Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Både fönstertillverken och snickaren har ju varit och kollat på jobbet, och missat den lilla detaljen med de "bärande" fönsterna. En rutinerad hantverkare hade ju sett det och föeslagit en lösning.
Jag håller med.

Ta och begär en genomgång på byggplatsen. Där du själv inte kommer med massa lösningar utan invänta vad proffsen säger. Ha dock med dig vad ni kom överrens om, fackmannamässigt installerade fönster. Du kan ju inget om fönsterinstallation så ansvaret att det blev fel ligger på dem.

Sen får du trycka på att det ska åtgärdas utan att det blir en extra kostnad för dig. Att företaget som mätt/gjort fel tar på sig hela kostnaden.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
hsd
husägare27 husägare27 skrev:
Ja, men den skulle bytas ut i den befintliga hålet fönstret skulle

jag har försökt tyda avtal men det är inte min starka sida, skall ringa lite samtal imorgon för att se hur jag bör gå vidare. företaget detta gäller är M*ckfjärds.
även fast köpet nu skulle kunna avbrytas har ju visst arbete hunnit påbörjas på fönstren. bryt i list invändigt samt samtliga gångjärn är avsågade. fönstren sitter nu igenskruvade.
Är det en lokal snickare som mätt upp eller är det fönstertillverkarens säljare

husägare27 husägare27 skrev:
För att göra en lång historia kort försöker jag bara ta med det viktigaste.
Vi har haft ett fönsterbytarföretag som gjort fönsterbyten hemma.
vi stötte på problem och står nu med ett tre/fjärdedels projekt avklarat.

Fönstren måttades upp och allt vart klart och förberett inför kontrollmätning utav snickaren som skulle utföra arbetet. som gav tummen upp, de fönstren som nu har problem skulle bara kapas och de nya fönstren kilas in utan större problem men att vi skulle ha i åtanke att väggen skulle se tunn ut då fönsterkarmen "gick hela vägen upp" och visade vad han menade men att det inte skulle bli några problem.

Allt stämde och processen kickade igång. När leveransen utav fönster anlänt skulle fönstermontören kontaktas och vi fick då veta att man helt plötsligt bytt företag som skulle montera.

problemet som uppstått är att fönstret använder sig utav den bärande konstruktion som "karm" till fönstret. (som tack och lov de nya montörerna sett annars kanske vi fått en överraskning i vinter om det låg tungt med snö på) all cred till detta företag som visade stor yrkesskicklighet och varit fantastisk under processen,

Vi kommer alltså inte kunna sätta in de beställda fönstren utan att göra en större åverkan på huset och där vi står just nu kan vi inte lägga ytterligare 30-50 papp för att lösa detta bekymmer.

eftersom det inte är vi som har gjort missen utan det är en av deras mellanhänder som lovat för mycket borde vi väl rimligtvis kunna häva den delen av köpet inklusive arbetskostnaden för detta? Eller står vi här och måste köpa ut fönster som vi inte vet när vi kommer kunna installera.
Av ren nyfikenhet: bor du i ett Elementhus (som också tillverkades i Mockfjärd)? Isf bör du vara medveten om att det inte bara är fönsterbyten man bör vara försiktig med, utan även alla andra ingrepp som inte bara rör ytskiktet. Det finns ganska gott om trådar om Elementhus här på forumet, och vi är några stycken (jag själv inkluderad) som har ett antal års erfarenhet av hustypen.

Men till din frågeställning: du skulle förstås kunna hävda att du som lekman inte har någon aning om konstruktion, och att du därför tog in byggproffs för att hjälpa dig med fönsterbytet, och att de därför borde vara ansvariga för att ha offererat ett jobb som inte var adekvat. De å sin sida skulle kanske kunna hävda att det inte går att avgöra huruvida karmarna är bärande, och att den uppkomna situationen var oförutsedd.

Till syvende och sist handlar det om vad som faktiskt står i offert och avtal (muntliga dialog är förstås också relevant, men svårare att "bevisa"). Men handlar det om en förändring av budget för projektet på 50000 kr - det är småpotatis i sammanhanget "att strida juridiskt". Det absolut smidigaste vore om du i en dialog med fönsterfirman kunde enas om att ni delar den uppkomna kostnaden mellan er på rimligt sätt (50/50?).

Det är ganska vanligt att det sitter fönster med bärande karmar ofta 4 st i vardagsrummet, och att säljaren på Mockfjärd inte ser det är konstigt, men det är nog ganska vanligt att dom är duktiga säljare men kan inget om byggnation… men det kan inte inte bli ditt problem att lösa installationen, dom får helt enkelt bekosta att någon kommer och växlar av innan dom byter era fönster

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Av ren nyfikenhet: bor du i ett Elementhus (som också tillverkades i Mockfjärd)? Isf bör du vara medveten om att det inte bara är fönsterbyten man bör vara försiktig med, utan även alla andra ingrepp som inte bara rör ytskiktet. Det finns ganska gott om trådar om Elementhus här på forumet, och vi är några stycken (jag själv inkluderad) som har ett antal års erfarenhet av hustypen.

Men till din frågeställning: du skulle förstås kunna hävda att du som lekman inte har någon aning om konstruktion, och att du därför tog in byggproffs för att hjälpa dig med fönsterbytet, och att de därför borde vara ansvariga för att ha offererat ett jobb som inte var adekvat. De å sin sida skulle kanske kunna hävda att det inte går att avgöra huruvida karmarna är bärande, och att den uppkomna situationen var oförutsedd.

Till syvende och sist handlar det om vad som faktiskt står i offert och avtal (muntliga dialog är förstås också relevant, men svårare att "bevisa"). Men handlar det om en förändring av budget för projektet på 50000 kr - det är småpotatis i sammanhanget "att strida juridiskt". Det absolut smidigaste vore om du i en dialog med fönsterfirman kunde enas om att ni delar den uppkomna kostnaden mellan er på rimligt sätt (50/50?).
Varför ska TS ta på sej en del av kostnaden för detta?
Hustypen är känd för detta och det SKA en fönstersäljare faktiskt ha koll på!
Man kan ta en kontakt med Hallå Konsument som är en gratis rådgivning i Konsumentverkets verksamhet och ställa frågan om ansvaret där.

https://www.hallakonsument.se/

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi har samma konstruktion i vardagsrummet på vårt 60-talshus, 4 bärande karmar.

När vi bytte fönster (med Elitfönster) så sågade man av de bärande karmarna en i taget och shimsade in de nya fönstren. Säljaren sa att karmarna klarar den lasten. vet inte vad panelen här säger, men har hållt i två år hittills iaf.

Något annat som jag lärde mig om fönsterbranchen är att "alla" säljare är franchisetagare, dvs "Mockfjärds med montage" är bara ett skalbolag, säljarna har egna underentreprenörer, osv. Viktigt här är vem du faktiskt har avtalat med

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.