Strandskyddet gäller bebyggelse efter att lagen stiftades (typ 1972). Byggnader som fanns före lagen påverkas inte, annat än att varje ändring kan behöva dispens. Just att marken redan är ianspråkstagen av byggnad från före lagen, är det vanligaste och "säkraste" motivet till att få dispens.

• Gilla
H_e_l_e_n_a och 2 till
  • Laddar…
En kommentar

på prickad mark får man bygga Friggebod och Attefallshus (i alla fall i Österåkers kommun), dock aldrig närmare än 4,5 m från tomtgräns.

Om grannen godkänner så får man bygga närmare än 4,5m

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du bygglov för det du har så har du. Har du dispens från strandskyddet också, vet du det? Brott mot det senare preskriberas nämligen aldrig.
Dock ytterst sällsynt att kvartersmark i ett detaljplanerat område omfattas av strandskydd. Det är i princip endast när kommun och länsstyrelse missat att upphäva detta vilket är ytterst sällan då det ju är typ länstyrelsen huvudsakliga uppgift i plangranskningen. Syftet med en detaljplan faller om inte strandskyddet år upphävt.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja, fast detaljplanen predater ju det drakoniska strandskyddet, så det fanns ju inget strandskydd att upphäva när planen gjordes. Förvisso en bra och intressant fråga, om strandskyddet gäller på mark som redan var detaljplanerad -75, men det skulle jag tro.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det här får ni gärna du och Nils ST utveckla och gärna på svenska (Predater & Dragoniska):crysmile:

Skulle det kunna vara så att den prickade marken ligger felaktigt kvar på kartan?

Ja, fast detaljplanen predater ju det drakoniska strandskyddet, så det fanns ju inget strandskydd att upphäva när planen gjordes. Förvisso en bra och intressant fråga, om strandskyddet gäller på mark som redan var detaljplanerad -75, men det skulle jag tro.

Claes Sörmland
Nej strandskyddet gäller inte i detaljplaner som är äldre än 1975.

Här en förklaring från Naturvårdsverkets Allmänna råd 97:1, Strandskydd Tillämpning av Naturvårdslagens bestämmelser Enligt 15, 16 och 16 a §§, s. 22:

Sida från Naturvårdsverkets dokument som beskriver strandskyddsregler före och efter 1975.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det här får ni gärna du och Nils ST utveckla och gärna på svenska (Predater & Dragoniska)
Predatera betyder att det kommer före historiskt sett. Detaljplanen i fråga fanns alltså innan strandskyddet infördes. Drakonisk betyder överdrivet hård, och är ett skällsord jag tycker om att använda i samband med strandskyddet, som i mina ögon är en mot markägare orimligt sträng lagstiftning.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för förklaringen och det känns som viktigt att jag tar reda på allt jag kan och göra en egen liten ”utredning” som jag kan presentera ☺️

Predatera betyder att det kommer före historiskt sett. Detaljplanen i fråga fanns alltså innan strandskyddet infördes. Drakonisk betyder överdrivet hård, och är ett skällsord jag tycker om att använda i samband med strandskyddet, som i mina ögon är en mot markägare orimligt sträng lagstiftning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack så mycket för förklaringen och det känns som viktigt att jag tar reda på allt jag kan och göra en egen liten ”utredning” som jag kan presentera ☺️
Väl bekomme. Funderade faktiskt på om jag inte borde valt ett annat ord än predatera. Det är ju inte så imponerande att skriva något som inte förstås, oavsett hur ”rätt” det är.

@Claes Sörmland har ju för övrigt letat reda på stöd för att strandskyddet inte gäller, så då handlar väl det som är kvar att utreda om varför kommunen ansett sig kunna ge så generösa bygglov trots vad som står i detaljplanen.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Menar du med det att: Kommunen har från början när tomter styckades av, tilläts på nedsidan vägen mot vattnet direkt bredvid sjön eller?

Brygga och badplats vid sjö med roddbåt, motorbåt och litet rött sjöhus.
Skapa konto
Hus med stor terrass intill en sjö med en brygga och sandstrand, omgivet av träd och vegetation under molnig himmel.
Skapa konto

Väl bekomme. Funderade faktiskt på om jag inte borde valt ett annat ord än predatera. Det är ju inte så imponerande att skriva något som inte förstås, oavsett hur ”rätt” det är.

