A
pacman42 pacman42 skrev:
MP bara lovar och lovar...
- [länk]

Skämt åsido, nog verkar det som om just skogen är det som kommer att spräcka regeringen och dess underlag. C och MP kommer ALDRIG att komma överens i den frågan. Och när de nu lyfter frågan till ytan så kommer det sannolikt att bli omöjligt att glömma frågan igen...
Nu kommer säkert någon skjuta mig i både arslet och pungen för detta då det är politiskt.. Men uppgörelsen är av föregående karaktär än innan mp valde att ingå i regeringen.. Så det är löften till c.. Vilket kommer göra att S har ännu en gång slagit knut på snoppen.. Och kan inte kissa...
först cementa och nu detta...
Vad kommer här näst?
 
Maskintok skrev:
Nu kommer säkert någon skjuta mig i både arslet och pungen för detta då det är politiskt.. Men uppgörelsen är av föregående karaktär än innan mp valde att ingå i regeringen.. Så det är löften till c.. Vilket kommer göra att S har ännu en gång slagit knut på snoppen.. Och kan inte kissa...
först cementa och nu detta...
Vad kommer här näst?
Jag förstår inte riktigt hur detta skall sluta. Får inte M-alternativet majoritet vid nästa val så har vi en ännu värre situation än idag, någon ny JÖK lär inte att gå att få till med både C och MP. C kräver en borgerlig politik på många områden och med Dadgostar så är även V en käpp i hjulet.

Nu skall vi inte diskutera politik i sig (däremot är det ju omöjligt att diskutera sakfrågor utan att det blir politik av det), men jag undrar om inte Cementa och skogen kommer att gräva MPs grav ändå. Åtminstone om M spelar sina kort rätt.

Skogen är alltså på väg att bli en ordentlig valfråga. Det blir intressant att se hur det utvecklas. Jag hoppas att även gruvnäringen och metallindustrin blir valfrågor, M försöker få in dem i debatten. Energipolitiken jobbar också hårt på att hamna i topp.

Men nu var det ju inte politiken i allmänhet runt detta vi skulle diskuterar utan om vi ens kommer att ha kvar våra basnäringar framöver så som miljöfrågorna hanteras...
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur detta skall sluta. Får inte M-alternativet majoritet vid nästa val så har vi en ännu värre situation än idag, någon ny JÖK lär inte att gå att få till med både C och MP. C kräver en borgerlig politik på långa områden och med Dadgostar så är även V en käpp i hjulet.

Nu skall vi inte diskutera politik i sig (däremot är det ju omöjligt att diskutera sakfrågor utan att det blir politik av det), men jag undrar om inte Cementa och skogen kommer att gräva MPs grav ändå. Åtminstone om Mbspelar sina kort rätt.

Skogen är alltså på väg att bli en ordentlig valfråga. Det blir intressant att se hur det utvecklas. Jag hoppas att även gruvnäringen och metallindustrin blir valfrågor, M försöker få in dem i debatten. Energipolitiken jobbar också hårt på att hamna i topp.

Men nu var det ju inte politiken i allmänhet runt detta vi skulle diskuterar utan om vi ens kommer att ha kvar våra basnäringar framöver så som miljöfrågorna hanteras...
precis och utan viss politisk inblandning..
Så blir det svårt att argumentera.

Men det är ett särskilt låst läge detta.
Och inget av partierna vill ta ansvar för Sverige...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
om detta fortsätter så sitter vi i skiten på riktigt

vi kommer att bli mer beroende av andra länder.
hur fan det kan vara nån fördel miljömässigt förstår inte jag,eller räknas inte import med i ett lands klimatpåverkan?
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
om detta fortsätter så sitter vi i skiten på riktigt

vi kommer att bli mer beroende av andra länder.
hur fan det kan vara nån fördel miljömässigt förstår inte jag,eller räknas inte import med i ett lands klimatpåverkan?
Finns många frågor, men få svar..
En sak är ju att de länder som har överskott till att kunna exportera kanske blir giriga..
krig har ju startat för mindre..
Så kommer det till något som så viktigt som samhällsnyttiga och helt enkelt saker för överlevnad så kan detta bli ett större problem fort för hela Europa, sedan sprida sig till övriga världen snabbt därpå...

mat, byggmaterial, teknik.. allt skall importeras..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur detta skall sluta. Får inte M-alternativet majoritet vid nästa val så har vi en ännu värre situation än idag, någon ny JÖK lär inte att gå att få till med både C och MP. C kräver en borgerlig politik på långa områden och med Dadgostar så är även V en käpp i hjulet.

Nu skall vi inte diskutera politik i sig (däremot är det ju omöjligt att diskutera sakfrågor utan att det blir politik av det), men jag undrar om inte Cementa och skogen kommer att gräva MPs grav ändå. Åtminstone om Mbspelar sina kort rätt.

