1 328 läst · 30 svar
1k läst
30 svar
Hur ska jag göra med golvet i källare?
Fattar, men om det står Fleecebaksida då?D Dilato skrev:Baksida latex känns tät.
Jag ändrade i mitt inlägg eftersom jag länkade till fel matta.
Åk till hornbach eller bauhaus eller annt ställe och kolla mattan själv, går det att blåsa luft genom den med munnen så passar den på betonggolvet (om materialet i övrigt tål fukt, som polyester och polypropen gör).
Bor långt upp, det finns inte Bauhaus eller HornbachD Dilato skrev:Baksida latex känns tät.
Jag ändrade i mitt inlägg eftersom jag länkade till fel matta.
Åk till hornbach eller bauhaus eller annt ställe och kolla mattan själv, går det att blåsa luft genom den med munnen så passar den på betonggolvet (om materialet i övrigt tål fukt, som polyester och polypropen gör).
Måste beställa på nätet
Det finns ju kvadratiska plattor också om du inte vill hålla på och brottas med en stor matta.
https://mattia.com/produkt/mattia-home-of-quality/
/Höghus
https://mattia.com/produkt/mattia-home-of-quality/
/Höghus
Hej igen!
Jag har beställt några provbitar av heltäckningsmatta och textilplatta.
Heltäckningsmattan var ganska luftig, man kunde blåsa igenom den, men det var inte särskilt lätt att göra det. Textilplattan däremot gick det inte alls att blåsa igenom, trots att säljaren sa att den ska fungera i en källare.
Nu har jag hittat nålfilt för balkong som har små knappar under.
Vad tror vi? skulle nålfilt med knappar vara ett bättre alternativ? Jag vet ju att det finns lite fukt på golvet i källaren, och kanske kan knapparna hjälpa till att hantera det?
Jag har beställt några provbitar av heltäckningsmatta och textilplatta.
Heltäckningsmattan var ganska luftig, man kunde blåsa igenom den, men det var inte särskilt lätt att göra det. Textilplattan däremot gick det inte alls att blåsa igenom, trots att säljaren sa att den ska fungera i en källare.
Nu har jag hittat nålfilt för balkong som har små knappar under.
Vad tror vi? skulle nålfilt med knappar vara ett bättre alternativ? Jag vet ju att det finns lite fukt på golvet i källaren, och kanske kan knapparna hjälpa till att hantera det?
Textil plattan har väl baksida av "plast" så att det inte går att blåsa genom förstår jag.
Heltäckningsmatta blir väl rätt dyrt om det är lite yta.
Balkongmatta tror jag funkar bäst, den är ju gjord för att ligga ute och bli fuktig och torka om vart annat utan att mögla eller missfärga.
Heltäckningsmatta blir väl rätt dyrt om det är lite yta.
Balkongmatta tror jag funkar bäst, den är ju gjord för att ligga ute och bli fuktig och torka om vart annat utan att mögla eller missfärga.
Balkongmattan tror jag är det säkraste kortet. Har en billig sådan i ett rum i vår källare. Har en något bättre på altanen och det är som vanligt: man får vad man betalar för.
Tror det är denna https://www.kilandsmattor.se/balkongmatta-och-altanmatta-morkgra
Tror det är denna https://www.kilandsmattor.se/balkongmatta-och-altanmatta-morkgra
Bästa svaret
Att det inte går lätt att blåsa genom mattan gör ju inget, så kör på heltäckningsmattan om ni gillar den i övrigt! Det är möjligt att textilplattan har någon form av kapillär transport av fukt genom sig som du inte märker när du blåser, om den nu verkligen ska klara av att ligga på ett potentiellt fuktigt golv.
(Du kan ju inte blåsa genom betongen heller, men ändå kan den transportera fukt)
Har själv heltäckningsmatta på betonggolv i källaren (men minns inte märke/modell köpt på en lokal bolist-bygghandel) och är grymt nöjd över den.
Nålfiltsmatta skulle jag bara välja på ställen där det ska regna på mattan och jag vill att den ska dränera riktigt effektivt.
(Du kan ju inte blåsa genom betongen heller, men ändå kan den transportera fukt)
Har själv heltäckningsmatta på betonggolv i källaren (men minns inte märke/modell köpt på en lokal bolist-bygghandel) och är grymt nöjd över den.
Nålfiltsmatta skulle jag bara välja på ställen där det ska regna på mattan och jag vill att den ska dränera riktigt effektivt.
Hobbysnickare
· Sverige
· 122 inlägg
Jag har slipat mina golv och målat med en färg som andas i källaren. I tvättstugan där vi har en duschkabin för att det är bra med en dusch där nere när badrummet sen renoveras har jag lagt gummi matta ifrån jem å fix. Det blir luftspalt under denna och trevligare att gå ut på under vintern än rakt på det gamla golvet.
https://www.jemfix.se/gummimatta-40-x-40-cm/4146/9056065/
I ett annat rum har jag lagt en matta ovanpå plast distanser så det blir en luftspalt under mattan.
Du kan ju också göra ett ventilerat golv. Passivt eller mekaniskt ventilerat.
Googla bara på ventilerat golv så ser du olika alternativ.
Det viktigaste är ju att det blir en luftspalt och att ev fukt ventileras bort.
Det skulle också fungera med att lägga trägolv i stuk med de som du köper på Rusta/ikea som har plast under sig som man ofta har på balkonger etc. Då kommer golvet andas och blir trevligare att gå på osv.
Edit: lagt till bild etc.
https://www.jemfix.se/gummimatta-40-x-40-cm/4146/9056065/
I ett annat rum har jag lagt en matta ovanpå plast distanser så det blir en luftspalt under mattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju också göra ett ventilerat golv. Passivt eller mekaniskt ventilerat.
Googla bara på ventilerat golv så ser du olika alternativ.
Det viktigaste är ju att det blir en luftspalt och att ev fukt ventileras bort.
Det skulle också fungera med att lägga trägolv i stuk med de som du köper på Rusta/ikea som har plast under sig som man ofta har på balkonger etc. Då kommer golvet andas och blir trevligare att gå på osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: lagt till bild etc.
Redigerat:
Jag hade ett liknade golv med lite fuktproblem, när jag flyttade in så var det nån plastplattor.med nån svart tjära under. En del fuktskador på innerväggarna. Jag tog bort allt och la klinker med breda fogar så att fukten släpptes upp. På det har jag olika mattor i olika rum, alla utan plast på baksidan. En del jobb att få bort det gamla men.är det snygtt och beboligt i källaren. Har provat de flesta sorts mattor från vanliga trasmattor till heltäckning, ibte haft problem så länge de varit otäta. Av olika anledningar kan jag inte dränera så jag har lite extra värme i källaren och avfuktare i tvättstugan.