janwide
Din fråga är om det går att reparera ytskikt och ev. tätskikt utan att göra om hela badrummet. Svaret är; ja det kan gå men det beror på.
Följdfrågan blir hur mycket försäkringsbolaget är villiga att betala. De har godkänt din offert med reparation utan att göra om hela badrummet vilket ju är bra. Ett badrum från 1990 får anses ha överlevt sin tekniska livslängd så försäkringsbolaget lär inte betala hela kostnaden för att göra om badrummet från grunden. Men du kanske är beredd att ta en större del av kostnaden själv för att få ett nytt badrum?

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Bara de är certifierade enligt GVK så de efter jobbet är gjort, kan lämna våtrumsintyg. Läs mer på GVK:s hemsida.

="Herrhjelm, post: 4164840, member: 368330"]Har just rivit ut hela badrummet i ett försäkringsärende (rostskada på gammalt avloppsrör med fuktskada i golv och i vägg på våningen under som följd). Vi valde att använda försäkringsbolagets avtalade hantverkare men tog in offerter från flera olika. De var verkligen inte det dyraste alternativet men känns ändå som att de har riktigt bra koll på hur man river ordentligt och vilka tecken på ytterligare skador de ska hålla utkik efter. De meddelar försäkringsbolaget löpande, vilket underlättar för alla - upptäcks ytterligare följdskador blir summan som försäkringsbolaget går in med större. Det hela känns rätt smidigt.[/QUOTE]

Oavsett så ska du anlita en firma som är certifierad enligt GVK.
De har högre kunskaper om golv och badrum än en icke certifierierad. Kolla deras hemsida

Schwen92 Schwen92 skrev:
Tja det kan du väl göra hemma hos dig men i TS fall där försäkringsbolaget står för en del av kakan skulle jag kräva mer. Stammen kan säkert vara i bra skick, jag skulle ändå byta brunn och anslutning fram till stammen när det ändå görs eftersom den har 31 år på nacken. Elslingan kan ju funka bra länge till men tillverkarna idag ger ofta 10 års garanti, hur kul är det med ett nytt badrum och en slinga som slutar fungera efter bara några år, det blir ju ett klart steg nedåt för helhetskänslan.
Dubbla tätskikt är inte tillåtet som någon skrev enligt GVK, det är inte godkänt av BKR heller.
Hemma får man göra precis som man vill men när man får en del av försäkringsbolaget eller hela och ska göra ett nytt badrum är det i min mening befängt att inte göra ordentligt från början.
Vart har du sett att inte dubbla tätskikt är godkänt? Vilken sida i GVK's regler?
Garanti och verklighet är ju 2 helt skilda saker. En lågeffekt ingjuten värmekabel är ju i det närmaste oförstörbar. Dom går sönder om något händer med gjutskiktet. Vidare kan ntc-motståndet och reglerkortet paja men det går ju lätt att byta ut.
Om badrummet är äldre än 18 år får du bet. 80% ur egen ficka vid normal hemförsäkring.
Ang. golvbrunnen så bestämmer försäkringsbolaget. If, t.ex. betalar upp till 10.000 i bidrag om den skall bytas.Går även bra att byta golvbrunn utan hel omgjutning. Går bra att handspackla nya kanten och att därefter lägga på machetten. Det nya tätskiktet läggs över det gamla med 50 mm överlapp och överlappslim mot det gamla tätskiktet. Därefter skall klämmringen i brunnen sättas enligt reglerna.
Men om man lever på att bygga nya badrum så då vill man ju tjena så mycket som möjligt. Även att leverera och sälja allt material.
Det är helt ok att själv göra det mesta till sig själv, och försäkringen gäller. Dock så bör alla moment fotas och dokumenteras för framtida bevis. Alla brangeregler måste naturligtvis följas

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Doris65 Doris65 skrev:
Vart har du sett att inte dubbla tätskikt är godkänt? Vilken sida i GVK's regler?
Garanti och verklighet är ju 2 helt skilda saker. En lågeffekt ingjuten värmekabel är ju i det närmaste oförstörbar. Dom går sönder om något händer med gjutskiktet. Vidare kan ntc-motståndet och reglerkortet paja men det går ju lätt att byta ut.
Om badrummet är äldre än 18 år får du bet. 80% ur egen ficka vid normal hemförsäkring.
Ang. golvbrunnen så bestämmer försäkringsbolaget. If, t.ex. betalar upp till 10.000 i bidrag om den skall bytas.Går även bra att byta golvbrunn utan hel omgjutning. Går bra att handspackla nya kanten och att därefter lägga på machetten. Det nya tätskiktet läggs över det gamla med 50 mm överlapp och överlappslim mot det gamla tätskiktet. Därefter skall klämmringen i brunnen sättas enligt reglerna.
Men om man lever på att bygga nya badrum så då vill man ju tjena så mycket som möjligt. Även att leverera och sälja allt material.
Det är helt ok att själv göra det mesta till sig själv, och försäkringen gäller. Dock så bör alla moment fotas och dokumenteras för framtida bevis. Alla brangeregler måste naturligtvis följas
Ang. dubbla tätskikt så har ju bl.a. "Kullafärg" (producent) info om att skära upp ev luftbubblor under tätskiktet, limma om och sätta över en 50 mm överlappande bit med överlappslim. Detsamma vid tätskiktet på golvet. Det sätts med överlapp på 50 mm och överlappslim över den utvikta väggfilmen.

