roli skrev:
Är det 2004 det skall stå i texten? Annars blir det "väldigt" fel med åren......:rolleyes:
Ooops :)
 
Min far målade på 50-talet ett fritidshus i skärgården (stort) med dåvarande standardfärg, hemblandat linolja+terpentin och färgpulver. Tog två veckor för att torka..
Höll i över 20 år och när det gjordes om så var det pga lokale färghandlaren begåvat nog först hade rekommenderat en latexfärg. Den höll över vintern...Vattenfärg på oljefärg.!!!!
Så det blev en extra gång med alkydfärg efter 100% bortskrapning av latexfärgen..
Sen dess avskyr jag vattenfärger...
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det är inte korrekt att ha en fråga i rubriken över huvud taget och det är inte bra att ha en lång rubrik heller, men jag tillåter mig att experimentera. Jag vet dock att jag inte är så duktig på rubriksättning ...
Nå, det var ju med en stor glimt i ögat :D

Kanske i så fall en mer "vi i villa"-rubrik: "Så här ofta bör du måla om ditt hus" eller det mer ingenjörsmässiga "Korrekt fasadmålningsintervall"

Men ägna dig åt något viktigt istället för detta inlägg som bara är ett uttryck för mitt mitt prokrastinerande.
 
Viivilla är de sista jag vill efterlikna ;)
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
G
Linoljefärg är helt överlägset alla andra färgtyper på trä. Det håller längst. Man behöver ingen grundfärg. Många andra färger ökar fuktigheten hos träet då en tät yta hindrar avdunstning (akrylatfärg expanderar och blir MER tät vid solljus (då man vill torka träet)).
Nackdelen är att man måste stryka flera gånger samt att den kritar (visuellt).
Jag har provat alla typer av färger och läst många böcker. Lita på mitt tips.
 
  • Gilla
  • Haha
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.