Ok :)
Viken dimension var det på klingan ?

Ja den "vanliga" :) - du vet nog detta redan :) - 165mm eller hur?

Näpp det visste jag inte :)
Bra tips, behöver snart en ny till min cirkelsåg :)
Tackar !!

Jag trodde du var en rutinerad som drev med mig :) .

165mm (med 20mm hål) är "det vanliga" i vart fall - har man "bara
köpt sig" en cirkelsåg är det vad man har (enligt vad jag vet) - och
det är vad min är (kollade nyss ...).

palbin skrev:
Jag trodde du var en rutinerad som drev med mig :) .

165mm (med 20mm hål) är "det vanliga" i vart fall - har man "bara
köpt sig" en cirkelsåg är det vad man har (enligt vad jag vet) - och
det är vad min är (kollade nyss ...).
Jag driver inte med dig :)
Tack för tipset (y)

Rengöring med tandborste+felders hartzlösare funkar fint. Swedex är också bra, men jag gillar felders bättre. Rengör ofta, det blir skillnad.

Slipning är det lämpligt att lämna iväg för...kräver ju dock att man har en annan klinga att använda under tiden. Kör man med riktigt billiga klingor kan det klart vara billigare att köpa nya. Men det kan absolut vara värt att sats på lite bättre klingor (kanske inte i handklingor som inte är några precisionsinstrument i vilket fall, men i övrigt). Observera dock att det finns gott om slipfirmor som är ganska dåliga på sina jobb, observerar inte alltid exakt hur tanden lutar etc och bara kör någon dum standardinställning...

Kanske därför jag bara köpt en klinga i hela mitt liv, jag köper kvalite.
Och då har jag byggt 6 byggnader på sammanlagt 500kvm.
Köp riktiga klingor, eller som den gången jag köpte en klinga då jag sågat i spik, "Köp en klinga avsedd att såga i rivningsvirke full med spik".
Så till TS vill jag säga, köp en ny kvalitetsklinga!

• Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
phl skrev:
En klinga behöver _både_ rengöras och skärpas regelbundet.

Du ser enkelt när det är dags för rengöring, börjar det byggas upp hartsbildningar på sidan av tänderna (bruna små pluppar) är det dags. Hartsbildningarna försämrar klingans skäregenskaper ganska markant. Rengöring sker lämpligast med avsett lösningsmedel. Finns gott om hartslösare som man bara sprutar på, väntar någon minut och torkar av. Att köra klingan i diskmaskinen ser jag som ett mycket bra sätt att garanterat försämra skärpan på tänderna!

Att man inte behöver slipa klingan är bara trams. Givetvis kan man såga med en slö klinga men snitten blir sämre och sågen får jobba hårdare. Ett enkelt sätt att jämföra skärpan på en klinga är att försiktigt skrapa med sidan på en tand mot nageln. Svårt att beskriva hur vass en nyslipad klinga hugger i nageln men om man jämför en ny och en sliten klinga märker man markant skillnad. Detta återspeglar sig givetvis på sågsnittet!
Med ett förflutet som utvecklare av material för skärande bearbetning kan jag i stort sett hålla med phl. Däremot, att klingorna med automatik skulle bli slöa av maskindiskning är jag inte riktigt med på. Jag skulle säga att det är osannolikt. Jag skulle gärna vilja veta om detta är baserat på erfarenhet och praktiska försök, helst med ett förslag till mekanism. Personligen skulle jag våga mig på att testa diskmaskinen.

Man kan ju börja med några billiga klingor för att "såga in sig" så
att säga enär kostnaden för dem är ringa :) ... .

Vad är då kvalitetsklingor - räcker det att gå efter namn (Makita =
bra typ, eller?) - detta recept funkar i vart fall i stort sett för motor-
sågskedjor - köp Stihl etc så är det bra ... .

På min tid som snickare så rengjorde vi med vanlig T-röd.
Maskindisk skadar inte tänderna men själva klingan av stål kan ju rosta, blir väl bara lite ytrost så det stör väl bara ögat.

Protte

Samla ihop flera klingor om du har det när du ska slipa.....ta även med tex saxar, knivar och stämjärn......

Daniel_N Daniel_N skrev:
Rengöring med tandborste+felders hartzlösare funkar fint. Swedex är också bra, men jag gillar felders bättre. Rengör ofta, det blir skillnad.

Slipning är det lämpligt att lämna iväg för...kräver ju dock att man har en annan klinga att använda under tiden. Kör man med riktigt billiga klingor kan det klart vara billigare att köpa nya. Men det kan absolut vara värt att sats på lite bättre klingor (kanske inte i handklingor som inte är några precisionsinstrument i vilket fall, men i övrigt). Observera dock att det finns gott om slipfirmor som är ganska dåliga på sina jobb, observerar inte alltid exakt hur tanden lutar etc och bara kör någon dum standardinställning...

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.