Väldigt intressant tråd. TS behöver komplettera sina uppgifter i en sammanfattning så man kan få en helhetsbild.
Gillar verkligen alla spekulationsinlägg. Orkar man så finns alla branschorganisationers regelverk tillgängliga på nätet. Förstår man dom inte så rekommenderar jag att fråga hantverkaren man tänkt anlita i första hand.

Sant som någon var inne på. Försäkringsbolaget skiter fullständigt i hur du renoverar ditt badrum. Ända tills nästa skada uppstår...
Däremot finns många seriösa handläggare på försäkringsbolagen som kan ge goda råd.

Vi har jobbat med försäkringsskador i ca 20 år. Så jag vågar påstå att vi sett det mesta. Men givetvis inte allt.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
Blir lättare att svara om du lägger ut lite bilder och förklarar lite mer utförligt vad som hänt och hur det ska återställas.

Ett försäkringsbolag betalar ersättning för återställandet till lika befintligt. Det är deras grundtanke. Har man plastmatta så ersätter dom en ny plastmatta. Eftersom det inte går att montera en gammal plastmatta så gör dom åldersavdrag.

När det gäller golvbrunnen så beror det på hur gammal den är och hur den är placerad. Det är det som avgör om den behöver bytas eller inte. Kanten på golvbrunnen får inte vara närmare väggen en 20 cm.

Entreprenören som gjort kalkylen till försäkringsbolaget ska kunna avgöra vad det krävs för åtgärder för att återställa badrummet till befintligt skick. Samtidigt ska hen följa gällande branschregler.
Oftast krävs det div. Åtgärder för att kunna återställa enligt gällande branschregler. Det är inte alltid försäkringsbolagen lämnar ersättning för alla moment. Dom brukar kalla vissa moment för förbättringsåtgärder som inte ersätts.

När det gäller din elslinga så ska den inte skadas om den är korrekt monterad och man utför rivningen korrekt. Den ligger antagligen ingjuten i flytspackel. Om du däremot ser att bilningsmejseln har gjort små hål i flytspacklet på något ställe finns det anledning att kontrollera elslingan.
Men då har man inte utfört rivningen korrekt.

Om det varit blött i golvkonstuktionen men man har lämnat kvar flytspacklet som det verkar i ditt fall finns det anledning att vara orolig. Ibland släpper nämligen övergjutning från undergjutningen när det torkat. Nu spekulerar jag bara eftersom jag inte vet något om just din konstruktion eller vad som hänt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Doris65 Doris65 skrev:
Ang. dubbla tätskikt så har ju bl.a. "Kullafärg" (producent) info om att skära upp ev luftbubblor under tätskiktet, limma om och sätta över en 50 mm överlappande bit med överlappslim. Detsamma vid tätskiktet på golvet. Det sätts med överlapp på 50 mm och överlappslim över den utvikta väggfilmen.
Helt sant det vet jag fler som rekommenderar ex Mira. dock görs detta vid ny installation av tätskikt.

Doris65 Doris65 skrev:
Enligt GVK 2021 8.1 Tätskikt " Dubbla tätskikt får inte förekomma".
Enligt GVK 2021 6.4 Färdigt underlag vägg "befintligt tät-och ytskikt ska tas bort innan ett nytt tät-och ytskikt appliceras.

Det kan säkert stämma om värmekabeln, det är jag inte insatt nog för att yttra mig om gällande funktion utan hävdade mer gällande garanti.

Ja nu är ju badrummet 31 år så avdraget torde vara en del.

Igen dubbla tätskikt får inte förekomma allt ska tas bort.

Det är klart att en entreprenör vill tjäna så mycket som möjligt vilket gör hela situationen lite märklig när byggaren vill ta genvägar som var den ursprungliga frågeställningen.

• Screenshot av byggnormer med text om krav på tätskikt och lutning för väggkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av GVK-regler om utförande av tätskikt, med text och illustration av plastmatta vid vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Låter som den hantverkaren bara vill ligga lägst i pris. Jag skulle fråga fler och inte lita på någon som vill göra ett sånt billigt snabb/slarvjobb med noll garanti.

I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
K kokkelimokk skrev:
Är det byggt 1990?

Så här står det på GVKs sida:
Om golvbrunnen är nyare än 1990, kan golvbrunnen behållas vid renovering av våtrum....
Så om den är från 1990 så är den precis på gränsen.
Hej,
Om golvbrunnen är från 1991 eller senare, är den nyare än 1990. Det är den inte! :thinking: Min tolkning är därmed att den ska bytas. Även om det är på gränsen så ska den bedömas vara i bra skick samt enligt idag gällande regler för att komma i fråga. Byte med andra ord.... (y)

Är man osäker på sin golvbrunn så ringer man tillverkaren och frågar. Man skriver upp infon som man oftast hittar i vattenlåset.

Sen kan det ju vara så att det inte är något fel på brunnen men att den sitter fel.

Jag renoverade mitt badrum i Januari i år. Plattsättaren som offererade jobbet sa att brunnen behöver inte bytas men jag kände mig inte helt trygg, tog dit en VVS firma som sa att det är inte fel på brunnen i sig men att det enligt nuvarande regler skall vara minst 200mm från kanten på brunnen till väggen.

Min brunn satt för nära på ena hållet, således behövdes den flyttas och att då samtidigt byta den är inga pengar i sammanhanget.

https://www.sakervatten.se/branschr...nn i våtrum ska vara,vattenlås kan lyft as ur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.