5 496 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Hur renoverar jag detta?
Micke, är det Osmo hårdvaxolja du använder?
Beror på vad du ska waxa
Ibland använder jag Osmo
men inte så ofta (brukar bara bli när jag ev ska pigmentera vissa färger )
då kanske jag har den i botten innan jag applicerar en transparant ovan pigmentet
Annars tillverkar jag en egen, som är lättare att applicera
Det finns en hel uppsjö av olika waxer på marknaden
alla har lite olika värden, men i stort sett alla ska appliceras lika mycket 2 ggr
Ibland använder jag Osmo
men inte så ofta (brukar bara bli när jag ev ska pigmentera vissa färger )
då kanske jag har den i botten innan jag applicerar en transparant ovan pigmentet
Annars tillverkar jag en egen, som är lättare att applicera
Det finns en hel uppsjö av olika waxer på marknaden
alla har lite olika värden, men i stort sett alla ska appliceras lika mycket 2 ggr
Ok. Har ju läst att Osmo fått lovord överallt. Hittade en länk till en tysk firma där man köper den för under halva priset.
Går det att göra egna oljor/wax?
Går det att göra egna oljor/wax?
Är det mycket du skall göra ?
finns väl ingen anledn att skicka efter från Tyskland om du kanske bara ska ha till ett v-rum
Ja vi gör en wax som har bättre värde än Osmo samt lite billigare
den säljer vi till bla andra golvläggare och större projekt
Dessvärre så kostar det för mycket att få ut den i handeln för oss
därför säljs den till golvläggare / slipare mm eftersom vi känner väldigt många i Sverige
Kan tyvärr inte namnge den här på sidan
eftersom jag tidigare hänvisat till mina inköpskanaler på parkettplank mm
samt hur man kan göra för att få bättre priser av vissa leverantörer
och fick lite på pälsen för detta med hot om avstängning
Eftersom dom som kollar av sidan trodde att jag hänvisade till mig själv eller hade del i ev affärer
Kolla runt lite vilka waxer du hittar
så kan jag gärna instruera dig häröver
Micke
finns väl ingen anledn att skicka efter från Tyskland om du kanske bara ska ha till ett v-rum
Ja vi gör en wax som har bättre värde än Osmo samt lite billigare
den säljer vi till bla andra golvläggare och större projekt
Dessvärre så kostar det för mycket att få ut den i handeln för oss
därför säljs den till golvläggare / slipare mm eftersom vi känner väldigt många i Sverige
Kan tyvärr inte namnge den här på sidan
eftersom jag tidigare hänvisat till mina inköpskanaler på parkettplank mm
samt hur man kan göra för att få bättre priser av vissa leverantörer
och fick lite på pälsen för detta med hot om avstängning
Eftersom dom som kollar av sidan trodde att jag hänvisade till mig själv eller hade del i ev affärer
Kolla runt lite vilka waxer du hittar
så kan jag gärna instruera dig häröver
Micke
Det rör sig om 140-180 m2 så det blir lite pengar i slutändan. Är dock inte riktig framme vid golvläggningen förrän om kanske ett år Har dock börjat fundera om jag ska ha oljat eller lackat. Det lutar åt att köpa obehandlad parkett(plank) och olja. Har hund och såvitt jag vet är oljat bättre när det gäller repor och dylikt. Dessutom är det mycket snyggare. Funderar även på att testa lägga fiskbensparkett i det stora sovrummet.
Ja det ser ut att bli några m2
med " mitt " vax så gör du åt ca 12-13 lit
Nej oljat golv ska du underhålla själv
hårdwaxet är starkare än lack samt underhållsfritt ( jag har själv 2 Ridgeback hemma )
samt så har jag olika typer av golvbehandling
fiskben med gammal 2 k lack (syns alla kurvtagningar)
fallande ek massiv i kök ( måste underhållas emellanåt
tilja lamell ( hårdwaxad syns ingenting
Kul att du ska lägga ev fiskben själv
När jag säljer stav till detta till en del kunder så får dom automatiskt support per tel
Här har du länk till 1 som har lag stav själv för första gången
han har aldrig gjort det innan, men lyckades väldigt bra
Speciellt filmen han gjorde blev tycker jag mycket bra
det var bara vissa arbetsmoment som han kanske gjorde lite fel, men helheten blev mycket bra
Kolla hans film o hör av dig sen om du har frågor på vissa arb moment
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
med " mitt " vax så gör du åt ca 12-13 lit
Nej oljat golv ska du underhålla själv
hårdwaxet är starkare än lack samt underhållsfritt ( jag har själv 2 Ridgeback hemma )
samt så har jag olika typer av golvbehandling
fiskben med gammal 2 k lack (syns alla kurvtagningar)
fallande ek massiv i kök ( måste underhållas emellanåt
tilja lamell ( hårdwaxad syns ingenting
Kul att du ska lägga ev fiskben själv
När jag säljer stav till detta till en del kunder så får dom automatiskt support per tel
Här har du länk till 1 som har lag stav själv för första gången
han har aldrig gjort det innan, men lyckades väldigt bra
Speciellt filmen han gjorde blev tycker jag mycket bra
det var bara vissa arbetsmoment som han kanske gjorde lite fel, men helheten blev mycket bra
Kolla hans film o hör av dig sen om du har frågor på vissa arb moment
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
Hej igen vänner!
