4 207 läst · 37 svar
4k läst
37 svar
Hur ordna transport av hel stock, eller hyra fordon för transport?
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 331 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 331 inlägg
Sedan jag köpte traktorn och skogskärran och vajerkranen för ungefär 10 år sedan har det alltid erbjudits ved. Folk vet att jag har utrustning och kan hugga vindfällen och köra hem dem.
Sedan vi köpte skogsskiftet är en del av veden ur egen skog men vi har fortfarande större vedbehov än den egna skogen räcker till.
Fast då bor jag på landet
Sedan vi köpte skogsskiftet är en del av veden ur egen skog men vi har fortfarande större vedbehov än den egna skogen räcker till.
Fast då bor jag på landet
Om man är intresserad av att följa reglerna här i Sverige är det svårt att göra som du, jordbruks traktorer får inte utan vidare användas till vägtransporter och man påstås behöva motorsåg körkort om man ska hugga på annans mark.H heimlaga skrev:
Om man skiter i sånna detaljer är det helt rätt att ta vara på sånt som storskogsbruket inte får lönsamhet i och frakta hem det själv med billig/betald utrustning som inte måste gå minst halva dygnet året om för att betala lånen
Gissningsvis gäller kravet för trafiktillståndet bara om du kör yrkesmässig trafik. Lånar man en traktor för privat bruk så kan man nog klara sig utan trafiktillstånd.F fribygg skrev:
Det billigaste alternativet är nog att låna (hyra) en traktor av en bonde med skogskärra, alternativt att bonden gör det själv..mot nån gentjänst.
En kranbil kostar runt 1200kr/tim och tar väl 10m2/lass. Troligtvis är en sån enklare att hyra in än en timmerbil, men visst är den sistnämnda att föredra.
Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?M Markarbetaren skrev:
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 331 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 331 inlägg
Ska du bara transportera timmer så kan du fortfarande ha den i skatteklass 2.F fribygg skrev:Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
Lathund för skatteklass.
Nej du får framföra en lantbrukstraktor med lass på allmän väg. Det är först när man kör inhyrd som det ställs krav på färdskrivare, trafiktillstånd, YKB och C-kort.F fribygg skrev:Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
Ja visst får du framföra den på egen väg mellan egna åkrar, men ska du köra transport som TS ska den skattas som vägtraktor.M Markarbetaren skrev:
F fribygg skrev:
Traktorer skatteklass II
Följande traktorer tillhör skatteklass II.Traktorer för transport av produkter och förnödenheter
Traktorer som avses i 2 kap. 16 § 1 VSL och som används uteslutande eller så gott som uteslutande för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske tillhör skatteklass II. Andra transporter får utföras i endast ringa omfattning. 10 procent av den totala körtiden kan anses som ringa omfattning, d.v.s. så gott som uteslutande (prop. 1986/87:50).Exempel på denna typ av produkter:
Från lantbruk: | mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm |
Från skogsbruk: | ved, timmer |
Från yrkesmässig växtodling: | grönsaker, frukt, bär, plantskoleblommor, frön |
Från yrkesfiske: | fisk |
Sådana regler måste brytas eller ändras eller kringgås.F fribygg skrev:Om man är intresserad av att följa reglerna här i Sverige är det svårt att göra som du, jordbruks traktorer får inte utan vidare användas till vägtransporter och man påstås behöva motorsåg körkort om man ska hugga på annans mark.
Om man skiter i sånna detaljer är det helt rätt att ta vara på sånt som storskogsbruket inte får lönsamhet i och frakta hem det själv med billig/betald utrustning som inte måste gå minst halva dygnet året om för att betala lånen
En lag som bestämmer att vissa medborgare har kungligt privilegium att få elda och värma sina hus medan andra får frysa är så orimlig som någonting kan vara.
Då bör det ju inte vara något problem i Sverige heller. Förutom det där löjliga motorsågskörkortet......M Markarbetaren skrev:Traktorer skatteklass II
Följande traktorer tillhör skatteklass II.
Traktorer för transport av produkter och förnödenheter
Traktorer som avses i 2 kap. 16 § 1 VSL och som används uteslutande eller så gott som uteslutande för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske tillhör skatteklass II. Andra transporter får utföras i endast ringa omfattning. 10 procent av den totala körtiden kan anses som ringa omfattning, d.v.s. så gott som uteslutande (prop. 1986/87:50).
Exempel på denna typ av produkter:
Från lantbruk: mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm Från skogsbruk: ved, timmer Från yrkesmässig växtodling: grönsaker, frukt, bär, plantskoleblommor, frön Från yrkesfiske: fisk
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 196 inlägg
Köper du ett helt stockalass med baggagranar av en skogsägare är inte det heller något bekymmer. Många skogsägare vill helst hugga själva.H heimlaga skrev:
Tillägg: nu bor ju du på andra sidan viken, men jag tror ändå det är större sannolikhet att du vet vad 'stockalass' och 'baggagranar' är, än att en genomsnittlig villa-svenne här vet det 😄 .
Redigerat: