EndZone skrev:
jag tänker måla väggen vit innan tapetsering
Du kommer att ha mycket lättare att bedöma spacklingen när du målat. Färgen täcker irrelevanta färgskiftningar men framhäver verkliga spackelmissar.
 
EndZone skrev:
jag tänker måla väggen vit innan tapetsering av flera anledningar. Inte bara för att spacklet ska bli mindre sugande, utan för att även tillse att eventuella glipor i tapetskarvarna inte märks. Det är en i huvudsak vid tapet som sedan ska upp på väggen.

Men, som roland53 mycket riktigt påpekar, om jag vet var missarna är, då kommer jag att reta mig på dem ändå. Så knäpp är jag. Å andra sidan ser jag missar som målaren gjorde när vi anlitade proffs för tapetsering i vintras. Då gör jag nog hellre missarna själv och sparar pengar på kuppen… :rolleyes:
Jamen, då är vi minst två som är lite knäppa :D Men du, att måla över atpetskarvar kommer inte att dölja dessa. Färg fyller inget, det är spackling som gäller; Först slipa ner/dra bort lösa kanter sedan spackla. :)
 
roland53 skrev:
att måla över atpetskarvar kommer inte att dölja dessa.
Jag tror han menar att om det uppstår glipor vid tapetseringen märks dessa mindre om bakgrunden är vit.
 
Alfredo skrev:
Jag tror han menar att om det uppstår glipor vid tapetseringen märks dessa mindre om bakgrunden är vit.
Ja, så tänkte han kanske, men det beror väl på vilken färg tapeten har, en mörk tapet med en vit glipa är väl inte särskilt snyggt :confused:
 
roland53 skrev:
Ja, så tänkte han kanske, men det beror väl på vilken färg tapeten har, en mörk tapet med en vit glipa är väl inte särskilt snyggt :confused:
Fast i det här fallet är det nog lugnt. ;)

EndZone skrev:
Det är en i huvudsak vid tapet som sedan ska upp på väggen.
 
Ja just det ja. En vit tapet ska det stå. Inget annat. Är det bara jag, eller har byggahus.se plötsligt börjat föreslå rättstavningar när man skriver? På senare tid har jag fått redigera mina inlägg i parti och minut p.g.a det föreslås ord jag inte alls tänkt skriva. Som t ex "vid tapet" när jag menade "vit tapet". Blir ju lite skillnad… :)
 
Kan nästan lova att det är i webläsaren du har det påslaget.
Som i Firefox tex: Tools / Options / Advanced / General och väl där en bock i rutan "Check my spelling as I type"
 
Blindnit skrev:
Kan nästan lova att det är i webläsaren du har det påslaget.
Som i Firefox tex: Tools / Options / Advanced / General och väl där en bock i rutan "Check my spelling as I type"
Dyker det bara upp så där helt plötsligt? Du har förstås rätt, så var det ju. Men fenomenet började först igår. Skumt...
 
EndZone skrev:
Ja just det ja. En vit tapet ska det stå. Inget annat.
Ha, Ha. När jag citerade ditt inlägg läste jag "vit". Missade helt att det faktiskt stod "vid".
 
Hörni, vad tror ni om det här med grundmålning. Jag kommer att grundmåla min bredspacklade vägg av två anledningar. För det första för att mätta väggen en aning innan tapetsering, men även för att ge väggen en vit grundkulör vilket lättare döljer eventuella glipor i tapetskarvarna som sagt. Frågan är bara, kan man köpa en riktig skitfärg till det ändamålet, eller ställer det till med problem på annat vis då jag ska limma och tapetsera? Jag tänker mig en 3-litersburk väggfärg för 59:-. Det hörs ju att det är rena skiten, men å andra sidan känns det ju sådär roligt att köpa en kvalitetsfärg som sedan göms bakom tapeten. Vad tror ni, funkar skräpfärg eller kan jag få problem av det?
 
Du köper naturligtvis en grundfärg.
 
Alfredo skrev:
Ha, Ha. När jag citerade ditt inlägg läste jag "vit". Missade helt att det faktiskt stod "vid".
Här i skaune heter vit vid :cool:
 
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
roland53 skrev:
Nä, kanske ingen annan ser, men det faktum att du vet var missarna är, gör att du retar dig på det hela tiden, eller hur? :rolleyes:
Nej, inte nu längre sedan jag upptäckt hur mycket jag överarbetat tidigare så jag tillämpar "bra kvalite", inte alltid bästa möjliga :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.