Skogen är alltså på väg att bli en ordentlig valfråga. Det blir intressant att se hur det utvecklas. Jag hoppas att även gruvnäringen och metallindustrin blir valfrågor, M försöker få in dem i debatten. Energipolitiken jobbar också hårt på att hamna i topp.

Men nu var det ju inte politiken i allmänhet runt detta vi skulle diskuterar utan om vi ens kommer att ha kvar våra basnäringar framöver så som miljöfrågorna hanteras...
”Cementa och skogen kommer att gräva MPs grav ändå”.

Tror du verkligen det? Vet inte om du var med i den första tråden om Cementa? Väldigt många tyckte att ett multinationellt företag som Cementa får skylla sig själva. Dom roffar bara ändå. Tillför inget viktigt i samhället. Bara att köpa Cement på annat håll. Inga problem. Cementa och Sveriges byggindustrier överdrivet konsekvenserna. Klart domstolen gjort rätt. Klantigt av Cementa att inte kunna fylla i en ansökan korrekt.

Skulle jag fråga en majoritet av mina vänner i Stockholm vad dom anser om nuvarande skogspolitik skulle dom nog undra om jag var frisk.

Ofta är det först när man själv drabbas som ögonen öppnas. Jag tycker också mig se en lite skrämmande bild bland våra ungdomar där dom inte ser sambandet mellan företagande och välstånd i samhället. Nästan lite som bland små barn som tror att det bara är att gå till bankomaten om man behöver pengar.

Eftersom alla partier vägrar att samarbeta med SD skulle dessa väljare behöva lämna partiet och rösta på det dom anser är bäst. Först då tror jag vi kan få en riktig och stark regering som inte behöver göra sig beroende av 4% partier som ges alldeles för stor makt i förhållande till mandat.

Alternativet är att partier börjar samarbeta med SD i sann demokratisk anda. (Nej, jag röstar inte på SD).

Jag hoppas verkligen att folk börjar få upp ögonen på vad som håller på att hända innan det är för sent. Känns ju märkligt om samhället ska dras in i en riktig lågkonjuktur när det inte behövs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns många frågor, men få svar..
En sak är ju att de länder som har överskott till att kunna exportera kanske blir giriga..
krig har ju startat för mindre..
Så kommer det till något som så viktigt som samhällsnyttiga och helt enkelt saker för överlevnad så kan detta bli ett större problem fort för hela Europa, sedan sprida sig till övriga världen snabbt därpå...

mat, byggmaterial, teknik.. allt skall importeras..
man kan ju tycka att politikerna insett under pandemin att detta är totalt vansinne
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Cementa och skogen kommer att gräva MPs grav ändå”.

Tror du verkligen det? Vet inte om du var med i den första tråden om Cementa? Väldigt många tyckte att ett multinationellt företag som Cementa får skylla sig själva. Dom roffar bara ändå. Tillför inget viktigt i samhället. Bara att köpa Cement på annat håll. Inga problem. Cementa och Sveriges byggindustrier överdrivet konsekvenserna. Klart domstolen gjort rätt. Klantigt av Cementa att inte kunna fylla i en ansökan korrekt.

Skulle jag fråga en majoritet av mina vänner i Stockholm vad dom anser om nuvarande skogspolitik skulle dom nog undra om jag var frisk.

Ofta är det först när man själv drabbas som ögonen öppnas. Jag tycker också mig se en lite skrämmande bild bland våra ungdomar där dom inte ser sambandet mellan företagande och välstånd i samhället. Nästan lite som bland små barn som tror att det bara är att gå till bankomaten om man behöver pengar.

Eftersom alla partier vägrar att samarbeta med SD skulle dessa väljare behöva lämna partiet och rösta på det dom anser är bäst. Först då tror jag vi kan få en riktig och stark regering som inte behöver göra sig beroende av 4% partier som ges alldeles för stor makt i förhållande till mandat.

Alternativet är att partier börjar samarbeta med SD i sann demokratisk anda. (Nej, jag röstar inte på SD).

