Yrrol skrev:
Jag vet inte, inte tänkt så långt, tankarna om det:

Slamfärg:
+ priset.
- färgar lätt av sig
- kort tid tills man måste stryka på nytt igen.

Villan någon meter ifrån är målad med Alcro så kanske kör det på stugan också för få dom att matcha varandra.
Typ 15 år klarar sig slamfärgen och det är ju inte så kort med tanke på hur lite jobb det är att måla och måla om med slamfärg jmf med annan färg
 
Mikael_L
Använder du slamfärg är det inte så noga med luftspalten. Det kan fungera helt OK helt utan, då färgen inte spärrar mot att brädorna får torka ut. (Men man ska givetvis ha tillräckligt med skyddande takfot då, inte smart val för takfotslösa hus).

Med något modernt vattenbaserat plastfärgsystem så anser jag att luftspalten blir riktigt viktig, ty det är främst från baksidan som panelen får torka.
 
Y
Ifall jag väljer modern färg och det blir viktigt med luftspaleten, hur stor behöver den vara då?
 
Mikael_L
25mm .



Ärligt talat kan jag inte säga något mått egentligen. Men jag vet att luftspalten brukar bli samma som spikläkten -på de flesta byggen- , spikläkten som brukar vara något på 25x50, 28x70, typ.
Så ca 25mm luftspalt verkar fungera, hur illa det blir med mindre, eller hur mycket bättre det blir med mer luftspalt kan jag inte säga.


edit:
Det beror även på klimatet på platsen, hur utsatt väggen är och kanske även på väggkonstruktionen.
 
Y
Just Alcro bestå kräver ju en grundfärg först, så det ska bli extra dyrt, men den menade dom gav en mer andades panel. Dumt att chansa såsett men ah, jag får klura lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.