1 184 läst · 19 svar
1k läst
19 svar
Hur ska jag tänka med tavlor i mitt vardagsrum?
Jag precis, fast jag hade nog satt den stora tavlan närmast dörren och de små in mot hörnet. Då blir den större tavlan en markering mot väggen och de mindre lättar upp hörnet på soffan.BirgitS skrev:
Men det beror också på själva tavlorna. Om det är "tunga" eller "lätta" bilder avgör.
Jag hade nog också haft något på väggen mellan hörnet och fönstret.
Om det upplevs som för litet med den stora befintliga tavlan plus två till kan ev den stora hänga på fönster väggen och nya införskaffas till den längre väggen. Jag rekommenderar ändå flera tavlor för att skapa en levande miljö och inte en enda stor som lätt kan ge ett lite väl opersonligt intryck.
Men det bästa är att hålla upp den befintliga tavlan och känna efter vilken känsla man upplever.
En liten, väldigt kraftfull tavla kan ge ett större intryck än en stor mesig.
Det där fungerar bra imo men tavlorna bör vara större än det du ritat. Jag hade definit satt en porträttorienterad på kortsidan också.BirgitS skrev:
Jag brukat sätta en red med tavlor i oilka storlekar så de centrerar mot mitten av varje tavla. Då linjerar de inte vare sig uppe eller nere men ger ett balanserat intryck.
Typ så här men lite mindre skillnad på storleken är nog bra.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det bättre så än två likadana lika stora?Jiji skrev:
Jag precis, fast jag hade nog satt den stora tavlan närmast dörren och de små in mot hörnet. Då blir den större tavlan en markering mot väggen och de mindre lättar upp hörnet på soffan.
Men det beror också på själva tavlorna. Om det är "tunga" eller "lätta" bilder avgör.
Jag hade nog också haft något på väggen mellan hörnet och fönstret.
Om det upplevs som för litet med den stora befintliga tavlan plus två till kan ev den stora hänga på fönster väggen och nya införskaffas till den längre väggen. Jag rekommenderar ändå flera tavlor för att skapa en levande miljö och inte en enda stor som lätt kan ge ett lite väl opersonligt intryck.
Men det bästa är att hålla upp den befintliga tavlan och känna efter vilken känsla man upplever.
En liten, väldigt kraftfull tavla kan ge ett större intryck än en stor mesig.
Ska fundera på en på kortsidan också (Lika stor som min 50x70 eller borde den vara mindre/större?)
Det finns så klart inget rätt eller fel här.
Du ska ju både välja tavlor som som du tycker om och hänga dem som du tycker blir fint.
Eftersom man sällan har två precis lika stora tavlor är mitt förslag ett sätt att göra en grupp.
En gruppering av tavlor kan också göra väggen levande och intressant medan det finns risk för att två lika stora blir lite opersonligt, men återigen det avgörande är motivet och vad du själv föredrar.
Att hänga lika stora tavlor precis lika kan dessutom vara en utmaning då de rör sig på väggen och alltid kommer att hänga lite snett. Det upplevs ofta mer störande när man ser att det är menat att vara lika. Men det är olika hur man upplever det och går ju dessutom lätt att rätta till.
Mitt förslag är att du lägger ut tavlor, eller någon form av "mockup"tex kartong i den storleken du vill ha (eftersom jag uppfattar att du tänker beställa bilder kan du ju välja vilken storlek som helst) på golvet och testar lite olika kombinationer. Sedan tittar du ut vad du vill ha och funderar på om dessa motiv passar ihop och i vilka storlekar de skulle passa.
Det är ditt hem och du ska hänga dina tavlor som du tycker känns trevligast.
Du ska ju både välja tavlor som som du tycker om och hänga dem som du tycker blir fint.
Eftersom man sällan har två precis lika stora tavlor är mitt förslag ett sätt att göra en grupp.
En gruppering av tavlor kan också göra väggen levande och intressant medan det finns risk för att två lika stora blir lite opersonligt, men återigen det avgörande är motivet och vad du själv föredrar.
Att hänga lika stora tavlor precis lika kan dessutom vara en utmaning då de rör sig på väggen och alltid kommer att hänga lite snett. Det upplevs ofta mer störande när man ser att det är menat att vara lika. Men det är olika hur man upplever det och går ju dessutom lätt att rätta till.
Mitt förslag är att du lägger ut tavlor, eller någon form av "mockup"tex kartong i den storleken du vill ha (eftersom jag uppfattar att du tänker beställa bilder kan du ju välja vilken storlek som helst) på golvet och testar lite olika kombinationer. Sedan tittar du ut vad du vill ha och funderar på om dessa motiv passar ihop och i vilka storlekar de skulle passa.
Det är ditt hem och du ska hänga dina tavlor som du tycker känns trevligast.
Det kan absolut fungera som du skriver (centrerade kring mitten) och som din bild visar (samma överkant på de två mindre). Det beror lite på motiven. Ovanför soffan har vi tre olika stora tavlor där underkanten av själva bilden (inte tavelkanten) är rak eftersom det blev bättre när ena ramen är vit och inte framträder som de två andra mörkare ramarna.Ulltand skrev:
Det där fungerar bra imo men tavlorna bör vara större än det du ritat. Jag hade definit satt en porträttorienterad på kortsidan också.
Jag brukat sätta en red med tavlor i oilka storlekar så de centrerar mot mitten av varje tavla. Då linjerar de inte vare sig uppe eller nere men ger ett balanserat intryck.
Typ så här men lite mindre skillnad på storleken är nog bra.
[bild]
Klicka här för att svara