Jag hoppas verkligen att folk börjar få upp ögonen på vad som håller på att hända innan det är för sent. Känns ju märkligt om samhället ska dras in i en riktig lågkonjuktur när det inte behövs.
När den tråden skapades så var cementa..
"dumma i huvudet" "fick skylla sig själva" det borde de ha räknat ut, när man lämnar in okompletta underlag" mm..
Men sanningen är och var inte så..
Inte heller att de orsakat problemen på ön..
utan tvärtom... De försöker lösa en hel del problem på ön... Vad gör regeringen?
löser ett natura 2000 område problemen med vattnet? får staten gräva och bygga som den vill för att säkerställa vattnet? gör den ens en sådan sak för den befolkningen? knappast..

att partier vägrar samarbeta med SD visar på dåligt sinne av demokrati..
medans partier med foten kvar i sovjet går bra..
vara beroende av små enfrågepartier kan aldrig lösa något mer än att skapa fler problem..
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
man kan ju tycka att politikerna insett under pandemin att detta är totalt vansinne
nåjo men det kräver en öppen och agerande regering, den har vi väl ändå inte haft?
Och sedan är ju de flesta röda överens om att jord och skogsbruk är dåligt för Sverige..
Nu är det gruvindustrin som är i gluggen..
Och snart kommer skottet som dödar draken...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
A
nu vill sittande regeringen ge sig på bränsle..
Då ska de döda motorer som inte drivs av batteri..
batteri är ingen bättre väg för oss.. iallafall inte om gruvindustrin får agera drake och staten skjuter den till döds...

Sedan har vi andra aspekter med batteri som jag kan tycka gör att det borde läggas i samma korg som mp och skjutas ut i vassen...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Unikt namn
Maskintok skrev:
om du spikar fast något i annans egendom utan lov, vad är det då?
Ja inte är det lagligt iallafall..
skogsägaren kan inte sälja timmer som just timmer om någon satt upp en holk med spik.. det blir vrak... Vilket även kan ske om spiken är urdragen...
visst kan den som avverkar lämna högstubbe.. Men varför ska en markägare ens behöva lämna en stubbe för en olaglig holk?
bestämmer inte en skogsägare över sin egen egendom? enligt MÖD nej inte alls...
Och jodå vi har sett att regeringar kan styra domstolar.. lavskrikemålet är ett lysande exempel på hur miljörörelsen har fått fäste i myndigheter och aktivt undergräver rättssäkerheten och grundlagar...
Funkar en sånhär holk i praktiken?
https://www.skof.se/fsk/holk.htm
Träfärgad fågelholk monterad på trädstam med metallfäste utan spikar.
Påståendet;
  • Holken kan fästas på trädstam utan att skada virke eller avverkningsmaskiner.
  • Den är lätt att fästa och sitter stadigt. Vid avverkning kan holken dras eller stötas loss, eller den lossnar när trädet faller till marken. Inga spikar blir kvar i trädet.
 
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Funkar en sånhär holk i praktiken?
[länk]
[bild]
Påståendet;



    • Holken kan fästas på trädstam utan att skada virke eller avverkningsmaskiner.
    • Den är lätt att fästa och sitter stadigt. Vid avverkning kan holken dras eller stötas loss, eller den lossnar när trädet faller till marken. Inga spikar blir kvar i trädet.
funkar i praktiken?
till vad då locka hotade arter eller som fågelholk?
Det är uppsättningen med spik eller andra metall föremål som ställer till det mesta..
vajer, skruv, plåt ringar mm har man hittat i träden..

Jag har inget emot fågelholkar eller fåglar.. Men jag ser helst ett avtal om man ska sätta upp dessa på privat mark.. det är iallafall att visa respekt att fråga först..
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Funkar en sånhär holk i praktiken?
[länk]
[bild]
Påståendet;



    • Holken kan fästas på trädstam utan att skada virke eller avverkningsmaskiner.
    • Den är lätt att fästa och sitter stadigt. Vid avverkning kan holken dras eller stötas loss, eller den lossnar när trädet faller till marken. Inga spikar blir kvar i trädet.
Arbetsbeskrivning

För upphängning väljs en spiklängd som når ungefär 20 mm i veden under bark. Flera spikar i grupp ger tillräcklig stabilitet. Längden 50 mm räcker normalt på slät bark och 60 mm på grövre bark. Antal spikar 4–6 stycken. En rostskyddad plåtbricka gör att spikarna följer med fästet när trädet växer i diameter.

utdrag ur länken..
spik... Som når in ca 20 mm i veden...
Det är att förstöra virke..
Hur tror ni detta blir på en Björk eller gran?
Den drar i sig röta.. Och dör till slut..
Eller blåser av..
Detta är att aktivt vandalisera andras egendomar...
 
  • Haha
twoody
  • Laddar…
Självklart dör alla träd med en spik in i barken.

Folie hatten är vikt och klar!
 
A
A atomlab skrev:
Självklart dör alla träd med en spik in i barken.

Folie hatten är vikt och klar!
Nä inte alla, tallen välver över skadan och skapar kådvirke istället..
Medans gran är känsligare emot skador utifrån och in i veden då vissa insekter använder denna gången in.. Och kan inte skapa kådvirke och kåda över skadan för att skydda sig som tall.

Även Björk är känslig vissa perioder på året för yttre skador..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.