A
Guzzi Guzzi skrev:
Det ligger bortom mitt arkiv. Däremot har jag hört talas om att folk springer runt i skogarna och sätter upp fågelholkar utan markägarens lov.
Själv snickrade jag ett 60-tal fågelholkar för ett par år sedan som vi satte upp. På vår egen mark.

(Nu tycker jag ju lite synd om Lavskrikan. Den har fått klä skott för en rackarns massa ilska när det kommer till skog. Det är ju inte dennas fel att att den hamnat i stormens öga.)
själva fågeln är det ingen som är dum på.
Men naturligtvis blir den hatad när myndigheter och domstolar agerar så här..

Sedan finns det andra aspekter man måste titta på..

Vad händer i äldre bestånd där fågeln eller andra värden finns?
Det blir en rensning genom gallring..
med hjälp av icke nogräknade entreprenörer.. de kapar bort allt av värden heter och lämnar skogen nästan så gles att skogsägaren får ett åläggande för att avverka..

helt enligt planen...
 
A
Guzzi Guzzi skrev:
Utan att ha koll på proportionerna så tror jag kanske inte att just bomber var det värsta för skogen. Granatsplitter och kulor är mer markbundet. Problemet är ju också att även om inte alla träd är drabbade så vet du ju inte i vilket som det sitter en kula i när du ska ha in det i sågverket.
ardennerskogen...
Den gick inte att såga något virke av..
Det finns fler exempel men det är ett av de mer kända pga sin intensiva beskjutning av artilleri och stridsvagnar..
automateld.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillade särskilt sista stycket i denna insändare som handlar om godtycket i Skogsstyrelsens beslut:
- [länk]
Det som många börjat fundera på i trakten är.. Varför just denna skogen:thinking:?
Jo det är riktigt gammal gran och har börjat att sätta lavar.. Sedan ligger skogen högst upp på en bergskant med utsikt över hela nejden.. sveaskog var också stoppade ett tag men när den ursprungliga skogsägaren fick rätt emot staten stod deras egna maskin lag där och väntade, inom 3 dagar var skogen väck och de körde som galna med lastbil för att få bort vältorna..sedan kom MÖDs dom och det hela skulle ha blivit förbjudet..

Så agerar ett statligt skogsbolag..
De tar sin chans och roffar åt sig..
enligt skogsstyrelsen så hade de begått ett fel och sveaskog avverkade illegalt.. Men de hade ju en giltig anmälan som enligt domslut gällde... :thinking: men detta var planerat..
 
@Maskintok

var det inte en diskussion på Skogsforum om att någon hade problem med motionsled?

folk hade genom allemansrätten gått så mycket på marken att det hävdades vara en motionsled när det skulle avverkas?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillade särskilt sista stycket i denna insändare som handlar om godtycket i Skogsstyrelsens beslut:
- [länk]
Här är en citering av sista stycket:
Liksom i miljödomstolarna har det kommit in för många av MP:s verklighetsfrånvända balkongbiologer i Skogsstyrelsen.

Jag kan inte annat än tycka det är oerhört märkligt att våra miljödomstolar får så mycket kritik från många olika håll.

Hur står det egentligen till med rättssäkerheten i vårt avlånga land?

Känns som det är hög tid att någon journalist sätter tänderna i det förbjudna…Rättsväsendet. Om inte annat för att visa att det faktiskt är rättssäkert… OM det nu är det? :rofl:
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
@Maskintok

var det inte en diskussion på Skogsforum om att någon hade problem med motionsled?

folk hade genom allemansrätten gått så mycket på marken att det hävdades vara en motionsled när det skulle avverkas?
Jo precis.
Den hade gått i från att vara en stig till en vägbredd bred..
ca 2-3m..
och det fanns en lokal förening som nyttjade denna och motsatte sig avverkning pga att det skulle vara ett rekreations område..

@skoge
 
Redigerat:
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här är en citering av sista stycket:
Liksom i miljödomstolarna har det kommit in för många av MP:s verklighetsfrånvända balkongbiologer i Skogsstyrelsen.

Jag kan inte annat än tycka det är oerhört märkligt att våra miljödomstolar får så mycket kritik från många olika håll.

Hur står det egentligen till med rättssäkerheten i vårt avlånga land?

Känns som det är hög tid att någon journalist sätter tänderna i det förbjudna…Rättsväsendet. Om inte annat för att visa att det faktiskt är rättssäkert… OM det nu är det? :rofl:
Det är åt helvete med den.

Sedan är det nog lite så också att folk har en övertro till myndigheter och domstolar..
många tro inte på att politiska makter skulle kunna påverka... Men det är jag helt övertygad om att de gör...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
vete tusan om inte @Åsa Lund
kanske har några funderingar eller förslag på hur fel jag med flera har i denna fråga:thinking::crysmile::crysmile:(skämt)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
här har vi ett fall där det menas väl men blir fel mot markägare...denne fick senare avverka

http://www.atl.nu/rodlistad-svamp-stoppar-avverkning

"Staten kan ge skogsägaren kompensation för fördyrande avverkningskostnader för att bevara skogspartier om aktiva åtgärder vidtas för att främja naturvärden och unika kulturmiljöer, men där bombmurklan växer finns ingen möjlighet till kompensation."
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
här har vi ett fall där det menas väl men blir fel mot markägare...denne fick senare avverka

[länk]

"Staten kan ge skogsägaren kompensation för fördyrande avverkningskostnader för att bevara skogspartier om aktiva åtgärder vidtas för att främja naturvärden och unika kulturmiljöer, men där bombmurklan växer finns ingen möjlighet till kompensation."
Det där var ett likvärdigt fall som drog ut på allt.. För att sedan Inte bli så mycket bättre...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
MP bara lovar och lovar...
- https://omni.se/a/28P0xx

Skämt åsido, nog verkar det som om just skogen är det som kommer att spräcka regeringen och dess underlag. C och MP kommer ALDRIG att komma överens i den frågan. Och när de nu lyfter frågan till ytan så kommer det sannolikt att bli omöjligt att glömma frågan igen...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.