad på LVVP och LLVP/Elpanna. Vad säger mäklaren om felet i annonsen gällande uppvärmning?

Tänk dig in i säljarens situation. Du tänker att du ska få X kronor. På kvällen ramlar det in ett bud <X kronor. Skulle du då känna att du akut måste agera?
Good point! Var lite därför jag la upp tråden, behövde en verklighets förankring då jag endast varit med och Stockholms versionen med visning sen budgivning under några timmar och påskrivning redan dagen efter haha

Mäklaren reagerade också och uppdaterade annonsen haha. Sen kring tex tvättstugan står det fortfarande att den är nyrenoverad tillsamands med dusch och bastu... badrummet är från 90 talet med hål i tätskikt och spruckna plattor men dom slängde in en ny duschkabin och kaklade over golvet i bastun så den är ju fräsch och renoverad hahaha

Fairlane
Ja, hur renoverat ska tolkas råder det väldigt delade meningar om, vilket märks i en annan tråd i forumet. Vissa ser det som att att man har förbättrat något medan andra anser att det betyder att allt är renoverat enligt konstens alla regler, dvs man river ner allt och börjar om.

Snabba budgivningar har jag också varit med om i Stockholm, men då var det ju vanligen lite budgivningskrig. Blir det inte det så kunde affärerna dra ut på tiden även i Stockholm så det har berott dels på objekt och dels på när detta har skett. nu är nog tiderna lite annorlunda och affärerna tar längre tid.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Enda tipset är väl att höja budet. Självklart vill säljaren försöka invänta bättre bud om du ligger för lågt.

Det kan vara bra att "forska lite" om säljaren. Varför säljer man? Vart skall de flytta, när? Kan man med diskreta efterforskningar (lite småprat med mäklaren kanske) få veta lite mer om säljaren. Då kan man inse om säljaren borde vara desperat på att sälja, eller om säljaren lika gärna kan behålla huset ifall priset blir för dåligt. Man kan kanske locka med "perfekt" rätt tid för tillträde.

I en affär i släkten nyligen visade det sig att släktingarna som skulle köpa var gamla kolleger med säljarna, fast på var sitt jobb. Men säljarna hade pensionerat sig för 15 år sedan. Där strulade mäklaren, så att parterna till slut bara meddelade mäklaren att nu har vi kommit överens om köp o tillträdesdag.
Dessvärre tror jag inte det är akut från säljaren utan han verkar ta sin lilla tid, huset låg som på förhand i flera månader. För mig är det lite mer bråttom då jag även har tittat på ett annat hus i området, kommer ut väldigt få objekt där dock är marknaden trög så vill inte sitta i sitsen om ett par månader att jag blev utan båda husen

När jag sålde min lägenhet i dessa tider så lade vi oss högt och förväntade oss skambud. Så har du tur så kanske du får den rackarn.

• Gilla
flaggan10
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Dessvärre tror jag inte det är akut från säljaren utan han verkar ta sin lilla tid, huset låg som på förhand i flera månader. För mig är det lite mer bråttom då jag även har tittat på ett annat hus i området, kommer ut väldigt få objekt där dock är marknaden trög så vill inte sitta i sitsen om ett par månader att jag blev utan båda husen
Där har du väl svaret? Se till att säljaren vet att du har lite tidsbrist och att ditt bud kan komma att försvinna om du köper annat. Är ditt bud rimligt och huset varit ute till försäljning ett tag så kan en säljare vara lika stressad och orolig att tappa det enda bud man har.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Precis, du väntar någon dag eller två max. Sen hör du med mäklaren vad som händer. Verkar han svävande på svaret så säger du att du ger det 24h till och sen drar tillbaka budet då du har andra objekt i området som är intressanta.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
N Nyatag skrev:
Mäklaren reagerade också och uppdaterade annonsen haha. Sen kring tex tvättstugan står det fortfarande att den är nyrenoverad tillsamands med dusch och bastu... badrummet är från 90 talet med hål i tätskikt och spruckna plattor men dom slängde in en ny duschkabin och kaklade over golvet i bastun så den är ju fräsch och renoverad hahaha
Tänker att det är bra för er att huset framställs som bättre än vad det är i verkligheten. Alla andra som kommer och tittar kommer ju se detta och bli besvikna och kanske tappa intresse för huset.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Davidbagare
Sätt en tidsgräns på ditt bud är enda sättet om du vill ha snabb respons på ditt bud. Säg att du har andra hus du också är med och budar på.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tommty
Vill du verkligen ha just det huset så får du snällt sitta lugnt i båten. Annars är det bara att sätta vilka krav du vill i stort sett. Fast bud, tidsgräns m.m.

Så gjorde jag när jag köpte ett hus, skickade SMS till mäklaren och sa att jag kan ge utgångspris om säljaren accepterar budet inom 3 dagar, budet får ej användas till budgivning utan då tar jag bort mitt bud och går vidare. Men då var jag beredd på att leta annat. Säljaren accepterade.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.