sen fungerar väl en markduk me som klarar en hel del cm??
kan ha fel här...
grovbetong säckar e svindyrt, ett lass makadam på släp kostar 200 spänn, det motsvarar 4 säckar btg...
mvh
snickar estwing

Ja, det är möjligt att man sparar en del, jag vet inte.

Markduk? Tänker du på markisolering? Jag tror inte markduk hjälper i det här fallet, eller tänker jag fel?

fiberduk alltså..... kan ha fel nu...

Jag förstår inte hur fiberduk skulle kunna hjälpa i det här fallet. Var skulle man lägga den då menar du?

jag vet bara att om man lägger en fiberduk typ om man skall lägga plattor, så behöver man ej gräva ur så mycket för duken klarar 40-60 cm.
man har juh duk för att skilja lera å makadam typ 0-40 å liknande....
i detta fall kan man då köra duk...
hur gör dom på vägarna annars??
gräver juh ej ur 160?

som sagt kan ha uppfattat fel.
mvh
snickar estwing

Såvitt jag vet har fiberduken ingenting alls med tjälrörelser att göra. När man lägger plattor så kör man den för att undvika rotogräs och allmänt för att undvika att olika material blandas.

Det är troligen markisolering, dvs cellplast, som avses. Cellplasten läggs platt ner, strax under marknivå, och täcker ca 1 meter ut från plinten. Detta gör att tjälen inte blir lika kraftig precis runt plinten och minskar alltså tjälskjutningen.

japp korrekt men duken klarar 40-60 cm har jag hört på jobbet av markgubbarna.. hmmm får höra på måndag igen...
HELG NU!!!

mvh
snickar estwing

Fabian-Bom skrev:
Ett krångligt sätt att skriva h*pi*r^2 som är formeln för volymen av en cylinder.
Räkna med måtten i dm så får du liter bruk som går åt. Det här svaret är kanske en upprepning men med en förenklad formel. Värdet pi kan man ersätta med 3,14 så slipper man "avancerade" miniräknare.
Anledningen till att man använder diametern på ett bygge är att tumstocken och siffrorna på röret ger oss diametern, du måste ändå dela med två för att stoppa in radien i din formel. :):);)

Anledningen till att man använder diametern på ett bygge är att tumstocken och siffrorna på röret ger oss diametern, du måste ändå dela med två för att stoppa in radien i din formel.
Då får ni banne mig börja dela med 2 på bygget och lära er enklare formler istället ;)

Fabian-Bom skrev:
Då får ni banne mig börja dela med 2 på bygget och lära er enklare formler istället ;)
Slutade i byggsvängen -93 eller nåt så egentligen vete fåglarna hur dom gör nu.

Fabian-Bom skrev:
H*pi*r*r = / r=d/2 / = H*pi*d/2*d/2 = H*pi*d*d/4

Som de andra skriver, ofta mäter man diameter så varför hålla på och räkna ut radien innan om man använda den direkt. Jag använder alltid den senare då jag slipper detta extra moment. Krånglig kan du inte kalla den!

Krånglig kan du inte kalla den!
Struntsamma, räkna hur ni vill. Jag tycker det är enklare att hålla sig till standardiserade formler. Använder man bara ett fåtal så kan det nog kvitta. Det är matematikern i mig som mår dåligt när man inte använder standardformler eller inte förenklar sina utryck.
Känner man sig trygg med sitt sätt att räkna så gör det, ville bara upplysa om hur man enligt mitt tycke fick en enklare formel att räkna på. Nu punktar vi den diskussionen.

Med risk för att dra ut på plågan . . . :D

Då jag var den som i tråden angav formeln för cylindervolym och därvid använde d2 / 4 istället r2, vill jag ge en förklaring till mitt formelval. Jag har inom parentes sagt läst förhållandevis avancerad matematik under några år och skulle därför gärna inleda med att säga, att matematikern i mig föredrar den "krångliga" formelversionen eftersom den är mer anpassad till vardaglig geometri genom användandet av diameter.

Jag anser det mycket enklare att över en cylinder mäta diametern och därefter använda detta värde istället för att behöva dividera det uppmätta värdet med två innan jag inleder min beräkning. För de flesta framstår sannolikt pi*r2 som lika krångligt att förhålla sig till som pi*d2/4. I grunden handlar det ju om att dividera ett värde med 4 istället för 2 ;)

Detta med att beräkna betongåtgång baserat på de formrör man använder sig av är uppenbarligen inte helt enkelt där ute - det förstår jag genom de många mail jag fått i frågan under de senaste två åren.

Avslutningsvis så angav jag mycket riktigt i mitt inlägg att pi = 3,14 samt att man lämpligen anger sina värden i dm för att resultatet då erhålles i liter.

I övrigt ber jag att få önska er alla en trevlig fortsättning på sommaren med era eventuella altanbyggen!

Peter :)

Nu tycker jag att vi avslutar diskussionen om vilken formel som är bäst. Olika personer använder helt enkelt olika uträkningar för att komma till samma slutresultat. Det trådskaparen frågade efter var nåt sätt att räkna ut det på.

Trådskaparen, Abel48, kan svara på om han är nöjd med det som har framkommit.

IT-Snubben, moderator

• Gilla
Clareros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.