Vill i huset ha tyst och rejält så ljud inte sprider sig onödigt mycket.

Hur bygger jag upp ickebärande innerväggar i huset?
osb och gips är självklart men stommen då så att säga? Hur får jag väggen tyst och rejäl?
 
Jag utgår från att du inte söker helt ljudisolerade väggar (vilket är en helt annan konstrukton), detta är en bra ljudreducerande vägg:

Regla med 45 mm regel, trä. Syll, hammarband ock sedan reglar med 45 mm c/c.

Vid dörröppningar slår du på en 70 regel också.

Enkla, d vs gör klart en sida först. OSB skivor, tätt monterat. Stämmer c/c måttet dåligt så kör OSB: n liggande. Behöver inte skarvas på regel överallt då. Annars köp 900 mm skivor och börja med hel skiva stående mot vägg. Nu ser du en massiv yta av OSB, förutom vid dörrar, där regelns sidor syns.

Gipsa 900 mm skivor, börja med en halv skiva vid vägg (så spackelkanten inte kommer mot väggen). Gipsa hela rasket, nu går gipsen även över "dörreglarna".

Från andra sidan:

Gör ev. installationer (eldosor, kortlingar).

Isolera med stenullsskiva (bättre mot ljud än glasull).

På med OSB och gips även denna sida.

Klart!
 
Niclas Jonsson skrev:
Regla med 45 mm regel, trä. Syll, hammarband ock sedan reglar med 45 mm c/c.
Du menar 450? Är det i detta fallet inte bättre att regla cc 600? Eftersom reglarna bär ljudet med sig genom väggen bör det vara så lite av dem som möjligt.

Var noga med att täta mot golv, tak och sidoväggar. Där slinker ljudet igenom annars.
 
Visst, 450 menade jag givetvis.

Väggen blir tyst ändå, ingen anledning att lägga extra energi på att utöka regelavståndet till 600, som alla vet så innebär det större skivor = taskig arbetsmiljö.

Håller med om tätningen, inte fel att mjukfoga med billig latex-fog alla kanter innan gipsningen.
 
Niclas Jonsson skrev:
.....

Regla med 45 mm regel, trä. Syll, hammarband ock sedan reglar med 45 mm c/c.

Vid dörröppningar slår du på en 70 regel också.
......
Bra beskrivning! Men 70-regel vid dörröppningar, hur menar du då? Låter man inte bara två av de stående reglarna utgöra "karmfäste"? Och menar du att väggen i övrigt då också är reglad med 70-reglar (x45) ?

/A
 
Kanske är det större risk att en 45-regel spricker när du drar in karmskruven därav valet av 70 mm?
 
Mikael_L
Det kan nog vara klokt att ta en 70-regel liggande på "platten" vid dörr. Stadigare mot alla belastningar och mer för karmskruven att dra i.
På sidan där strömbrytaren är det fråga om man inte ska dra till med en 45x95, för att apparatdosan ska komma ifrån dörrfodret. Annars sala på lite.
 
Alko skrev:
Bra beskrivning! Men 70-regel vid dörröppningar, hur menar du då? Låter man inte bara två av de stående reglarna utgöra "karmfäste"? Och menar du att väggen i övrigt då också är reglad med 70-reglar (x45) ?

/A
För att vid en 45mm regel missar man nästan regeln med karmskruven...
 
är det inte mer ljudisolerande att köra dubbelgips ist för osb+gips, sen kortla av där man ska hänga upp saker.
 
Mikael_L
MrTim skrev:
är det inte mer ljudisolerande att köra dubbelgips ist för osb+gips, sen kortla av där man ska hänga upp saker.
Jo, aningens. Men då ska du redan när du bygger veta var du tänker hänga saker. :x

Själv kör jag med OSB + gips, och jag har för mig att den kombinationen blir ca 2dB sämre än dubbelgips på bägge sidorna.
 
En annan variant är att sätta syll och hammarband med 45x70 och sen reglar med 45x45 som sitter förskjutna typ:

________________________
........[ ].......... [ ]
[ ].......... [ ]
-----------------------------------

Sett ovanifrån och [ ] är reglarna.

Fördelen är att man inte får någon kontakt mellan skivorna och mindre ljud mellan rummen. Glöm för allt i världen inte att täta med t.ex. tätningslist mellan golv och syll, tak och hammarband och ytterregel med vägg.
 
Mikael_L
Men så fort vi börjar konstra till det med mer än dubbelgips eller OSB+gips och tätar eventuella springor så kommer faktiskt dörren vara den svagaste länken.

En sån där vanlig papp/masonit-dörr har nog betydligt mer flanktransmission än en standardvägg.
Så börjar vi med dubbelgips så ska nog även dörren bytas till en som är ett steg bättre.
Och gör vi en ännu mer avancerad vägg bör nog dörren börja ha ytterdörrkvalitet, med tätslutande lister runt hela dörrkarmen osv.
 
Mikael_L
Jag blev lite nyfiken på hur mycket dörren påverkar, då jag också håller på och gör väldämpade väggar.

Och.
En relativt sopig standarddörr har inte mer ljuddämpning än 30dB. Te.x:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=39923

Och träregelvägg med enkelgips pbs utan isolering i ger 25-30dB, dvs rätt motsvarande prestanda.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/03_kd_system_innervaegg_traregel.pdf

Med isolering i får man 5 dB till.

Dubbelgips pbs + isolering = 35-40dB dämpning, dvs så bör man gå upp till minst en dörr i minst klass R’w 35 dB för att få bra effekt av den fina väggen.


Och här finns det lite att läsa för att få lite känsla för vad de olika dB-värderna kan betyda i prkatiken.
http://www.swedoor.se/index/prof_forum/ljudreduktion_faq#punkt1
 
Mikael_L skrev:
Men så fort vi börjar konstra till det med mer än dubbelgips eller OSB+gips och tätar eventuella springor så kommer faktiskt dörren vara den svagaste länken.

En sån där vanlig papp/masonit-dörr har nog betydligt mer flanktransmission än en standardvägg.
Så börjar vi med dubbelgips så ska nog även dörren bytas till en som är ett steg bättre.
Och gör vi en ännu mer avancerad vägg bör nog dörren börja ha ytterdörrkvalitet, med tätslutande lister runt hela dörrkarmen osv.
Har varit inne på att skaffa dörrar som verkligen sluter tätt men då blir nästa problem ventilationen.

Då blir det en ventil i någon vägg istället för att få frånluft från rummet och det kanske inte är så snyggt heller.
 
Ok, idiotfrågan nu då - 45mm regel x vad?
Av inläggen att döma låter det som ni förutsätter 45x45, men det kan ni väl aldrig mena?

Och om väggens tjocklek är "valfri" i exemplet ovan, undrar jag fortfarande hur 70-regeln vid dörren ska monteras.

Om man har både syll och hammarband samt reglar i 45x95, skulle det då vara svårt att skruva karmen i dessa stående 95-or?

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.