Hmmm....Finns det något bra sätt att lösa detta med mina 195or??? De är 4,90 långa så räcker inte till hellängder. Då det bara är ett vindskydd åt hästarna hade jag tänkt mig en budgetvariant.

Är jag från vettet om jag kör vidare med dem? Vill ju inte att det ska brista men lite nedböjning är inga problem :)
 
Men lägg omlott så mycket det går så du får till det med utsprången.
Om jag visade takstolarna från min lagård skulle alla konstruktörer skratta på sig och döma ut det att rasa nästa vinter, men nu har det stått sedan 1937, rakt och fint.

Det där med budget, mitt "nybyggda" tak vill jag ju inte ska rasa in så därför blev det dimensionerat därefter.
Hur du värderar dina hästar kan jag inte bedömma.

Å andra sidan tittar jag på mitt stora garage 7 m brett, takstolarna 27° ser löjligt klena ut.

Protte
 
Vad tror du om att lägga en 45x70 på högkant ovanpå två 195or samt förstärka med 195or på var sida om skarven. Nått i stil med detta: byggahus ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Fan, jag tycker dom där 195orna ser så jävla grova ut....förstår väl inte riktigt vilka krafter det blir.....:)
 
Det kommer inte rasa med 195 på 600cc så länge du bor söder om Dalälven,.
Skulle det mot förmodan komma mycket snö så är det inte värre än att gå upp och skotta av det lite snabbt.
 
  • Gilla
B-R-E
  • Laddar…
en annan variant är ju att lägga en limträbalk halvvägs mellan främre o bakre väggen så att reglarna får ett stöd = 2 fack.
 
Visst man kan skotta taket vid stora snömängder, men tänk på att fastigheter byter ägare. En byggnad skall dimensioneras efter gällande byggnormer. Ett rätt dimensionerat tak klarar de laster som kan uppstå.
Även stora deformationer kan leda till problem.
Vilken kommun bor du i så att vi kan faställa snözon?
Är ditt virke klassat, dvs är det stämplat som konstruktionsvirke ex. vis C24?
 
Snözon: 2,5 (Sundsvall, vid kusten)
Virket är C24.

Har köpt på mig 45x195 4,90 längder. Så om någon har nån idé hur det kan utnyttjas vore det kanon!
 
Du kan lägga två och två, sida vid sida och dra isär till din längd. Spika samman till en dubbel takbjälke med trådspik 100x3.4 i två rader c 600.
Dessa takbjälkar placeras sedan c400 under förutsättning att egenvikten inte är mer än råspont + papp.
 
daugaard skrev:
en annan variant är ju att lägga en limträbalk halvvägs mellan främre o bakre väggen så att reglarna får ett stöd = 2 fack.
Är väl en rimlig kompromiss och om du nu vill undvika att såga dina 45x195 mitt på så sätt din balk på lämpligt avstånd in så du utnyttjar 4,90 fullt it. Sedan måste du väl dit med meterlånga bitar eller liknande beroende på hur långt ut taket ska gå. Över upplägget kan du skarva med spikningsplåt alt med lämpliga spillbitar 45x195 på båda sidor. Med cc600 är du nästan inom tabellen med 4 meter upplägg :)
 
Om du inte behövt skarva bjälkarna så tror jag det hade hållt. Jag har nyligen byggt en liknande byggnad men en fri spännvid på 4,8 m med 45*220 cc1m, men då utan skarv på bjälkarna. Huruvida dina skarvar påverkar hållbarheten vet jag inte.
Men om du skulle kunna leva med en stolpe i bygget är det bara att resa t.ex en 95x95 stolpe och sen en extra bärlina som du skarvar på stolpen, så får du ett extra upplägg som du kan skarva takbjälkarna på
Vet inte om det hjälper för dina längder på bjälkarna. Men då kan du ju använda spillet för att skarva sista biten och taksprång istället, där det inte blir så stor belastning
Lite samma lösning som föregående talare fast utan limträbalk
 
Redigerat:
Kan för övrigt tillägga att jag var ute och titta på mitt gamla vedskjul. Där spänner takreglarna fritt på dryga 4 meter cc 1,2 m och dimensionen är 45x95.
Jo lite har de bågnat men absolut långt ifrån att brista. Säger inte att det är rätt byggt men men......:D
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Efter en natts grubblande har jag kommit fram till att jag köper limträ ändå.
Nu är frågan hur många kN/m2 det blir med råspont, papp och plåt? Någon som har koll?

Det står mellan limträbalk med dimensionerna 56x270 eller 66x315. Då detta spräcker budgeten vill jag absolut inte överdimensionera :)
 
En annan lösning är att spänna en wire 1-2dm under reglarna, men det kommer ju ta lite av den fria höjden invändigt.
Det blir en form av fackverkslösning där wiren tar dragkrafter på undersidan.
Men om du redan bestämt dig för limträ så slipper du ju detta.
 
Robert Westling skrev:
Efter en natts grubblande har jag kommit fram till att jag köper limträ ändå.
Nu är frågan hur många kN/m2 det blir med råspont, papp och plåt? Någon som har koll?

Det står mellan limträbalk med dimensionerna 56x270 eller 66x315. Då detta spräcker budgeten vill jag absolut inte överdimensionera :)
För att minska din budgetspräckning då varför inte utgå från de dimensionstabellerna som finns på tex träguiden och kolla på ett extra upplägg och återanvända virket du köpt? Det är ju inte något fel på de 195or du har idag, bara att spännvidden är för lång. Om du ändå är sugen på att köpa en limträbalk kan du ju alltid göra ett mittupplägg med limträ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.