Hej!
Vi hĂ„ller pĂ„ att renovera ett 70-tals hus. Finns stuckatur tapet pĂ„ de flesta vĂ€ggarna đ
Vi har hört oss för pĂ„ fĂ€rghandeln och de rekommenderade âEasycoverâ med glasfibervĂ€v. Nu har vi testat att sĂ€tta upp en vĂ„d för att se om det funkar. Vi har tagit rikligt med vĂ„trumslim och INTE skrapat pĂ„ tapeten, endast borstat lĂ€tt med tapetborste.
Till frÄgan:
- Vet nÄgon om man kan sÀtta ytterligare en vÄd pÄ? Blir resultatet bÀttre dÄ?
- Eller ska vi slipa den undre tapeten Ànnu mer och göra ett nytt försök?
Vi har köpt renoveringstapet sÄ kan gÄ vidare med den varianten ocksÄ, blir dock sÄ jÀkla mycket spacklande och slipdamm till följd.
*Bifogat bilder*
Vore oerhört tacksam för alla sorters tips frĂ„n nĂ„gon med egen erfarenhet av detta đđ»
Vi hĂ„ller pĂ„ att renovera ett 70-tals hus. Finns stuckatur tapet pĂ„ de flesta vĂ€ggarna đ
Vi har hört oss för pĂ„ fĂ€rghandeln och de rekommenderade âEasycoverâ med glasfibervĂ€v. Nu har vi testat att sĂ€tta upp en vĂ„d för att se om det funkar. Vi har tagit rikligt med vĂ„trumslim och INTE skrapat pĂ„ tapeten, endast borstat lĂ€tt med tapetborste.
Till frÄgan:
- Vet nÄgon om man kan sÀtta ytterligare en vÄd pÄ? Blir resultatet bÀttre dÄ?
- Eller ska vi slipa den undre tapeten Ànnu mer och göra ett nytt försök?
Vi har köpt renoveringstapet sÄ kan gÄ vidare med den varianten ocksÄ, blir dock sÄ jÀkla mycket spacklande och slipdamm till följd.
*Bifogat bilder*
Vore oerhört tacksam för alla sorters tips frĂ„n nĂ„gon med egen erfarenhet av detta đđ»

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlÀgg
Finns tyvÀrr inga genvÀgar till ett bra resultat det behöver bli slÀtt innan
SÄn tapet brukar vara spaltbar, dvs man relativt enkelt dra bort lagret med knottrorna pÄ och kvar pÄ vÀggen blir en slÀt pappersyta.
Att limma pÄ ytterligare easycovertapet tror jag inte pÄ.
NÀr vi flyttade till vÄrt hus satt det strukturtapeter i varenda rum och det vi gjorde var att dra av strukturdelen av tapeten och sedan tapetserade vi vÀggarna med easycover. SÄ lÀnge pappersytan som blev kvar var ordentligt förankrad pÄ vÀggen blev det bra, men i vissa rum slÀppte pappersytan frÄn vÀggen nÀr den fick nytt lim pÄ sig. Eventuellt kan det hjÀlpa att mÄla med spÀrrfÀrg innan man sÀtter upp easycovertapeten. Det sistnÀmnda provade jag dock aldrig, jag gipsade om vÀggen istÀllet.
NÀr vi flyttade till vÄrt hus satt det strukturtapeter i varenda rum och det vi gjorde var att dra av strukturdelen av tapeten och sedan tapetserade vi vÀggarna med easycover. SÄ lÀnge pappersytan som blev kvar var ordentligt förankrad pÄ vÀggen blev det bra, men i vissa rum slÀppte pappersytan frÄn vÀggen nÀr den fick nytt lim pÄ sig. Eventuellt kan det hjÀlpa att mÄla med spÀrrfÀrg innan man sÀtter upp easycovertapeten. Det sistnÀmnda provade jag dock aldrig, jag gipsade om vÀggen istÀllet.
Tack för svar!J johan_81 skrev:SÄn tapet brukar vara spaltbar, dvs man relativt enkelt dra bort lagret med knottrorna pÄ och kvar pÄ vÀggen blir en slÀt pappersyta.
Den Ă€r mĂ„lad pĂ„ sĂ„ sitter vĂ€ldigt bra tyvĂ€rr. Men hur kan professionella byggare mfl dĂ„ rekommendera detta?? Helt sjukt juâŠ. Ja, kanske blir att gipsa om vĂ€ggen dÄ⊠Alternativt slipa ner alla bubblor đ
Det brukar gÄ att fÄ tag pÄ ett hörn fast tapeten Àr mÄlad. Har man vÀl fÄtt den till att dela pÄ sig sÄ gÄr det ganska lÀtt. Farbrorn som hade huset innan oss hade pippi pÄ att mÄla om sÄ dÀr var mÄnga lager fÀrg pÄ vÄra tapeter.
Easycovertapet Àr inget mirakelmedel som tÀcker vad som helst utan det krÀver en relativt slÀt yta för att bli bra. Mindre skador tar den naturligtvis, men den frÀmsta anledningen till att jag har satt sÄdan Àr att jag tycker att det ger en bra yta att mÄla pÄ.
Easycovertapet Àr inget mirakelmedel som tÀcker vad som helst utan det krÀver en relativt slÀt yta för att bli bra. Mindre skador tar den naturligtvis, men den frÀmsta anledningen till att jag har satt sÄdan Àr att jag tycker att det ger en bra yta att mÄla pÄ.
Tack! đđ»J johan_81 skrev:Det brukar gĂ„ att fĂ„ tag pĂ„ ett hörn fast tapeten Ă€r mĂ„lad. Har man vĂ€l fĂ„tt den till att dela pĂ„ sig sĂ„ gĂ„r det ganska lĂ€tt. Farbrorn som hade huset innan oss hade pippi pĂ„ att mĂ„la om sĂ„ dĂ€r var mĂ„nga lager fĂ€rg pĂ„ vĂ„ra tapeter.
à ÄÄ! LĂ„ter toppen! Men mĂ„ste kosta en hel del? Inköp av grovdammsugare och en sĂ„dan slip-maskin? đT TheGame skrev:
Jag körde samma nÀr jag bredspacklat. Grovdammsugare Àr en vÀrd investering! Tycker renoveringsgips bara Àr marginellt mindre slip och damm och lika mycket arbets- och tidsÄtgÄng som att bredspackla. Men jag kanske bara Àr sÀmst pÄ gips.T TheGame skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 899 inlÀgg
Vi hade sÄdana vÀggar pÄ en del stÀllen i vÄrt första hus. Jag började med att skrapa, vÀrma med varluftspistol och slipa. Tog evigheter att fÄ till en löpmeter vÀgg. Sedan övergick jag till att bryta bort gipsskivorna och sÀtta nya istÀllet. Gick pÄ mindre Àn en tiondel av tiden. Tror att gipsskivor Àr billigare Àn renoveringstapet per kvm.
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 17 191 inlÀgg
Jag Ängade ner min strukturtapet.