H Hans G2 skrev:
Ser inte ut som några problem att utvidga hålet i låshuset, bara tunn plåt. En 5mm borr och så är du hemma på 2 minuter.
Låter som en liten operation. Det är kanske det jag får våga mig på att prova ändå
 
H Hans G2 skrev:
Ser inte ut som några problem att utvidga hålet i låshuset, bara tunn plåt. En 5mm borr och så är du hemma på 2 minuter.
Det går att borra upp hålen för tryckesskruv i de låshusen så M5 passar eller så kan man byta låshuset men kanske lättare att använda M4 eller 5/32 skruv med lämplig nippel.
Det är valfritt att välja lösning.
 
  • Gilla
emmad
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Marknaden har löst problemet annars.

[länk]

Om jag fattar rätt så är det skruv för 4mm låshus men skalle för moderna handtag.

Men det är ju billigare och snabbare att borra...
Ja fasen, det där är ju exakt det jag skulle behöva för att slippa borra, tejpa, byta låshus..bli galen!!😄👏🏻 men om det inte är svårt att borra så vore det såklart smidigt, då kan jag använda de skruvar som följer med handtagen. Jag har aldrig borrat i metall.. är det ändå lätt då eller kommer jag behöva göra massor av misstag innan det blir bra. Vill inte behöva byta låshus..
 
Jag har borrat själv, tog inte många sekunder. Så det fixar du, se bara till att använda metallborr och låg hastighet

Jag kan ärligt talat inte se hur du misslyckas med detta. Men ibland blir man fortfarande förvånad så återkom med hur det gick 😉
 
H Hans G2 skrev:
Jag har borrat själv, tog inte många sekunder. Så det fixar du, se bara till att använda metallborr och låg hastighet

Jag kan ärligt talat inte se hur du misslyckas med detta. Men ibland blir man fortfarande förvånad så återkom med hur det gick 😉
Efter inköp av metallborr gick det finfint att borra så att de medföljande skruvarna passade! Verkligen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Tusen tack alla er som så snabbt och hjälpsamt svarade på min frågeställning så jag till slut lyckades förstå vad som var fel och sen lyckades få dit dom. Det var tipset om att borra i de befintliga hålen så de moderna skruvarna skulle passa i de gamla låshusen som gjorde susen. Klart billigare än att köpa nya skruvar som kostar 40 kr styck.
Bifogar bild på de gamla handtagen i plast från -68 till de nya, som ändock är tidsenliga. Jag är väldigt nöjd!
 
  • Två dörrar, två olika handtag, vita och brun väggar, lappar, låsindikatorer, trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
E emmad skrev:
Tusen tack alla er som så snabbt och hjälpsamt svarade på min frågeställning så jag till slut lyckades förstå vad som var fel och sen lyckades få dit dom. Det var tipset om att borra i de befintliga hålen så de moderna skruvarna skulle passa i de gamla låshusen som gjorde susen. Klart billigare än att köpa nya skruvar som kostar 40 kr styck.
Bifogar bild på de gamla handtagen i plast från -68 till de nya, som ändock är tidsenliga. Jag är väldigt nöjd!
Snyggt! Var hittade du de nya handtagen?
 
M mrmlz skrev:
Snyggt! Var hittade du de nya handtagen?
Det är Habo modell A8130. Beställde från Velltra, men finns lite varstans.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Bonuspoäng för god smak och att du satt dem åt rätt håll. 7 av 5 möjliga!

Något partisk dock, men minst 6 av 5 😁
Vit dörr med trähandtag och kromad låsrosett. Blå kaklad golvyta syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.