Unikt namn
Maskintok skrev:
Arbetsbeskrivning

För upphängning väljs en spiklängd som når ungefär 20 mm i veden under bark. Flera spikar i grupp ger tillräcklig stabilitet. Längden 50 mm räcker normalt på slät bark och 60 mm på grövre bark. Antal spikar 4–6 stycken. En rostskyddad plåtbricka gör att spikarna följer med fästet när trädet växer i diameter.

utdrag ur länken..
spik... Som når in ca 20 mm i veden...
Det är att förstöra virke..
Hur tror ni detta blir på en Björk eller gran?
Den drar i sig röta.. Och dör till slut..
Eller blåser av..
Detta är att aktivt vandalisera andras egendomar...
Jag har väl främst hört talas om att spik i stam tar kol på sågverk som ska göra plankor etc. Så det var påståendet om att den är säker ur ett avverkningsperspektiv som jag undrade. Alltså följer spiken med holken eller stannar den kvar i stammen.

Eftersom man sett både en och två gungor fastspikade i björk/tall som efter 30år fortfarande står upp så är det ju inte heller uppenbart för den oinvigde att en fågelholk tar död på ett vuxet träd.

Nu har jag inte ens orkat spikat holk på min egen tomt, så det känns ju rätt långt bort att åka till skogs och göra detsamma i någon annans träd. Så jag undrar mest av nyfikenhet. :)
 
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har väl främst hört talas om att spik i stam tar kol på sågverk som ska göra plankor etc. Så det var påståendet om att den är säker ur ett avverkningsperspektiv som jag undrade. Alltså följer spiken med holken eller stannar den kvar i stammen.

Eftersom man sett både en och två gungor fastspikade i björk/tall som efter 30år fortfarande står upp så är det ju inte heller uppenbart för den oinvigde att en fågelholk tar död på ett vuxet träd.

Nu har jag inte ens orkat spikat holk på min egen tomt, så det känns ju rätt långt bort att åka till skogs och göra detsamma i någon annans träd. Så jag undrar mest av nyfikenhet. :)
allt av metall eller som hänger löst i en stam fastnar i aggregatet på en skördare..
Vill man få den erfarenheten av hur förbannad en förare blir av detta så varsågod... Eller hur dyrt det kan bli för företaget att renovera ett aggregat...

Jag finner inget roligt i att spika upp grejer på annans mark...
 
Motorsågskedja med 35 vänstertänder och en högertand på ett slitet underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det ska inte vara metall över huvud taget i ett träd.
använde kedjan på bilden vid en tomtfällning...
det är 35 vänstertänder...EN ( 1 ) högertand är kvar på kedjan.
satt spik i trädet...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Myrstacken
Verkar var känsliga träd det där som inte klarar en spik eller två.. Varför växer inte sådana hos mig :)
Mina jävla träd som växer och tar min utsikt här dör inte ens av kopparspik
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
A
Myrstacken Myrstacken skrev:
Verkar var känsliga träd det där som inte klarar en spik eller två.. Varför växer inte sådana hos mig :)
Mina jävla träd som växer och tar min utsikt här dör inte ens av kopparspik
Det är inte spiken i sig som är problemet.. det är det som oftast finns runt omkring och väntar på att en skada i barken..innan de agerar.

barkborren väntar oftast på att granen blir stressad och börjar släppa kåda..
Då brister barken och den kan då borra sig in i veden och boa...

Det finns flera olika anledningar till att träd dör. men metall eller spik är inget bra i träd oavsett... Sedan bara för att träden står kvar och är gröna betyder inte att de är friska...
Ta och riv bort brädan och spikarna så kan du finna röta bakom... Som ändå trädet klarar av ett tag till...
 
A
skoge skoge skrev:
[bild]

det ska inte vara metall över huvud taget i ett träd.
använde kedjan på bilden vid en tomtfällning...
det är 35 vänstertänder...EN ( 1 ) högertand är kvar på kedjan.
satt spik i trädet...
lättare att fila;)
:crysmile:
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Verkar var känsliga träd det där som inte klarar en spik eller två.. Varför växer inte sådana hos mig :)
Mina jävla träd som växer och tar min utsikt här dör inte ens av kopparspik
se bara till att det är dina egna träd du dödar...nedanstående är sann händelse