@Claes Sörmland har ju för övrigt letat reda på stöd för att strandskyddet inte gäller, så då handlar väl det som är kvar att utreda om varför kommunen ansett sig kunna ge så generösa bygglov trots vad som står i detaljplanen.

N

Det är nog inte konstigare än så att kommunen tyckt det var en gammal inaktuell plan och ansåg att det var en ”liten avvikelse” för att slippa göra om planen då det är både kostsamt och tidskrävande. Dock såklart felaktigt av kommunen men i detta fallet är det väl ändå till det positiva för TS.

Men vad är egentligen frågeställningen här? Jag tror inte jag greppar det riktigt.
Detaljplan finns för området.
Strandskyddet gäller inte.
Bygglov finns.
Kan någon förtydliga för en som inte ser problemet :D

N Nils ST skrev:
Men vad är egentligen frågeställningen här? Jag tror inte jag greppar det riktigt.
Jag tolkar det som att frågan är lite allmänt undrande: om TS vill bygga ut i framtiden, vad gäller då?

Jag skulle gissa att bygglovsutbyggnaderna är maxade, så då återstår attefallsreglerna: 15 kvm tillbyggnad av huvudbyggnaden och 30 kvm fristående. Detta får då även byggas på prickmark. Ska det byggas närmare grannens mark än 4,5 m krävs dock grannmedgivande.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Frågeställningen var från börja huruvida jag bor i ett område som är detaljplanerat eller inte? Blev sedan upplyst att det står att det är så i ett av dokumenten som upprättats i samband med av styckningen redan från början (50-tal).

sedan diskutera vi vidare angående prickade marken och bygglov m.m.

N Nils ST skrev:
Det är nog inte konstigare än så att kommunen tyckt det var en gammal inaktuell plan och ansåg att det var en ”liten avvikelse” för att slippa göra om planen då det är både kostsamt och tidskrävande. Dock såklart felaktigt av kommunen men i detta fallet är det väl ändå till det positiva för TS.

Bygglov finns.
Då kanske jag som skrev inlägget ska förklara vilken frågeställning jag hade (från början).

Det var huruvida jag bor inom detaljplanerat område eller ej? Detta eftersom linjerna skiftade från blått till grönt beroende på vilken karta jag hade och hur jag zoomade (grönt ska ju representera utanför detaljplan).

Men det visade sig senare att det stod utskrivit i något av dokumenten som hörde till områdesplanen ända från då området styckades upp.

Sedan har vi fortsatt att diskutera bygglov oc

N Nils ST skrev:

Bygglov finns.

N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Frågeställningen var från börja huruvida jag bor i ett område som är detaljplanerat eller inte? Blev sedan upplyst att det står att det är så i ett av dokumenten som upprättats i samband med av styckningen redan från början (50-tal).

sedan diskutera vi vidare angående prickade marken och bygglov m.m.

Då kanske jag som skrev inlägget ska förklara vilken frågeställning jag hade (från början).

Det var huruvida jag bor inom detaljplanerat område eller ej? Detta eftersom linjerna skiftade från blått till grönt beroende på vilken karta jag hade och hur jag zoomade (grönt ska ju representera utanför detaljplan).

Men det visade sig senare att det stod utskrivit i något av dokumenten som hörde till områdesplanen ända från då området styckades upp.

Sedan har vi fortsatt att diskutera bygglov oc
Okej, jag förstår! Verkar som du fått svar på dina första funderingar men nya funderingar har alltså uppstått i och med alla svar.

Men bara gör att förtydliga gällande detaljplanen så är det nog så att det du benämner som områdesplan är själva detaljplanen. Finns din fastighet med i kartan tillhörande detaljplanen så omfattas din fastighet av detaljplanen, det står inte i någon text utan det är kartan som avgör omfattningen av planen. Texten anger i äldre planer endast tillhörande bestämmelser och hur man ska tolka planen.
Hoppas jag inte förvirrade dig ännu mer nu bara.

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.