Väldigt mycket ligger på entreprenören äver vid löpande räkning. De får inte ta oskäligt betalt och jobba ineffektivt bara för att det är just löpande.

Jag hade gått med på löpande under förutsättning att de skrev dagböcker. Meddelar när något oförutsett dyker upp. Går med på att ha en uppföljning med dig var eller varannan vecka.

Förslagsvis kan du be dem komma med en tidsuppskattning för var moment och sedan be dem meddela när de ser att (om) tiden inte håller.

Någon måste ju betala för det som blir gjort, rimligtvis du som beställt jobbet. Men jag förstår att man vill ha koll och inte bli överraskad ett halvår senare.
 
Löpande räkning är ett mycket bra system men det förutsätter vissa saker:

1. En erkänt hederlig byggare med gott rykte i lokalsamhället.
2. En tydlig klausul om att kostnaderna följs upp varje månad samt att kunden har rätt att gå in på detaljer i materialkostnaderna. Ofta blir det i praktiken så att kunden ersätter materialinköp direkt enligt uppvisade kvitton eventuellt plus ett tillägg för hantering och bokföringskostnader.
3. En tydlig klausul om att kunden när som helst kan avbryta arbetet och betala det som redan har utförts men inte ett öre mer.
4. En redbar och hederlig kund som sätter sig i vad som görs och varför och har någon sorts sinne för proportioner och därför märker när det blir fel men inte heller ser fantasispöken överallt.
5. Arbetare som talar samma språk som kunden så det går att komma överens efterhand om hur arbetet skall göras.
 
  • Gilla
Kling 1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.