jag kommer ha 4 slingor på övervån. sovrum x2 , liten hall och badrum.
har 2 slingor igång idag men går direkt från panna i källaren utan styrning,,,
funderar på uponors trådlösa system DEM

dumt nog la jag i för smala genomförningrör ( mitt klantarsle ) så jag får bara igenom 17mm slang

jag funderar på uponors DEM trådlösa..just nu har jag igång två slingor i hall och badrum och skall ha ytterligare 2 slingor på över vån. Än så länge ingen styrning utan direkt från shunten i pannan, med enbart strypning av värmen ( detta inlägg handlar om slinga 3 !!) :)

tuut skrev:
enligt anvisning från både "uponor" och golvtillverkare så skall det vara plast innan golv....
Plasten har ingen funktion i ett mellanbjälklag vad jag vet. Står det uttryckligen att det måste vara plast? Eller är det exempel där plast är inritat? Isf gäller det i de situationer då man använder plast, t ex på betongplatta.

det står att man skall följa golvtillverkarens råd och de har anvisning om att det skall vara plast i alla lägen sedan vet jag inte om det är både "rem/hängsle" ...för säk skull de anger det.
hmmm

tuut skrev:
det står att man skall följa golvtillverkarens råd och de har anvisning om att det skall vara plast i alla lägen sedan vet jag inte om det är både "rem/hängsle" ...för säk skull de anger det.
hmmm
Vad kan hända ? Följa tillverkarens råd? Jag vet inte men ibland råder väl lite sunt förnuft, plasten skulle vara för att underliggande fukt inte skulle skada golvet, eller? När jag la golv på öp använde jag ingen plast i alla fall utan bara stegljuddämpning grålumppapp, har inte märkt några problem att utesluta plasten. Däremot om man lägger mot betong säger väl det sig självt att man skall ha plast. Men vill man gardera sig och eventuellt åberopa något fel på golvet måste det läggas enl anvisningar.

krilleman_215 skrev:
Maxlängden på en 12 slang hos både uponor och LK är 75m med den kraftigaste drivsidan, varför la du inte fler slingor????
Självklart har jag inte 465 meter på en slinga. :wow:

Jag har totalt 10 slingor varav 7 är i bruk. De tre sista är framdragna till rum som kommer att anslutas vid ett senare skede.

Krilleman
vojma skrev:
Självklart har jag inte 465 meter på en slinga. :wow:

Jag har totalt 10 slingor varav 7 är i bruk. De tre sista är framdragna till rum som kommer att anslutas vid ett senare skede.
Ja, det var väl det jag trodde, men det lät lite som du lagt allt på samma :x

Jag lade 17mm slang med cc 30cm i hela huset och det blev jättebra. Thermisol tror jag märket på plåtarna hette och dom var gjorda just för 17mm 30cm cc

Jag har bestämt för mig att Roth har ett system med 16mm slang som kommer i 90m förpackningar. Det hela hänger väl på cirkulationspumpen, sätt en kraftigare pump så kan du köra med längre slinga, skulle jag tro.

ok det sistnämnda med en kraftigare pump är väl vad jag funderat på....:)

Krilleman
Den intressanta frågan är fortfarande vad du tänker driva golvvärmen med?! Alltså vilken shunt?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.