39 232 läst · 31 svar
39k läst
31 svar
Hur skaffar ni ert möbeltorra virke?
Det som jag köpte på Arnebo såg hade legat i ca 5 år. Sedan la jag upp det i garagetaket. Det som är kvar har legat i 2 år till. När jag ska göra något tar jag in det i min uppvärmda verkstad och så får det ligga i 2 veckor innan jag börjar använda det. Numer brukar jag rikta, klyva och hyvla lite i taget. Brukar inte ha något problem, men jag gör ju inga seriösa grejer så skiter det sig är det inte så noga.
När det gäller Arnebo - går det att åka dit och kika eller är gäller det att man vet vad man skall ha? Antar att det inte är lika fin "butikskänsla" som Teed här på forumet har på sin "shop"...?
perhed
Det har varit min approach hittills men tycker det tar för långt tid och kräver lite för mycket planering, lusten hinner rinna rinna ur en.
Antar att det är egen tork som gäller, vill slippa köpa torkade hyllplan av dålig kvalitet (se nedan) eller vänta i 5 år innan man kan sätta igång.
Det har varit min approach hittills men tycker det tar för långt tid och kräver lite för mycket planering, lusten hinner rinna rinna ur en.
Antar att det är egen tork som gäller, vill slippa köpa torkade hyllplan av dålig kvalitet (se nedan) eller vänta i 5 år innan man kan sätta igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sågar och torkar själv till 6-8%
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag finns precis norr om Göteborg så, Halland är inte speciellt långt bort från min lilla "gårdsbutik".Pysslarn skrev:
Efter som jag såga för att göra youtube filmer så blir det mer sågat en vad jag hinner använda.
Säljer bara för att det är roligt så helt på en hobby nivå och ibland är det tomt och inga öppettider utan öppet efter överenskommelse. Men brukar kunna ha Al,Alm,Ask,Asp, Björk, En, Ek, Lönn, Rönn och lite annat smått och gått.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Kan rekommendera ett besök hos Teed! Ta dock med släp.. (Ångrar att jag inte hade med ett..nu vågade jag bara köpa några enstaka brädor)
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Det där ser väldigt trevligt ut. Hur hittar man till dig? Och hur tar man kontakt? Är det här, via pm, som är kanalen?teed skrev:Jag finns precis norr om Göteborg så, Halland är inte speciellt långt bort från min lilla "gårdsbutik".
Efter som jag såga för att göra youtube filmer så blir det mer sågat en vad jag hinner använda.
Säljer bara för att det är roligt så helt på en hobby nivå och ibland är det tomt och inga öppettider utan öppet efter överenskommelse. Men brukar kunna ha Al,Alm,Ask,Asp, Björk, En, Ek, Lönn, Rönn och lite annat smått och gått.
Tror inte man blir rik på att sälja virke till hobby snickare, får vara glad om man får egen kostnaden bensin och el till såg/tork plus lite för tiden Men roligt att hålla på med och man är lika nyfiken varje gång man klyver en stock.Bart skrev:
Väldigt spännade och se hur det blir efter att det gått genom torken.
Logga in
Skapa konto
Kvällens laddning
Lite av det som ligger i torken nu Är väldigt nyfiken på hur dessa blir.
Jag får nog bygga nytt matbord sedan.
Jag får nog bygga nytt matbord sedan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in