2 532 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Hur ska jag skruva fast dörrhandtaget ordentligt?
Det går att borra upp hålen för tryckesskruv i de låshusen så M5 passar eller så kan man byta låshuset men kanske lättare att använda M4 eller 5/32 skruv med lämplig nippel.H Hans G2 skrev:
Det är valfritt att välja lösning.
Marknaden har löst problemet annars.
https://www.swedol.se/skruv-m-nippel-m4-9-90-7-forn-2139623t.html
Om jag fattar rätt så är det skruv för 4mm låshus men skalle för moderna handtag.
Men det är ju billigare och snabbare att borra...
https://www.swedol.se/skruv-m-nippel-m4-9-90-7-forn-2139623t.html
Om jag fattar rätt så är det skruv för 4mm låshus men skalle för moderna handtag.
Men det är ju billigare och snabbare att borra...
Ja fasen, det där är ju exakt det jag skulle behöva för att slippa borra, tejpa, byta låshus..bli galen!!😄👏🏻 men om det inte är svårt att borra så vore det såklart smidigt, då kan jag använda de skruvar som följer med handtagen. Jag har aldrig borrat i metall.. är det ändå lätt då eller kommer jag behöva göra massor av misstag innan det blir bra. Vill inte behöva byta låshus..H Hans G2 skrev:
Jag har borrat själv, tog inte många sekunder. Så det fixar du, se bara till att använda metallborr och låg hastighet
Jag kan ärligt talat inte se hur du misslyckas med detta. Men ibland blir man fortfarande förvånad så återkom med hur det gick 😉
Jag kan ärligt talat inte se hur du misslyckas med detta. Men ibland blir man fortfarande förvånad så återkom med hur det gick 😉
Efter inköp av metallborr gick det finfint att borra så att de medföljande skruvarna passade! Verkligen tack för hjälpen!H Hans G2 skrev:
Tusen tack alla er som så snabbt och hjälpsamt svarade på min frågeställning så jag till slut lyckades förstå vad som var fel och sen lyckades få dit dom. Det var tipset om att borra i de befintliga hålen så de moderna skruvarna skulle passa i de gamla låshusen som gjorde susen. Klart billigare än att köpa nya skruvar som kostar 40 kr styck.
Bifogar bild på de gamla handtagen i plast från -68 till de nya, som ändock är tidsenliga. Jag är väldigt nöjd!
Bifogar bild på de gamla handtagen i plast från -68 till de nya, som ändock är tidsenliga. Jag är väldigt nöjd!
Snyggt! Var hittade du de nya handtagen?E emmad skrev:Tusen tack alla er som så snabbt och hjälpsamt svarade på min frågeställning så jag till slut lyckades förstå vad som var fel och sen lyckades få dit dom. Det var tipset om att borra i de befintliga hålen så de moderna skruvarna skulle passa i de gamla låshusen som gjorde susen. Klart billigare än att köpa nya skruvar som kostar 40 kr styck.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför har dörrhandtaget snurrat 90 grader och fastnat i nytt läge?
Fönster & Dörrar -
Dörrhandtaget lossnade, hjälp med att sätta fast
Fönster & Dörrar -
Skruva fästen för snöras genom duk och råspont
Tak & Vind -
Fodskum eller skruva fast fönster/dörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Ska man skruva fast trossbotten?
Golv