Vill du ha en riktigt bra ljuddämpning i väggen så använd stålreglar, allra helst ljudreglar. Viktigast är dock att se till att väggen blir lufttät. Mjukfoga runt om och vid alla installationer, tänk även på att foga mellan karmar/ vägg. Mikael L det stämmer att plyfa/ osb dämpar ungefär 2db sämre än en gipsskiva.
 
Snailman
jag gör alla innerväggsreglar (minst) 70mm tjocka , alltså 70mm reglar plus skivbeklädnad, men det är jag det...
 
Markskivor som isolering.... Tungt = ljuddämpande.
Jag hade satsat på plåtreglar, markisolering, osb+gips, foga alla skarvar, köp en massivdörr.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?hmqhwj
 
Mikael_L
Snailman skrev:
jag gör alla innerväggsreglar (minst) 70mm tjocka , alltså 70mm reglar plus skivbeklädnad, men det är jag det...
Jag kör med ungefär hälften av innerväggarna 45x70 och hälften med 45x45.

45x70 på två väggar som är bjälklagsstabilserande, på en vägg som trappan är skruvad och badrummets väggar.
Resten är med 45x45-regel.

Så jag har valt 70 av ren konstruktiva skäl.
Att dessa väggar även råkar skilja sovrummen från varandra samt ett sovrum mot tvättstugan ser jag inte som någon nackdel, men jag tror inte ljuddämpningen kommer skilja mer än marginellt.
 
Jag har en vägg mellan blivande datarum och blivande sovrum som är uppbyggd enligt följande:

Från sovrum:

13mm gips
22mm liggande spontat golvspån
22mm stående spontat golvspån
Eller om det var tvärtom med golvspånet?
Original 3tumsregel med 70mm isolering.
Original 22mm spåntat virke.
13mm gips
22mm golvspån
13mm gips

Anledningen till den något udda ordningen på slutet var en murstock och gammal tretex.

Ska jag bygga på mer?
 
När jag delade av barnens rum körde jag 45*70 reglar cc 60cm, Stenullsisolering samt syllisolering av plast (lite tjockare modell) både mot tak/golv/vägg. Satte sedan osb och sedan gipsskivor med förskjutna skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.