Det tog tydligen ett år, men nu har det blivit av. hyrde en glovslip och gick loss varefter jag lackade en första gång, men jag gick nog för ivrigt fram för jag känner nu att det inte är så jämnt och lent. Tänkte att det kanske är fiberresning så jag började slipa med sandpapper och det blev bättre, men kändes fortfarande grovt och ojämnt. Så jag körde igång med handslip i flera timmar över golvet med sandpapper 180-240P då jag sedan flera dagar lämnat tillbaka den stora maskinen =/. Så nu till sist känns golvet lent och fint som jag vill ha det. Men det har också blivit tydliga skiftningar som ni ser.
Nu är min fråga. Om jag lackar det nu, kommer det bli samma färg och se enhetligt ut eller måste jag hyra maskinen igen och gå över med finare sandpapper tills jag fått bort lacken?
För att klargöra, när det var färdigslipat med den stora maskinen såg det bra ut. allt var ljust och höll samma nyans. Det vara bara inte så lent som nu.
Här är en bild på eländet...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16029672/20131004_140516.jpg
Det tog tydligen ett år, men nu har det blivit av. hyrde en glovslip och gick loss varefter jag lackade en första gång, men jag gick nog för ivrigt fram för jag känner nu att det inte är så jämnt och lent. Tänkte att det kanske är fiberresning så jag började slipa med sandpapper och det blev bättre, men kändes fortfarande grovt och ojämnt. Så jag körde igång med handslip i flera timmar över golvet med sandpapper 180-240P då jag sedan flera dagar lämnat tillbaka den stora maskinen =/. Så nu till sist känns golvet lent och fint som jag vill ha det. Men det har också blivit tydliga skiftningar som ni ser.
Nu är min fråga. Om jag lackar det nu, kommer det bli samma färg och se enhetligt ut eller måste jag hyra maskinen igen och gå över med finare sandpapper tills jag fått bort lacken?
För att klargöra, när det var färdigslipat med den stora maskinen såg det bra ut. allt var ljust och höll samma nyans. Det vara bara inte så lent som nu.
Här är en bild på eländet...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16029672/20131004_140516.jpg
Redigerat:
finns ingen bild på eländet
Återgår till denna tråden då den andra nu har en missvisande titel. Jag bryr mig inte längre om skiftningen då jag måste slipa om....
SÅ vi börjar om.
Ok, läser på en del och kollar andras resultat.
Men jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Bets, lasyr eller vitolja?
Måste jag luta?
Kan lika gärna posta bilden på hur mitt golv såg ut direkt efter jag lade på andra lagret lack.
Jag vill alltså ha en ljus ton i golvet. Lättskött och ska tåla spill. Hur bör jag göra?
Här har de använt lasyr med polyuretanlack t.ex. Blir ju skitsnyggt. Så vill jag ha det!
http://www.parkettslipning.se/default.asp?HeadPage=356&SubPage=118
SÅ vi börjar om.
Ok, läser på en del och kollar andras resultat.
Men jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Bets, lasyr eller vitolja?
Måste jag luta?
Kan lika gärna posta bilden på hur mitt golv såg ut direkt efter jag lade på andra lagret lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill alltså ha en ljus ton i golvet. Lättskött och ska tåla spill. Hur bör jag göra?
Här har de använt lasyr med polyuretanlack t.ex. Blir ju skitsnyggt. Så vill jag ha det!
http://www.parkettslipning.se/default.asp?HeadPage=356&SubPage=118
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder