J
S Stefan1972 skrev:
Är de oanvända eller vad? Så många stora plattor borde glädja nån därute till nåt tak på nån lada........Skänk bort dem och låt nån använda de istället så slipper man ju skapa mer deponi till ingen nytta.
De plockades ner vid något byggprojekt min morfar var involverad i för minst 40år sen. Han tog då tillvara på dessa då min far hade planer på att bygga nytt stall.
Min far lade ner lantbruket för 25år sen, och min morfar gick bort för några år sen, så nu är där ingen som vill ha med det att göra. Det står egentligen inte i vägen, men en dag blir det ju jag och mina syskon som får ärva skiten, så därför har vi börjat titta på hur vi blir av med det redan nu.
Har försökt att skänka bort det, men det visade sig vara olagligt och inget man kunde annonsera ut.
 
  • Gamla, övergivna byggmaterial och takpannor bland övervuxna växter och träd. Nedbruten trappa synlig. Zebrabild?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det dammar mest när du borrar i det, använd mask och bryt plattorna utomhus. Det är inte uttjänt uran från Ringhals…
Det gör ju egentligen inget om de är större än pallen, om det går att plasta in på ett vettigt sätt.
Att slå sönder så många plattor är nog mer tidskrävande än att plasta in dom innan dom läggs på pall.
 
Lägg ut plastfolien på en pall, lägg på pannorna och sätt ett kantskydd på ytterhörnen, vik och tejpa plasten och sätt nått spännband runt paketet?
 
S Stefan1972 skrev:
Är de oanvända eller vad? Så många stora plattor borde glädja nån därute till nåt tak på nån lada........Skänk bort dem och låt nån använda de istället så slipper man ju skapa mer deponi till ingen nytta.
Jag har också lite plattor liggande som jag vill bli av med. Försökte annonsera bortskänkes på blocket, men det accepterades inte.

Tydligen får man inte ens skänka bort dom om man ska följa reglerna.

Min annons blev aldrig publicerad, utan refuserad direkt av blocket.
 
Hej
Plasten skall vara 0,2 mm tjock typ som används i grunden mot marken. Den plasten är väldigt svår att ta hål på.

Skall du köra en kontainer så kanske det inte behöver packas.

I Helsingborg är det tre paket per gång som en man kan bära själv.


Jag letar efter några sådana för att laga mitt tak. Skulle behöva kanske 10 st om måtten är rätt.
Var finns du?
 
J JeLö skrev:
Har uppskattningsvis ca 300-400 takplattor av eternit, såna stora man hade på ladugårdar. Tror dom är ca 1,2x1,2m.
För att få lämna dessa på Sysav är det sen 2021 lagkrav på att det ska vara inplastat.
Jag måste dessutom ha det på pall eller storsäck för att få hjälp med lossning.

Så hur plastar jag effektivast in alla dessa plattor?
Finns det täta storsäckar stora nog att lägga hela plattor i?
Finns det sopsäckar stora nog att rymma minst 5plattor per säck?
Är det godkänt med sträckfilm? Tänker om man lägger plast mellan pall och eternit som man viker upp innan man drar sträckfilmen runt pallen. Och likadant med plast över pallen som man viker ner. Blir detta tätt nog?
Prata med de som skall ta emot plattorna de är de som i slutände bestämmer vad som är tillåtet.

Hos mina föräldrars kommun skulle man lägga det på pall och plasta in med typ åldersbeständig plast. Sen hämtade pallarna.
 
D Dr Benz skrev:
Hej
Plasten skall vara 0,2 mm tjock typ som används i grunden mot marken. Den plasten är väldigt svår att ta hål på.

Skall du köra en kontainer så kanske det inte behöver packas.

I Helsingborg är det tre paket per gång som en man kan bära själv.


Jag letar efter några sådana för att laga mitt tak. Skulle behöva kanske 10 st om måtten är rätt.
Var finns du?
Det där med tre paket som man kan bära själv gäller högst troligen när man själv kör det till återbruket, för att de inte vill ha stora mängder att hantera på återbruket.
Är det större mängder så kommer de ut med lastbil och hämtar.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J
D Dr Benz skrev:
Hej
Plasten skall vara 0,2 mm tjock typ som används i grunden mot marken. Den plasten är väldigt svår att ta hål på.

Skall du köra en kontainer så kanske det inte behöver packas.

I Helsingborg är det tre paket per gång som en man kan bära själv.


Jag letar efter några sådana för att laga mitt tak. Skulle behöva kanske 10 st om måtten är rätt.
Var finns du?
Plattorna finns utanför Sjöbo. Ska dit på lördag så kan ta exakt mått då
 
J JeLö skrev:
Plattorna finns utanför Sjöbo. Ska dit på lördag så kan ta exakt mått då
Toppen gör gärna det. Så skall jag också kolla. Jag bor i Helsingborg men min svåger bor i Sjöbo så han kan säkert hjälpa mig att hämta upp dem isf.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
M mattoys skrev:
Prata med de som skall ta emot plattorna de är de som i slutände bestämmer vad som är tillåtet.

Hos mina föräldrars kommun skulle man lägga det på pall och plasta in med typ åldersbeständig plast. Sen hämtade pallarna.
I denna kommun hänvisades man till Sysav hedeskoga. Så det är därifrån kravet kommer att det ska vara inplastat. Gick bra med sopsäckar om man tejpade öppningen väl.
Men nu när det är lite mängd av vill jag ha tips på hur man smidigast löser det.
Tror en platta väger omkring 25kg. Dom ligger på uppruttna pallar. Så det är ett antal ton som ska hanteras.
 
J JeLö skrev:
I denna kommun hänvisades man till Sysav hedeskoga. Så det är därifrån kravet kommer att det ska vara inplastat. Gick bra med sopsäckar om man tejpade öppningen väl.
Men nu när det är lite mängd av vill jag ha tips på hur man smidigast löser det.
Tror en platta väger omkring 25kg. Dom ligger på uppruttna pallar. Så det är ett antal ton som ska hanteras.
Kommunen har lagt ut det på entrepenad till Sysav. Det är normalt så företaget som hantera det kan vara kommunalt eller privat ägt.
Då kontaktar du dem och frågar hur man gör med en större mängd. Då kommer du bara behöva lyfta och hantera det en gång.
Så det är det jag menade med att prata med "kommunen"
 
J
M mattoys skrev:
Kommunen har lagt ut det på entrepenad till Sysav. Det är normalt så företaget som hantera det kan vara kommunalt eller privat ägt.
Då kontaktar du dem och frågar hur man gör med en större mängd. Då kommer du bara behöva lyfta och hantera det en gång.
Så det är det jag menade med att prata med "kommunen"
Har pratat med Sysav. De vill ha det inplastat, lufttätt.
Det jag efterlyser är hur man lättast plastar in en sån mängd utan att hålla på en hel vecka. Både jag och min bror är småbarnsföräldrar och känner att vi har begränsat med tid.
 
J
Fått besked från en lastbilscentral nu. Man kan få en täckt container utkörd och själv lasta, men även då måste eterniten vara inplastad.
Skulle bli ca 4000-5000 dyrare än om jag själv kör 3mil enkel väg med en traktor från -72
 
Lufttätt låter spännande.

Min initiala kommentar om åldersbeständig plast var på grund av att jag gjort så själv. Lufttätt mest troligt ne,j men det ser ju till att det inte sprids överallt.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.