1 926 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
-Hur petnoga med cc20cm golvvärmeplåtarna ?
Sida 1 av 2
Hej !
jag har ett rum på ca 20m2 och skall lägga vattenburengolvvärme -17mm slang med värmeplåtar.
På installationsanvisning står det att man skall lägga slang med cc200mm och att slangens längd ej får överstiga 80-85 meter. -Här blir det problem ! hur jag än knepar och knåpar så kommer jag upp i nästan 100 m längd.
MEN om om jag ändrar till CC240mm så kommer jag ner till ca 85 m slang.
Frågan är alltså hur noga dessa anvisningar är ?
Skall jag lägga 100 m slang med CC200mm eller skall jag lägga 85m slang med CC240mm ? (Kommer jag kunna känna "värmefall" mellan plåtarna om jag lägger CC240mm ?)
Mvh
Fredrik
jag har ett rum på ca 20m2 och skall lägga vattenburengolvvärme -17mm slang med värmeplåtar.
På installationsanvisning står det att man skall lägga slang med cc200mm och att slangens längd ej får överstiga 80-85 meter. -Här blir det problem ! hur jag än knepar och knåpar så kommer jag upp i nästan 100 m längd.
MEN om om jag ändrar till CC240mm så kommer jag ner till ca 85 m slang.
Frågan är alltså hur noga dessa anvisningar är ?
Skall jag lägga 100 m slang med CC200mm eller skall jag lägga 85m slang med CC240mm ? (Kommer jag kunna känna "värmefall" mellan plåtarna om jag lägger CC240mm ?)
Mvh
Fredrik
Beroende på var i landet du bor så kanske värmeåtergivningen räcker till när det blir kallt.
Jag har själv 465 m 12 mm slang i mitt golv monterar med 135 mm cc och när det blir riktigt kallt, under 25 under en längre tid, så räcker helt enkelt inte värmen till utan vi måste stödja med några element.
Enligt anvisningen skulle jag ha monterat med 110 mm cc men då hade inte min 500m rulle räckt och dumsnål som man var så...
Jag har själv 465 m 12 mm slang i mitt golv monterar med 135 mm cc och när det blir riktigt kallt, under 25 under en längre tid, så räcker helt enkelt inte värmen till utan vi måste stödja med några element.
Enligt anvisningen skulle jag ha monterat med 110 mm cc men då hade inte min 500m rulle räckt och dumsnål som man var så...
Hur ser hela konstruktionen ut? Är det gles med golspån ovanpå?
jag har satsat på att ljuddämpa mellan våningarna så jag har fyll med gips och isolering mellan bjälkarna - därefter stepisolremsor på bjälkarna och sedan golvspån. har fräst ned spår 5-6mm och sedan fyllt på med 13mm golvgips mellan golvvärmeplåtarna.
sedan plast -lummpapp - golv
sedan plast -lummpapp - golv
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 627 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 627 inlägg
Maxlängden på en 12 slang hos både uponor och LK är 75m med den kraftigaste drivsidan, varför la du inte fler slingor????vojma skrev:
Eller varför inte 20 slingor med cc 30??