Vi håller på hemma och försöker göra iordning trädgården, har haft maskiner här och fyllt upp med ca 100 kubik fyllnadsmassa och sen lite jord på det med förhoppning om lite gräs :)
Sen har vi även ett berg på baksidan, och där vet inte inte hur vi ska lösa det.
Har lite blandade bilder för att det förhoppningsvis ska kunna gå att få en bild på hur det hela ser ut....

Förrut var där 2 etage med "gräs", vi ville snygga till och grävde fram berget, men det så inte alls ut som väntat utan var ett "hål/grop" emellan två berg istället.
Nu va tanken att gräva ut lite till för att sedan fylla på med singel/sjösten, ca 10-20cm ovan vattennivån ni ser på bilderna.
Men jag är lite orolig för allt vatten, djupet på regnvatten och jord som ligger där idag är från 10-50cm.
Om jag har singel där i så pass hög nivå att vattnet aldrig kommer över och täcker det, kommer inte det ligga där o surna då innan det hinner dunsta?

Dränera är ett alternativ men det är berg runt om som en pool, dock kan jag komma ner 30cm till på ett ställe och sedan leda undan vattnet där, men det innebär ju att en del kommer bli kvar, dock inte alls så mycket vatten som ligger där nu (detta vatten är från midsommarens ösregn).

Gräva ner en liten stenkista/pumpgrov på lägsta nivån och pumpa iväg vattnet?

Mura igen mellan berget och ha en damm med lite fisk. Dock så löser det väl kanske inte alla problem ändå :) (Damm är något vi vill ha, men har en son på 2 år så känns kanske inte optimalt ändå med alla kusiner/kompisar som springer där bak).

Vår tanke var:
Från altandäck och ca 120cm ut plattor, därefter singel/sjösten, i samma nivå som gräset på andra sidan berget. (Sätta en 20cm hög mur och upp med singel en bit är inga problem alls). Men efter att varit ute och kollat nu efter regnet kan man knappt sätta ner foten utanför altanen utan att sjunka ner 10cm eller mer i leran.

Mkt text blev det, hoppas ni kan hjälpa oss med några ideer/förslag :)

Hur det såg ut innan

• IMAG2253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG2254.jpg
    Skapa konto
Efter lite grävande

• DSC_0729.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0725.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0722.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0720.jpg
    Skapa konto
Efter "lite" midsommarregn....

• DSC_1270.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1269.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1268.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1267.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1261.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1260.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1257.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1256.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1255.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1254.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1271.jpg
    Skapa konto
Och ett litet filmklipp..

https://youtu.be/fOYo-L7LJos

Sen kommer ytterligare en bild om när regnet slutat...nu är det vatten från berg ända fram till däcket...jordhögen där vattenkannan ligger är det enda som sticker up..hmm..

Tacksam för all hjälp man kan få :)

DSC_1275.jpg
Skapa konto

Såg en lustigkurre i Stenungsund som hade hängt ut några fendrar på sitt trädäck, då han hade en ganska blöt gräsmatta ☺

Inte till så stor hjälp för er kanske men han verkade iaf fullt nöjd med sitt tilltag...

Spräng eller spräck bort dem del, som samlar upp vattnet. Det finns inga genvägar...

Var tomten vattensjuk innan ni började gräva fram berget?

Min gissning är nej. Fyll tillbaka jorden, så den lutar såpass att eventuellt överflödigt vatten rinner åt rätt håll; dvs bort från huset. Lägg ett dräneringsrör om det behövs. Plantera gräs, växter, buskar och träd som hjälper till att absorbera överflödigt vatten. Betydligt enklare än att börja spränga eller spräcka bort berget.

Jag har vuxit upp i Sthlm med liknande mark runt huset. Vissa platser med sten i dagern, andra med gräsplätt resp rabatter och så en liten naturlig damm. Mitt jobb som barn var att borsta/sopa/spola stenpartierna och hålla dammen snygg. Har man en tomt som du nu har gäller det att gilla läget. Förbättra det som finns - men gör inte om tomten så att den krockar med naturen. Börja inte spränga för att försöka uppnå en annan typ av natur.

För min egen del flyttade jag till Skåne med en mylla som sträckte sig gott 100 cm ner innan alven .... och tomten var helt platt.

Som pensionär har jag nyanlagd tomtmed jättestora stenbumlingar ... och jag får leva med det.

I mitt nästa liv ska jag ha en platt trädgård igen ....

Men det gäller alltså att utgå från det befintliga och "förbättra"detta; inte attgöra om (där kostnaderna kan bli astronomiska). Du har redan fint och rejält trädäck som underlättar utemiljön för tex barn.

Redigerat:
Vi tog fram berget (även om det inte såg ut alls som väntat) för att vi ville ha det, så spränga bort är inget alternativ...då fyller vi hellre upp allt igen :)
Det vill vi ju naturligtvis inte heller, men inte heller ha vattenproblem.

Som det ser ut just nu kommer vi fylla igen längst bak, där jag inte tvättat berget ännu, 1-2 kubik max! Sedan blir gräver vi ut "så mycket som möjligt" där vattnet ligger för att sedan fylla igen med singel. Framför däcket blir 2-3 rader med plattor.
Antingen blir det ett dräneringsrör som går mellan berg och däck och vidare tvärs över hela tomten för att skicka ut det i backen. Eller en håla med pump som pumpar väck vid behov.
Dräneringen kan som tidigare nämn inte komma så djupt men tror ändå det borde bli fullt tillräckligt.
I singeln finns möjlighet för 1-2-3 lite större buskar/träd som kan hjälpa till att suga lite vatten och ändå bli som vi tänkt oss :)

Om ingen annan har något förslag...:)

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=144054&stc=1&thumb=1&d=1434804885

Mellan berg och jordhög som ligger på denna bild, hade man inte kunnat borra 1-3 hål och i med snigeldynamit för att spräcka lite som någon skrev...och vatten rinner ner i berget istället? Men det kanske skapar nya problem?

Om du dränerar bort de som går och fyller upp hålan i den nivå ni vill ha borde de inte bli några problem med surt vatten, de kommer ju till nytt när de regnar osv, sen borde de gå att Plantera vad ni nu ha eller anlägga ett stenparti men dock bör ni vänta till fyller satt sig om ni inte är beredda på att fylla upp sättningarna som blir i efterhand :)

PS alla trädgårdar bör ha envisas lutning ifrån huset

Jag hade nog behållt området mellan knalle i mitten och berg till höger. Byggt upp vall med blålera (ca 100cm packad) mellan knalle i mitten o bergsrygg ca 3 m från hus och därmed anordnat liten damm. Sedan lagt dräneringsrör på hussidan om denna . Ev snickrat en liten gångbro mellan berg o knalle o planterat lite, skulle resterande del behöva dräneras djupare går det ganska smidigt att såga kanal med motorkap o knacka med storslägga//
//Peter

Redigerat:
  • Gilla
xisten
  • Laddar…
Självklart som föregående talar, en damm mellan bergsknallarna, dränera upp gräsmattan/de andra ytorna.

Ni kan sanda av ytorna innan ni lägger ca 15 centimeter jord för att få ett dränlager och slipper vattenpölar på gräset

1436101268613-121544071.jpg
Skapa konto

Är detta rätt tänkt?
I glipan läggs en dräneringsslang för att ta rädda så det ej blir hög nivå bakom..där bilden visar kommer det fyllas upp ca 40cm till med sjösten/singel.
(Mer bilder kommer)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.