S SWIN skrev:
Jomenvisst, här i Sverige så verkar vi ligga på 1200 inflationskronor per m2 klyvd ved, men även hel stock försöker folk få över 800 Kr m2, vilket är vansinne tycker jag.
Vad anser du vara ett bra m3 pris på gran på rot?
 
H heimlaga skrev:
5 mil är lång väg med en billig 60-70-talstraktor som kanske drar 4 fastkubik på varje lass.
I Sverige måste traktorn dessutom vara skattad som vägtraktor om man ska transportera på väg och då framstår lastbilstransport genast mycket rimligare...
 
F fribygg skrev:
Då är det hög tid att du skaffar eget transportfordon;)
Exakt så, börjat i fel del av problemet.

För problemet är inte att hitta hel stock, eller träd på rot, vilket det finns gott om.

Det stora problemet är transport, en äldre lastbil eller traktor, då med gripklo för vedlastning.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Sedan jag köpte traktorn och skogskärran och vajerkranen för ungefär 10 år sedan har det alltid erbjudits ved. Folk vet att jag har utrustning och kan hugga vindfällen och köra hem dem.
Sedan vi köpte skogsskiftet är en del av veden ur egen skog men vi har fortfarande större vedbehov än den egna skogen räcker till.

Fast då bor jag på landet
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sedan jag köpte traktorn och skogskärran och vajerkranen för ungefär 10 år sedan har det alltid erbjudits ved. Folk vet att jag har utrustning och kan hugga vindfällen och köra hem dem.
Om man är intresserad av att följa reglerna här i Sverige är det svårt att göra som du, jordbruks traktorer får inte utan vidare användas till vägtransporter och man påstås behöva motorsåg körkort om man ska hugga på annans mark.

Om man skiter i sånna detaljer är det helt rätt att ta vara på sånt som storskogsbruket inte får lönsamhet i och frakta hem det själv med billig/betald utrustning som inte måste gå minst halva dygnet året om för att betala lånen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Om man är intresserad av att följa reglerna här i Sverige är det svårt att göra som du, jordbruks traktorer får inte utan vidare användas till vägtransporter och man påstås behöva motorsåg körkort om man ska hugga på annans mark.
Gissningsvis gäller kravet för trafiktillståndet bara om du kör yrkesmässig trafik. Lånar man en traktor för privat bruk så kan man nog klara sig utan trafiktillstånd.

Det billigaste alternativet är nog att låna (hyra) en traktor av en bonde med skogskärra, alternativt att bonden gör det själv..mot nån gentjänst.

En kranbil kostar runt 1200kr/tim och tar väl 10m2/lass. Troligtvis är en sån enklare att hyra in än en timmerbil, men visst är den sistnämnda att föredra.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Gissningsvis gäller kravet för trafiktillståndet bara om du kör yrkesmässig trafik. Lånar man en traktor för privat bruk så kan man nog klara sig utan trafiktillstånd.
Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
 
F fribygg skrev:
Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
Ska du bara transportera timmer så kan du fortfarande ha den i skatteklass 2.

Lathund för skatteklass.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag pratar om hur traktorn ska vara skattad för att få köras på väg. Trafiktillstånd behövs väl bara om man kör åt andra?
Det blir orimligt dyrt att ha en jordbrukstraktor registrerad för vägtransport, en möjlighet för TS är väl lastbil reggad som A-traktor eller så gammal att den är skatte och besiktningsfri.
Nej du får framföra en lantbrukstraktor med lass på allmän väg. Det är först när man kör inhyrd som det ställs krav på färdskrivare, trafiktillstånd, YKB och C-kort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej du får framföra en lantbrukstraktor med lass på allmän väg. Det är först när man kör inhyrd som det ställs krav på färdskrivare, trafiktillstånd, YKB och C-kort.
Ja visst får du framföra den på egen väg mellan egna åkrar, men ska du köra transport som TS ska den skattas som vägtraktor.
 
M
F fribygg skrev:
Ja visst får du framföra den på egen väg mellan egna åkrar, men ska du köra transport som TS ska den skattas som vägtraktor.

Traktorer skatteklass II​

Följande traktorer tillhör skatteklass II.

Traktorer för transport av produkter och förnödenheter​

Traktorer som avses i 2 kap. 16 § 1 VSL och som används uteslutande eller så gott som uteslutande för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske tillhör skatteklass II. Andra transporter får utföras i endast ringa omfattning. 10 procent av den totala körtiden kan anses som ringa omfattning, d.v.s. så gott som uteslutande (prop. 1986/87:50).

Exempel på denna typ av produkter:

Från lantbruk:mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm
Från skogsbruk:ved, timmer
Från yrkesmässig växtodling:grönsaker, frukt, bär, plantskoleblommor, frön
Från yrkesfiske:fisk
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man är intresserad av att följa reglerna här i Sverige är det svårt att göra som du, jordbruks traktorer får inte utan vidare användas till vägtransporter och man påstås behöva motorsåg körkort om man ska hugga på annans mark.

Om man skiter i sånna detaljer är det helt rätt att ta vara på sånt som storskogsbruket inte får lönsamhet i och frakta hem det själv med billig/betald utrustning som inte måste gå minst halva dygnet året om för att betala lånen
Sådana regler måste brytas eller ändras eller kringgås.
En lag som bestämmer att vissa medborgare har kungligt privilegium att få elda och värma sina hus medan andra får frysa är så orimlig som någonting kan vara.
 
M Markarbetaren skrev:

Traktorer skatteklass II​

Följande traktorer tillhör skatteklass II.

Traktorer för transport av produkter och förnödenheter​

Traktorer som avses i 2 kap. 16 § 1 VSL och som används uteslutande eller så gott som uteslutande för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske tillhör skatteklass II. Andra transporter får utföras i endast ringa omfattning. 10 procent av den totala körtiden kan anses som ringa omfattning, d.v.s. så gott som uteslutande (prop. 1986/87:50).

Exempel på denna typ av produkter:

Från lantbruk:mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm
Från skogsbruk:ved, timmer
Från yrkesmässig växtodling:grönsaker, frukt, bär, plantskoleblommor, frön
Från yrkesfiske:fisk
Då bör det ju inte vara något problem i Sverige heller. Förutom det där löjliga motorsågskörkortet......
 
H heimlaga skrev:
Då bör det ju inte vara något problem i Sverige heller. Förutom det där löjliga motorsågskörkortet......
Köper du ett helt stockalass med baggagranar av en skogsägare är inte det heller något bekymmer. Många skogsägare vill helst hugga själva.

Tillägg: nu bor ju du på andra sidan viken, men jag tror ändå det är större sannolikhet att du vet vad 'stockalass' och 'baggagranar' är, än att en genomsnittlig villa-svenne här vet det 😄 .
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag drog några stockar efter båten för att få hem dem, men då låg de nära vattnet. Tog dem till stranden på en liten kärra dragen för hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.