T tobbbias skrev:
Alltså, den utbredda lasten kommer väl ffa från snölasten som blir när en halvmeter blötsnö ligger där i mars månad... ? Jag tror balkongen kommer överleva. Lägg inte trallen för tätt bara så att smältvattnet kan rinna igenom. Tänk på att blöt trall expanderar. Så även om du har stora springer på sommaren så kan det bli helt tätt på blöta vinterdagar.
Nej det gör den inte.
Läser du lite så ser du att den utbredda lasten som balkonger dimensioneras efter är 3,5 kN/m².
Medan snölasten är olika för olika delar av landet.

När jag förde en dialog med en konstruktör under utbildningen erhålls inte lastkombinationen med person och snölast. Då mängden snö gör att man inte kommer ut på balkongen.

• Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i göteborg

fgo fgo skrev:
Nej det gör den inte.
Läser du lite så ser du att den utbredda lasten som balkonger dimensioneras efter är 3,5 kN/m².

När jag förde en dialog med en konstruktör under utbildningen erhålls inte lastkombinationen med person och snölast. Då mängden snö gör att man inte kommer ut på balkongen.
Stämmer säkert, ts verkar bo typ i snözon 1,5 eller 2.
Helt riktigt man behöver inte räkna båda inte ens som lastkombination

Det kan komma snö här på västkusten men inte som övriga landet. 2dm kanske nåra dagar

• Gilla
snoooze
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Okej då har jag problem. Jag får börja sätta dubbla 170x45mm då mina frilängder är 3,29m
2 st 170x45 mm motsvarar rättså precis 1st 220x45 mm om man tittar på nedböjningen. Nedböjningen beror på höjden i kubik och linjärt på bredden. Ur hållfasthetssynpunkt blir 2st 170x45 starkare än en 220x45 mm. Det beror på att böjspänningen beror på höjden i kvadrat.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Nej det gör den inte.

Okok. Du vet nog mest :)
När jag räknade på vilplan till trappor, det är ju nästan likvärdigt som en balkong, så använde jag 3kN/m2 i Svedala, men 5kN/m2 i Tyskland. Tjocka tyskar:p men det lite skojiga i det hela var att punktlasten i Swe var på 3kN medan den var på 2 kN i Tyskland. Dock hade dem mindre fötter i Tyskland för där skulle punktlasten appliceras på 5x5 cm men I Swe så fick man använda 10x10 cm :crysmile:
Så, jag tror fortfarande att TS kan använda sin balkong :)
Dimensioneringsreglerna är bra hjälpmedel om man vill ha ryggen fri. Men sunt förnuft räcker ofta gott med. Om jag minns rätt var balkongen 8x3,3 m. Den arean ggr 350kg/m2 blir 9,2 ton. Eller 90 bastanta gubbar...
Jag gissar att de aldrig kommer vara fler än 25 bastanta på den där balkongen... :cool:(y)

T tobbbias skrev:
Okok. Du vet nog mest :)
När jag räknade på vilplan till trappor, det är ju nästan likvärdigt som en balkong, så använde jag 3kN/m2 i Svedala, men 5kN/m2 i Tyskland. Tjocka tyskar:p men det lite skojiga i det hela var att punktlasten i Swe var på 3kN medan den var på 2 kN i Tyskland. Dock hade dem mindre fötter i Tyskland för där skulle punktlasten appliceras på 5x5 cm men I Swe så fick man använda 10x10 cm :crysmile:
Så, jag tror fortfarande att TS kan använda sin balkong :)
Dimensioneringsreglerna är bra hjälpmedel om man vill ha ryggen fri. Men sunt förnuft räcker ofta gott med. Om jag minns rätt var balkongen 8x3,3 m. Den arean ggr 350kg/m2 blir 9,2 ton. Eller 90 bastanta gubbar...
Jag gissar att de aldrig kommer vara fler än 25 bastanta på den där balkongen... :cool:(y)
Dock, det jag ogillar när man bygger lite klent är att man kan få tråkiga egenfrekvenser som kan leda till gungig konstruktion. Sånt kan jag störa mig mkt på. Men TS lär ju märka själv när kan hoppar runt på balkongen om det blev en studsmatta eller ej :)

R Rolle85 skrev:
Jag bor i göteborg
De va la gött...!;)

Hursom, antingen låter man en byggingenjör räkna utifrån norm, eller så gör man på gammalt bonnavis (grundat i god tillgång på virke från egen skog) dvs överdimensionerar. Rejält.;)

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag hoppat lite. Känner ingen svikt?
Köpte en provplanka på trall 145x34mm. Med denna har jag 1cm frigång till balkongdörr. Bör jag gå på 28mm trall istället eller krymper min 34mm till typ 30mm om ett år?
Lekmannaundersökning av trall med 1cm utrymme under balkongdörr, provplanka placerad på reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En provplanka av trall bredvid en balkongdörr som visar 1cm frigång.
Skapa konto
Trallplanka vid balkongdörr som visar 1 cm frigång mellan planka och dörrtröskel.
Skapa konto

Va säger ni.

Krymper den på höjden med tiden?

Den krymper mest radiellt från kärnan räknat. Det ger en del på bredden, men på höjden blir det kanske bara 1 mm.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag ska lägga en plåt under, så jag bör isåfall landa på en glipa om 1cm. Är det ok över tid?

Är bara dörrarna ordentligt upphängda så bör det inte vara något problem.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur vet jag om de är upphängda rätt? De hängde på fästena från fabrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.