Några år tillbaka hade han upptäckt att en annan stugägare hade borrat och skruvat i
några tallar som gjorde att han inte såg havet i panorama. När de stod där bruna och
döda, kom stugägaren och frågade om han kunde få ta de ner, eftersom de var döda. Men då
svarade jag nej. Någon har borrat och hatt gift i och dödat dom, så då får de stå
eftersom den som gjort det säkert gillar bruna furor!"
Såg med mina ägna ögon att det fortfarande står kvar, och mellan dom står sälg
och björksly som en vägg, och så ska det stå sa markägaren: "Eftersom det är
så de vill ha det!"
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Den som tycker om att spika i växande träd skall fara till bysågen med ett lass sådana stockar. Välj en såg som kör med hårdmetallklinga. Sedan betalar du vad sågningen kostade.....
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den som tycker om att spika i växande träd skall fara till bysågen med ett lass sådana stockar. Välj en såg som kör med hårdmetallklinga. Sedan betalar du vad sågningen kostade.....
Ja, det finns många orsaker varför skog som vuxit nära bebyggelse går till massaproduktion, ved eller flis. Träden har också relativt ofta andra skador också. Skador från snören, brytning, snöskoter osv osv.

Jag hade inte velat såga brädor av träden som växte nära mitt bostadsområde. Skogen var full av kojor och annat på den tiden. På vårkanten var det mängder med isiga skoterspår. Massor av björkar var av med sitt näver (näverpyssel var populärt ett tag på 80-talet). Grannen hade tvättlinor mellan en bunt träd, de stryptes av dessa. Osv osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den som tycker om att spika i växande träd skall fara till bysågen med ett lass sådana stockar. Välj en såg som kör med hårdmetallklinga. Sedan betalar du vad sågningen kostade.....
Folk fattar inte, de har kommit för långt från verkligheten och inser inte att en enda spik kan förstöra en sågklinga. Dagens människor verkar tro att allt ska köpas färdigt för lånade pengar som de sen inte ens avser att betala igen.

Här i Sverige är nog basindustrin körd, regelverk och dess tolkning och tillämpning gör att vi inte kommer att kunna bedriva skogsbruk, gruvor, byggverksamhet eller elintensiv industri som stålindustrin.
Befintlig vattenkraft och kärnkraftverk stängs av politiska skäl trots att ersättning i form av fungerande baskraft ej är byggd. Infrastrukturinvesteringar som vatten och avloppsverk har varit lågprioriterade länge och avloppsnäten har inte bytts ut/underhållits i rimlig takt. Vi blir någon sorts B-lag bland industriländerna om vi nedmonterar vår industri och dess förutsättningar på oklara politiska grunder.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nej skogen får inte röras då Möd skickade tillbaka detta precis som i cementa fallet.
De kunde inte ta beslut...
Eller ville inte snarare.

Den som verkligen hade velat förstått hade läst.

birdlife med sina medlemmar har sett till det inte går att bedriva skogsbruk på privat mark pga en icke hotad fågel..
Men man betalar inte skogsägaren ett dugg för att konfiskera dennes mark..

inte blir det ett natura 2000 område heller...

Ja olagliga holkar.
dvs de är spikade i annans egendom..
Så ja man använder sig av en rättighet för att pressa undan 2 andra rättigheter..
Och ser till att skogsägaren blir utan ersättning...
Jag vill verkligen först men vad du har skrivit är inte så lätt att förstå. Det är för kortfattat och innehåller antydningar utan referenser, samt associationer som inte verkar ha med saken att göra.

Vad är det för händelser du beskriver?
 
P
Maskintok skrev:
om du spikar fast något i annans egendom utan lov, vad är det då?
Ja inte är det lagligt iallafall..
Läs lite mer noggrant. Jag har inte ifrågasatt det. Jag bad om ett exempel.
 
A
P pmd skrev:
Jag vill verkligen först men vad du har skrivit är inte så lätt att förstå. Det är för kortfattat och innehåller antydningar utan referenser, samt associationer som inte verkar ha med saken att göra.

Vad är det för händelser du beskriver?
lavskrikemålet..
Det finns mer information som jag lagt hit
 
A
P pmd skrev:
Läs lite mer noggrant. Jag har inte ifrågasatt det. Jag bad om ett exempel.
Detsamma..
Du hakade upp dig på det första...
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillade särskilt sista stycket i denna insändare som handlar om godtycket i Skogsstyrelsens beslut:
- [länk]
Genom att använda nedsättande och hånfulla uttryck som "balkongbiolog" så gör man snarare sin sak en björntjänst. Här gäller det att övertyga, inte att skälla ut.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.