Jag har erfarenhet av att glesa ur och delbeskära en hagtornhäck som liknar TS (fast min var ännu värre)
Tog gott om tid på mig (många timmar) och gick igenom buske för buske. Den "snärjiga kvasten" längst upp rensade jag ur helt och hållet, sedan behöll jag de stammar och grenar som vette bra och inte korsade varann eller var gamla och skadade. Målet är att ha kvar en mix i grovlek ock längd.
Fördelen är att det inte tar flera år för återväxt utan redan samma sommar har man en förnyad häck som ser riktigt bra ut.
Gör det nu på våren innan det slår ut och använd tjocka handskar ;)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja och hård beskärning sker nu snarast. Jag har sett mina grannar sätta igång med kraftig föryngringsbeskärning under avstigningen i slutet av april. Det är enda gången på året som det är helt fel att beskära. Den ligusterhäcken dog till stora delar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag har erfarenhet av att glesa ur och delbeskära en hagtornhäck som liknar TS (fast min var ännu värre)
Tog gott om tid på mig (många timmar) och gick igenom buske för buske. Den "snärjiga kvasten" längst upp rensade jag ur helt och hållet, sedan behöll jag de stammar och grenar som vette bra och inte korsade varann eller var gamla och skadade. Målet är att ha kvar en mix i grovlek ock längd.
Fördelen är att det inte tar flera år för återväxt utan redan samma sommar har man en förnyad häck som ser riktigt bra ut.
Gör det nu på våren innan det slår ut och använd tjocka handskar ;)
Härligt att höra! När du skriver att du rensade kvasten där uppe - hur gjorde du detta? Inte bara rakt av på höjden misstänker jag utan gren för gren? Ska några av de riktigt tunna grenarna vara kvar eller tog du ner det långt?

Kan man ta bort de värsta taggarna nertill? Vad händer då?

Hur mycket ska vi ta på höjden? Tredjedel? Fjärdedel? Taggiga grenar nära marken med löv och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En häck med nakna grenar framför ett hus, funderingar om beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jessixa skrev:
Härligt att höra! När du skriver att du rensade kvasten där uppe - hur gjorde du detta? Inte bara rakt av på höjden misstänker jag utan gren för gren? Ska några av de riktigt tunna grenarna vara kvar eller tog du ner det långt?
I mitt fall kom kvastarna från ett fåtal grenar som jag tog rakt av till att börja med. (Vid sidan om dom fanns grenverk som inte "kvastat" sig). Det kan hända att det är lite olika i ditt fall.
Kände att det var omöjligt att bedöma häckens utseende om inte det snåriga överst försvann först.
Nu är jag ingen beskärningsexpert utan tog det sedan lugnt och tittade på fasonen och lät varje åtgärd ta sin tid. Men det blev bra till sist.

• Gilla
Jessixa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.