Mikael_L skrev:
Jag tror det där blir bra.

Skulle jag göra något egenkonstruerat så skulle jag spikat eller skruvat ströläkt 25x38 mot takstolen där jag markerat med rött i bilden, en kort och en längre bit på varje sida av takstolen.
Sen skulle jag satt en liten masonitskiva som ser till att isolering inte kan nå vindväven och att det blir en 25mm lodrät spalt där.
Sen en större skiva på samma sätt upp mot taket, råsponten. Längden på denna skiva så pass lång att den når över där du slutar isolera med lite marginal.

På mitten av dessa skivor skulle jag dessutom skruva dit lite läkt innan monteringen, för att vara säker på att inte skivorna buktar och tar emot mot ytterväggen eller taket.

Din lösning blir ju densamma, fast med behandlad kartong.

Anledningen till att göra detta är att säkra att isoleringen inte kommer i kontakt med tak eller yttervägg och blir fuktig av kondens, att säkra luftspalten och därmed ventilation och slutligen att förbättra isoleringens funktion genom att skydda den mot blåst (från ventilationen).
Av det sista skälet kan du även lägga något tunnare papper över all isolering på hela vinden eller avsluta isoleringen med att rulla ut papperstäckt isolering överst.

Men vindledarna av papp borde göra samma nytta som lite masonit, men vara enklare att få dit.

Sätt du ventiler högt i gavelspetsarna istället för mögelstoppers. Mögelstoppers använder man bara ifall det inte går att ventilera på något annat vis. Så gavelspetsventiler blir bättre på alla sätt och vis.

Sen skulle man ju även kunnat överväga att inte ha någon ventilation alls, men diffusionsöppen vindväv på alla ytor som medger diffusion ut mot det fria, dvs gavelspetsar och vid takfoten.
Själv skulle jag vara sugen på att prova det. Men om du gör som du nu gör så går det alltid att sätta igen ventilation om du ångrar dig. Att tvärtom öppna upp för ventilation i efterhand är ju krångligare. :)
Tack!
Det enda jag blev lite fundersam över är att jag inte har någon luftspalt mellan kartongen och panelen men det är ju ganska luftigt så det borde inte vara allt i världen. Kanske skulle ha haft det men jag tror inte jag orkar krypa mer nu :x

Kanske blir ventiler i galvelspetsarna sen också. Har idag bara en massa mögelstoppers.
Det blir lösull på hela vinden så att trampa runt och försöka rulla ut någon papp över detta blir nog inte jättelätt. Ska göra en landgång mitt i men det blir ju bara en smal gång.

Vad brukar det vara för papp som ska användas över lösullen?
 
Mikael_L
Jag vet inte om man brukar vindskydda isoleringen idag. Förr i tiden var nog den där pappklädda isoleringen vanlig på vindarna.
De som är "insyltade" i branschen vet nog, du får vänta till vi får bättre besked. :)

Men som vindskydd ska det ju helt enkelt vara vindtätt och diffusionsöppet, så mycket som möjligt av bägge egenskaperna.
Så rulla ut golvskyddspapp eller vindduk t.ex.

Men är det "vindstilla" på vinden, även när det stormar ute, så behövs ju inget.

Det beror ju även på hur pass "packad" ullen blir. Får man en densitet som västkustskivor så blåser det ju inte ner något djupt ner i isoleringen.
 
Perforerad frigolit monteras oftast längst ner. Det blir små luftspalter som räcker gott.

Vindskydd behövs ej. Se bara till att du inte har öppet så det blåser in från något håll. Någon öppen ventlucka eller liknande.
När de kör med lösull kan de komplettera med vatten och lim. Det binder ullen och det dammar mindre också...

Ej expert men hjälper ett lösullsföretag för tillfället.
 
Ska sätta masonit som vindsavdelare hade jag tänkt.
Ska jag göra som altenativ 1 eller 2? Blir ju bra mycke mer jobb med altenativ 1 men räcker isoleringen ovan yttervägg om jag gör som altenativ 2? hoppas ni förstår bilden takfot.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Det beror ju på taklutningen en del.

Vid låglutande tak ser ju 2 rätt risigt ut, det blir ganska tunt med isolering i taket längst ut närmast ytterväggarna.
 
Blir 19 cm isolering i taket jäms med innerväggen sen ner till 0 strax innanför ytterpanelen... kasnke blir tunt de?
 
beniblasnok skrev:
Blir 19 cm isolering i taket jäms med innerväggen sen ner till 0 strax innanför ytterpanelen... kasnke blir tunt de?
Det kommer fungera bra. Vid arbeten med äldre konstruktioner får man avväga arbetstid/kostnader mot besparing/nytta.
 
De är nybygge, ett garage så är ju lätt att komma åt. Inget innertak uppe än så! Kan man använda oljebehandlad masonit? Spelar de någon roll vilken sida jag har inåt och utåt? Plastar man taket eller väggarna först? Har det någon betydelse om man plastar nu och kör på värmen nästa höst? Mycket frågor! Tacksamm för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.