E eplgh skrev:
Granar man köper har oftast legat upphuggna i en till två månader. Om det är hyfsade varmgrader under den tiden torkar granen ut, så förutsättningarna för att få den att suga och leva är rätt kassa.

Vi hugger egen gran som sen får stå första natten i en hink i garaget. Brukar suga i sig en fyra fem liter då. Sen använder vi en "vanlig" julgransfot, men där vi borrat ett hål i botten. Den foten står sedan en en ganska bred grön plasthink som jag hittade på Jula (fick kapa ner höjden lite).

Problemet utan hink är att julgransfoten bara rymmer ett par liter vatten (utan gran). Med granen nerstoppad ryms max en halvliter. Det gör att den hinner suga torrt på en fyra-fem timmar, och då torkar och dör.

Med hinken ryms det ca åtta liter vatten, så det finns ingen risk för torrsugning, även om vi skulle vara borta nån dag eller två.
Är det inte lättare att skaffa en annan fot? Den fot jag brukar montera rymmer 8-10 liter och de länkade från bauhaus rymmer liknande fast de kommer inte hålla lika länge som vår fot (dvs 80-90 år).

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du har i alla fall alldeles för liten julgransfot, granen kommer att dö direkt tyvärr. De dricker flera deciliter om dagen i början är min erfarenhet.
För liten julgransfot, viktigaste är väl att ha i vatten hela tiden?

Ja, jag menar julgransfot med tillräckligt stor vattenbehållare.

Z z_bumbi skrev:
Är det inte lättare att skaffa en annan fot? Den fot jag brukar montera rymmer 8-10 liter och de länkade från bauhaus rymmer liknande fast de kommer inte hålla lika länge som vår fot (dvs 80-90 år).
Kanske det, men hinken kostade 20 kr, och löste problemet. Dessutom är den ganska snygg (nästan osynlig) under de nedersta grenvarven (inte så snygg utan en yvig gran dock)... 😁

Grön plastjulgransfot på ett kaklat golv, delvis smutsig och sliten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
lindersson lindersson skrev:
Hur fin julgransfoten än är finns det typ bara en som är bra på riktigt.
Kolla in den här: [länk] (finns i olika storlekar)

De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.

God jul!
Slår också ett slag för denna som vi kör med sen några år tillbaks

stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.
Q qvirre skrev:
Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.

Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.

[bild]
Q qvirre skrev:
Det stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.

Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.

Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.

[bild]
Det stämmer nog, bara ytan nertill är öppen och inte täppt av kåda. Har alltid sågat bort en centimeter nertill före jag satt den julgransfoten. Hjälpte inte alla år. Sedan jag började klyva upp stammen har julgranarna inte barrat, utan börjat växa mera eller mindre under de 3 veckor som de varit inne. Lite olika på åren. Med uppkluven gran ökar ytan i barken som kan suga upp vatten. Det är sprickan i barken som ökar vattenupptagningsförmågan, inte sprickan i veden.
Bara att prova för att bli övertygad.
Vattennivån i julgransfoten skall vara på max. hela tiden. Kommer barksprickorna i luften täpps porerna till och vattenupptagningsförmågan är förstörd.
Granstammen skall förstås vara upptinad när den tas in i värmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.